تاریخ : 1400,پنجشنبه 13 آبان16:49
کد خبر : 412859 - سرویس خبری : آخرین اخبار فناوری اطلاعات و ارتباطات

لیست شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی که نمی‌دانستید؟!

لیست شبکه های اجتماعی داخلی و خارجی که نمیدانستید؟! شبکه اجتماعی در این روزه ها جزء زندگی روزمره مردم شده است و همه اقشار مردم از آن استفاده می کنند و در طول روز دقایقی رو در شبکه های اجتماعی ...

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، شبکه اجتماعی در این روزه ها جزء زندگی روزمره مردم شده است و همه اقشار مردم از آن استفاده می کنند و در طول روز دقایقی رو در شبکه های اجتماعی ایرانی و خارجی به دیدن محتوا های مختلف به اشتراک گذاشته شده مانند ویدئو ، متن، تصاویر و... صرف می کنند. اما اگر با تعریف شبکه اجتماعی آشنا نیستید ابتدا باید بدانید شبکه اجتماعی چیست تا بدانید هر کدام چه ویژگی هایی دارند. شبکه اجتماعی بستری مجازی برای ارتباط با افراد و سازمان های دیگر و اشتراک محتوا از انواع مختلف مانند مدیا(تصاویر، ویدئو) و ارسال پیام متنی و محتوایی به یکدیگر است. پلتفرم هایی که به شبکه اجتماعی معروف هستند مانند واتس اپ جزء این تعریف نیستند این ها پیام رسان هستند ولی در بین مردم به عنوان شبکه اجتماعی شناخته می شوند. همچنین در ادامه با لیست شبکه های اجتماعی داخلی و خارجی آشنا میشیم.

لیست شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی که نمی‌دانستید؟!

دلایل اهمیت شبکه های اجتماعی چیست؟

اهمیت شبکه اجتماعی در دنیای امروز بسیار مشخص است و کسی آن را کتمان نمی کند و اهمیت آن دلایل مختلفی و متعددی دارید اما دو دلیل مهم دارد. اول اینکه انسان های امروز نیاز به ارتباط با یکدیگر دارند پس بستر شبکه های اجتماعی این فرصت ارتباط را ایجاد می کنند و انسان ها با هر کسی در هر فاصله زمانی و مکانی ارتباط برقرار کند و محتوای خود را به اشتراک  بگذارند.

دلیل دیگر اهمیت شبکه های اجتماعی فرصت درآمد زایی و اشتغال زایی است که این پلتفرم ها فراهم کرده اند. افراد میتوانند به صورت های مختلف و با هزینه های معقول و مناسب در این اپلیکیشن ها فعالیت کنند و کسب درآمد کنند و زندگی خود را تامین کنند.

شبکه اجتماعی ایرانی و خارجی در ایران:

در ایران مانند تمام دنیا در چند سال اخیر بسیاری از شبکه های اجتماعی توسط مردم مورد استفاده قرار گرفته است و محبوب ایرانی ها بوده است، اما برخی از این شبکه های اجتماعی مانند وایبر و لاین دیگر مورد استفاده قرار نمیگیرد و کنار گذاشته شده اند.اما اگر بخواهیم شبکه های اجتماعی که مردم ایران بیشتر از آن استفاده می کنند  را نام ببریم ابتدا باید به اینستاگرام که پلتفرم اشتراک تصاویر و ویدئو است اشاره کنیم، پلتفرم های دیگر مانند توییتر که شبکه اجتماعی اشتراک محتوای متنی است، واتس آپ که یک پیام رسان است که بعد از فیلتر شدن تلگرام مورد استقبال بیشتری قرار گرفته است و تلگرام که با وجود مسدود شدن به دلیل قابلیت های زیاد و با کیفیت بودن هنوز بین ایرانی ها محبوب است.

این شبکه های اجتماعی که نام بردیم همگی خارجی بودند اما شبکه های اجتماعی ایرانی هم هستند که ایرانی ها از آن استفاده می کنند مانند روبیکا و روبرد که شبکه های اجتماعی بومی هستند که مورد استقبال قرار گرفته است، البته پیام رسان های سروش و ایتا هم هستند مانند واتس اپ در حال فعالیت هستند.

شبکه های اجتماعی ایرانی و خارجی متعددی است که شما با آنها آشنایی ندارید و برای آشنایی بیشتر باید لیست شبکه های اجتماعی داخلی را مطالعه کنید تا ببینید چه پلتفرم هایی وجود دارد و چه خدماتی ارائه می کنند شاید با دیدن آنها علاقه مند به فعالیت در این شبکه های اجتماعی شوید.

