تاریخ : 1400,دوشنبه 26 مهر17:22
کد خبر : 411226 - سرویس خبری : آخرین اخبار اقتصادی

دبیرکل ناتو: مقابله با ظهور چین محور اصلی اهداف ائتلاف می‌شود

دبیرکل ناتو تاکید کرد که مقابله با تهدید امنیتی از جانب ظهور چین، بخش مهمی از منطق آتی ناتو خواهد بود. این امر تجدیدنظر قابل توجهی در اهداف این ائتلاف غربی است که نشان‌دهنده محور ژئواستراتژیک ایالات متحده در آسیاست.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایسنا، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در مصاحبه با فایننشال تایمز گفت، چین در حال حاضر با قابلیت‌های سایبری، فناوری‌ها و موشک‌های دوربرد خود روی امنیت اروپا تاثیرگذار است.

او افزود: چگونگی دفاع از متحدان عضو ناتو مقابل این تهدیدات، در دکترین جدید این ائتلاف برای دهه آتی به طور جامع مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. این ائتلاف نظامی چند دهه روی مقابله با روسیه و از سال ۲۰۰۱ روی مقابله با تروریسم تمرکز کرده است.

تمرکز بر چین در شرایطی است که جهت‌گیری ایالات متحده از اروپا به درگیری هژمونیک با پکن تغییر کرده است. دبیرکل ناتو گفت: ناتو یک ائتلاف آمریکای شمالی و اروپاست. این منطقه با چالش‌های جهانی مواجه است؛ تروریسم، فضای سایبری و همچنین ظهور چین. بنابراین زمانی که صحبت از تقویت دفاع جمعی ماست، این همچنین درباره چگونگی برخورد با ظهور چین می‌شود.

استولتنبرگ به فایننشال‌تایمز گفت، نباید به چین و روسیه به عنوان تهدیدات جداگانه نگریست. او گفت: جمهوری خلق چین در حال نزدیک شدن است... ما آن را در شمالگان و در فضای سایبری می‌بینیم. می‌بینیم که چین عمیقا روی زیرساخت‌ها در کشورهای ما سرمایه‌گذاری می‌کند. ما همچنین نگران ساخت سیلوهایی برای موشک‌های بالستیک قاره‌پیما و انواع پیچیده‌تر تسلیحاتی وابسته به نیروی محرکه هستیم.   

دبیرکل ناتو گفت: آنچه ما می‌توانیم پیش‌بینی کنیم این است که ظهور چین روی امنیت ما تاثیر خواهد داشت. هم‌اکنون هم اثر دارد.

ناتو یک مفهوم استراتژیک جدید در نشست تابستان آتی تصویب می‌کند که اهداف این ائتلاف برای ۱۰ سال آتی را شرح می‌دهد. در نسخه کنونی که سال ۲۰۱۰ به تصویب رسید، به چین اشاره‌ای نشده است. ائتلاف ناتو پس از پایان استقرار ۲۰ ساله خود در افغانستان به دنبال مسیر جدیدی است، در حالی که بحث‌ها درباره آینده حضور نظامی آمریکا در اروپا ادامه دارد.

استولتنبرگ که سابقا نخست‌وزیر  نروژ بود و سال آتی بعد از ۹ سال فعالیت به عنوان دبیرکل ناتو کناره‌گیری می‌کند، ادامه داد: متحدان ناتو به دنبال کاهش فعالیت‌ها در خارج از مرزهایشان و افزایش مقاومت دفاعی داخلی خودشان برای مقاومت بهتر مقابل تهدیدات خارجی خواهند بود. و البته در خصوص چین، آنها در حال افزایش بی‌حد تسلیحات پیشرفته خودشان هستند که برد این تسلیحات می‌تواند به تمام کشورهای متحد ناتو برسد.   

فایننشال تایمز به تازگی از آزمایش یک موشک مافوق صوت چین با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای در ماه اوت خبر داد و آن را نشان‌دهنده قابلیت تسلیحات دوربرد پیشرفته این کشور دانست که مایه شگفتی اطلاعات آمریکا شد و گفت این تاکیدی بر پیشرفت سریع نظامی چین در خصوص تسلیحات نسل آتی است. اما هرگونه پیشنهاد دور شدن از بازدارندگی مقابل تهاجم روسیه با اعتراض کشورهای اروپای شرقی مواجه خواهد شد که مسکو را تهدیدی وجودی دانسته و این ائتلاف را تنها ضامن امنیت خود در نظر می‌گیرند.

استولتنبرگ با بیان اینکه نباید روسیه و چین را تهدیدات جداگانه در نظر گرفت، اظهار کرد: اول اینکه چین و روسیه همکاری نزدیکی دارند. دوم اینکه، زمانی که ما سرمایه‌گذاری بیشتری روی فناوری داشته باشیم... این درباره هر دو آنهاست. می‌توان درباره این ایده کلی برای تمایز بین چین، روسیه، آسیا و اقیانوسیه یا اروپا گفت که این یک محیط امنیتی بزرگ است و ما باید همه آن را با هم مورد بررسی قرار دهیم؛ آنچه ما در مورد آمادگی، در مورد فناوری، در فضای سایبری و مقاومت در برابر همه این تهدیدها انجام می‌دهیم. شما برچسب نمی‌زنید.   

دبیرکل ناتو گفت که خروج عجولانه نیروهای ناتو از افغانستان در ماه اوت یک "انتخاب آشکار" پس از تصمیم آمریکا برای ترک این کشور بود. او گفت در حالی که ارتش‌های اروپایی ممکن بود بتوانند بدون حمایت آمریکا باقی بمانند، رهبران سیاسی قادر نبودند که یک حضور ادامه‌دار را توجیه کنند.   

او گفت: بخشی از آن، یک جنبه نظامی بود؛ قابلیت‌ها. اما گمان می‌کنم اساسا موضوع مهمتر، جنبه سیاسی ماجرا بود؛ اینکه ما بعد از وقوع حمله‌ای به ایالات متحده به افغانستان رفتیم. به لحاظ نظامی امکان ماندن وجود داشت. اما به لحاظ سیاسی، من آن را کاملا غیر واقع‌بینانه می‌دانم... این اصلی‌ترین دلیل بود.