تاریخ : 1400,پنجشنبه 22 مهر15:10
کد خبر : 410840 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

آمریکا به دنبال گشایش سفارت برای فلسطینیان

وزیر خارجه ایالات متحده از قصد واشنگتن برای گشایش سفارت دوفاکتوی آمریکا در قدس اشغالی به رغم مخالفت شدید رژیم صهیونیستی خبر داد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه ایالات متحده روز چهارشنبه در سخنانی اعلام کرد که واشنگتن به رغم مخالفت شدید اسرائیل، قصد دارد که سفارت دوفاکتوی خود را برای فلسطینیان افتتاح کند.

وی در کنفرانس خبری مشترک با همتایان اسرائیلی و اماراتی خود گفت: «ما از نزدیک با اسرائیل همکاری خواهیم کرد، روابط دیپلماتیک خود با فلسطینیان را گسترش خواهیم داد و با شرکایمان در منطقه که در حمایت از تلاش‌ها برای پیشبرد یک صلح پایدار منافع مشترک داریم، مشورت و رایزنی خواهیم کرد».

وزیر خارجه آمریکا در ادامه افزود: «همانطور که در ماه مه گفتم، ما [ایالات متحده] در حال حرکت به سمت گشایش یک کنسولگری در راستای تعمیق روابط خود با فلسطین هستیم».

این در حالی است که «یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی پیش از این هشدار داده بود که بازگشایی کنسولگری آمریکا در قدس اشغالی که طبق روال پیشین، مقر دیپلماتیک ایالات متحده برای فلسطینیان به شمار می‌رفت، «ایده‌ی بدی» است.

به زعم لاپید، این اقدام «حامل یک پیام اشتباه نه تنها برای منطقه و مردم فلسطین، بلکه برای سایر کشورها خواهد بود، و اسرائیل نمی‌خواهد این امر اتفاق بیفتد!»

گفتنی است، ساختمان کنسولگری آمریکا در قدس اشغالی که پیش از اِشغال فلسطین توسط رژیم صهیونیستی، احداث شده است؛ در سال ۲۰۱۹ و در پی انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس اشغالی به دستور «دونالد ترامپ» رئیس جمهور پیشین آمریکا، تعطیل شد.

این اقدام ترامپ که خشم مقامات فلسطینی را برانگیخت، به قطع روابط واشنگتن با تشکیلات خودگردان فلسطین انجامید. اکنون دولت «جو بایدن» مدعی است که احیای روابط با تشکیلات خودگردان فلسطین یکی از اولویت‌های دولت وی در حوزه سیاست خارجی است.