تاریخ : 1400,سه شنبه 27 مهر19:22
کد خبر : 411357 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

کاهش زمان صدور مجوز نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد به ۵ روز

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: فرآیند صدور مجوز نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی از ۳ ماه به ۵ روز کاهش یافته که از اهمیت بسزایی برخوردار است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشگاه آزاد، مراسم اختتامیه چهارمین و پنجمین جشنواره سراسری نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با عنوان «قلم» با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و معاونان فرهنگی و دانشجویی مراکز استان ها در سالن اجتماعات کتابخانه مرحوم دکتر حبیبی برگزار شد.

کاهش زمان صدور مجوز نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد به ۵ روز

در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمد شریفانی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر فرشاد مهدی‌پور معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر فرزاد جهان‌بین معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی و دکتر جواد علمائی معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی حضور داشتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین شریفانی: اهل قلم باید حقایق و ارزش ها را تبیین کنند

در ابتدای این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمد شریفانی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه میراث ماندگار بشری در پرتو کتاب، قلم و نشر به ما رسیده، گفت: اسلام اهمیت بسیار ویژه‌ای برای نشر و قلم قائل است، پیامبر گرامی اسلام (ص) به موضوع نشر و کتابت تأکید ویژه‌ای داشته اند و همواره به کتابت قرآن کریم توصیه کرده اند.

وی با بیان اینکه آیه ۲۸۲ سوره بقره به عنوان بلندترین آیه قرآن، بیش از ۲۰ نکته آموزنده درخصوص آداب نوشتاری دارد، اظهار داشت: این آیه توصیه می کند که اهل قلم باید حقایق و ارزش ها را تبیین کنند. همچنین دسته‌بندی نوشته‌ ها و حفظ حریم و شئونات افراد از دیگر نکاتی است که در این آیه به آن تأکید شده است. دقت و تأمل در این آیه به تمام اهل قلم توصیه می شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین شریفانی در پایان از مسئولان نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی خواست تا در نشریه‌ای به طور خاص به مباحث مهدویت بپردازند.

جهان‌بین: دانشگاه آزاد اسلامی دارای ۷۱۴ نشریه فعال است

جهان‌بین در این مراسم با تأکید بر اینکه یکی از رسالت های اصلی دانشگاه، تربیت اجتماعی است، گفت: تربیت اجتماعی در دانشگاه نیاز به بسترهایی دارد که یکی از آنها، نشریات دانشجویی است. در این راستا معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه همواره این دغدغه را داشته که نشریات دانشجویی را احیا کرده و یک بستر اثرگذار برای دانشجویان مهیا کند.

وی با بیان اینکه یکی از مسائل مهم در زمینه نشریات دانشجویی «آزادی مسئولانه» است، اظهار داشت: در حوزه نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، اصل بر سعه صدر است، چرا که بحث تربیت در این مورد مطرح است. باید تا جای ممکن اشتباهات دانشجویان نادیده گرفته شود تا این افراد برای حضور در جامعه تمرین کنند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، ضمن ارائه آماری از نشریات دانشجویی این دانشگاه، گفت: در گذشته ۱۳۹ نشریه فعال در دانشگاه آزاد اسلامی وجود داشت که در حال حاضر این تعداد به ۷۱۴ نشریه رسیده و تعداد آثار رسیده به این جشنواره بیش از ۱۱ هزار اثر است. همچنین در گذشته ۳۱ کارگاه آموزشی نشریات ثبت‌شده در دانشگاه آزاد اسلامی وجود داشت که این تعداد در حال حاضر به ۱۷۴ کارگاه آموزشی رسیده است.

جهان‌بین ادامه داد: این افزایش ها اتفاقی نیست، چرا که با تلاش شبانه‌روزی در معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی سعی شد بسترهای لازم فراهم شود و ما مفتخریم که این کار به ثمر رسیده است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، خاطرنشان کرد: فرآیند صدور مجوز نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی از ۳ ماه به ۵ روز کاهش یافته که از اهمیت بسزایی برخوردار است. همچنین مجوز انتشار نشریه الکترونیکی صادر شده، به طوری که در این زمینه نشریاتی که به صورت مستمر چاپ شده و برای صفحه‌آرایی برون‌سپاری نشوند، از امتیاز خوبی در کارنامه فرهنگی برخوردار خواهند شد.

وی با بیان اینکه امروز ۱۳۳ نشریه دانشجویی برگزیده دانشگاه آزاد اسلامی تجلیل می شود، گفت: ویژگی اصلی جشنواره نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، گره زدن این جشنواره با مؤسسه صاحب‌نام «فرهیختگان» است، به گونه‌ای که به نفرات اول این جشنواره کارت خبرنگاری روزنامه فرهیختگان اهدا خواهد شد و در ازای نوشتن در این روزنامه، حق‌التحریر دریافت می کنند.

مهدی پور: اهالی رسانه پویاترین و خلاق ترین کنشگران اجتماعی و فرهنگی هستند

دکتر فرشاد مهدی‌پور معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم گفت: آنچه در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به ما توصیه شده که در این زمینه فعال باشیم، این است که چهره انقلاب اسلامی را به بهترین شکل ممکن نشان دهیم. نیروی مولد گام دوم انقلاب اسلامی، نیروی جوان، نخبه و دانشگاهی است. چرا که جوانان مولد و نخبه می توانند موتور محرک تحول و پیشرفت در کشور شوند.

وی خاطرنشان کرد: شهید آوینی حدود ۳۰ سال پیش مولد یک جریان فکری در حوزه رسانه بود. آنچه امروز ما میراث‌دار آن در حوزه رسانه هستیم، متولد ذهن پویای این عنصر آکادمی در کشور است.

مهدی پور با تأکید بر اینکه باید با جدیت در حوزه تولید محتوای فضای مجازی عمل کنیم، گفت: پویاترین، خلاق ترین و نوگراترین بخش کنشگران اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در ایران، اهالی رسانه هستند. معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد به دانشگاه آزاد اسلامی کمک می کند تا نسلی پویا و جهادگر در حوزه رسانه تربیت کند.

تقدیر از برگزیدگان جشنواره نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی

در این مراسم، سه تن از دانشجویان فعال در حوزه نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی به نمایندگی از سایر دانشجویان و همچنین یک عضو کمیته ناظر بر نشریات کشور به ارائه مطالبات و دغدغه های خود پرداختند.

همچنین در این مراسم برگزیدگان جشنواره نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تقدیر شدند.