فیسبوک(facebook):

فیسبوک در سال 2004 توسط مارک زاکربرگ دانشجوی رشته علوم کامپیوتر و روانشناسی در یکی از خوابگاه های دانشگاه هاروارد با همکاری دوستانش تأسیس و تشکیل شد.فیسبوک جزء تعداد محدودی از شبکه های اجتماعی ای است که در کوتاه مدت کاربران بسیار زیادی را جذب کرده است.از جمله فعالیت هایی که می توان در شبکه اجتماعی فیسبوک انجام داد،به اشتراک گذاشتن فیلم، تصاویر، مطالب، نظرات و حتی تبلیغات خود در این شبکه اجتماعی باشد.هم اکنون فیسبوک بزرگترین شبکه اجتماعی دنیا با بیش از 2میلیارد کاربر فعال می باشد و در صدر جدول شبکه های اجتماعی قرار دارد.در دنیا ی وب فیس بوک بعد از گوگل بزرگترین سایت می باشد.

توییتر(twitter):

توییتر در سال 2006 تشکیل شده و در جایگاه مناسبی قرار دارد.در لیست شبکه های اجتماعی توییتر نیز به دلیل داشتن محیطی صمیمانه از توجه زیادی برخوردار بوده و محبوبیت فراوانی را دارا می باشد. توییتر یک شبکه اجتماعی است مانند فیسبوک که می توان در آن عکس ها، فیلم ها و نوشته هایتان را منتشر کرده و فعالیت دیگران را دنبال کنید اما تمرکز اصلی در توییتر بر اساس انتشار و اشتراک گذاری متن است. این شبکه اجتماعی نیز امروزه دارای بیش از 140 ملیون کاربر است و مانند فیسبوک در کشور ما فیلتر می باشد.

لیست شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی که نمی‌دانستید؟!

شبکه اجتماعی تحصیلی روبرد

شاید جالب باشد بدانید که یکی از موارد لیست شبکه های اجتماعی در ایران روبرد است. روبرد یک شبکه اجتماعی تحصیلی ایرانی است که برای دانشجو ها و محصلین آماده شده است که بتوانند در آن نیاز های دانشجویی خود را مانند تمرین ، پروژه، کتاب درسی و....از طریق ارتباط با دانشجویان دیگر حل کنند. همچنین اگر یک فرد متخصص و ماهر هستید میتوانید در قسمت پیشنهادهای روبرد به دیگران با ارائه پیشنهاد کمک کنید. پس در روبرد میتوانید به محتوای تخصصی دسترسی داشته باشید. این شبکه اجتماعی بومی روز به روز در حال پیشرفت است و دانشجویان بیشتری از آن استفاده میکنند و نیاز های دانشجویی خود را برطرف میکنند.

سروش:

سروش یک نرم افزار پیام رسان ایرانی است که در سال 1394 در اختیار کاربران قرار گرفت. سروش از جمله مهمترین پیام رسان های داخلی است که می تواند تا حدودی جایگزینی برای تلگرام گردیده و کاربران این برنامه پیام رسانی را به خود جذب نماید. پیام رسان سروش دارای امکانات و ویژگی های اولیه تلگرام بوده و می تواند امکاناتی همچون ایجاد گروه، سوپرگروه، کانال، مدیریت پیشرفته کانال، تماس صوتی و... را فراهم آورد.

نزدیکا:

حتما شما از شبکه اجتماعی اینستاگرام استفاده می کنید. برنامه اجتماعی نزدیکا در واقع نمونه مشابه اینستاگرام است که امکاناتی را مشابه با اینستاگرام در اختیار ما قرار میدهد. با فرض اینکه اگر اینستاگرام فیلتر شود، نزدیکا می تواند بهترین جایگزین ایرانی برای اینستاگرام باشد که خوشبختانه تاکنون توانسته در این امر موفق باشد.

 

آشنایی با تاریخچه شبکه های اجتماعی

 نخستین بار مفهومی با عنوان شبکه‌های اجتماعی اینترنتی با قالب امروزی در سال 1960 اولین بار در دانشگاه ایلی نویز در ایالت متحده امریکا مطرح شد. پس از آن در 1997 نخستین سایت شبکه اجتماعی اینترنتی راه‌اندازی شد..

بعد از آن، انفجار تجارت در وب سایت‌های اجتماعی در سال 2002 باعث به وجود آمدن شبکه‌های اجتماعی فرنداستر (Friendster)، اورکات (Orkut) و لینکداین (LinkedIn)) شد و باعث شکوفایی قارچ گونه وب سایت‌های شبکه‌های اجتماعی در اینترنت شد.

در سال 2004، سایت های شبکه اجتماعی فرنداستر با 7 میلیون کاربر و مای اسپیس با 2 میلیون کاربر صاحب بیشترین کاربران در این حوزه بودند. در همین سال سایت شبکه اجتماعی فیس بوک توسط مارک زوکربرگ در خوابگاه دانشگاه هارواد راه اندازی شد.

سال 2006، سال گسترش روز افزون کاربران و بازدیدکنندگان وب سایت‌های شبکه‌های اجتماعی بود. در این سال دسترسی عمومی مردم به فیس بوک آزاد شد. زیرا در دو سال قبل، این سایت تنها به صورت پایلوت در دانشگاه هارواد استفاده می‌شد، همچنین توییتر نیز در این سال پا به عرصه وب سایت های اجتماعی گذاشت.


کد خبرنگار : 16