تاریخ : 1400,پنجشنبه 13 آبان17:47
کد خبر : 412866 - سرویس خبری : کتابخانه دانشجویان ایران

گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» از یک روز تاریخی(بخش چهارم)؛

معرفی پنج کتاب، روایت‌گر تسخیر لانه جاسوسی آمریکا +جزئیات

بررسی تاریخ روابط ایران و آمریکا در طی دو سده گذشته و به خصوص نیم‌قرن گذشته، نیاز به اسناد، خاطرات و تحقیقات وسیعی دارد. در این میان، خاطرات دانشجویان پیرو خط امام که با شناخت، آگاهی و هوشیاری ضرورت دوران انقلاب، این مرکز توطئه و پایگاه «سیا» را در ایران فتح و چنان ضربه‌ای بر اقتدار، موقعیت و توانمندی آمریکا وارد نمودند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ روز ۱۳ آبان، یادآور حوادث مهمی است که در شکل گیری انقلاب اسلامی و بیرون راندن مظهر استکبار یعنی آمریکا از ایران نقش اساسی داشتند. در روز ۱۳ آبان ۱۳۴۳، مأموران رژیم شاه، حضرت امام خمینی(ره) را در قم دستگیر و به دستور آمریکا، به ترکیه تبعید کردند. در روز ۱۳ آبان ۱۳۵۷، دانش آموزان تهرانی در اعتراض به دخالت های آمریکا در ایران، راه پیمایی کردند، ولی دژخیمان رژیم شاه، به آنان حمله کرد و آنان را به خاک و خون کشید. در روز ۱۳ آبان ۱۳۵۸، دانشجویان مسلمان پیرو خط امام، لانه ی جاسوسی آمریکا را در تهران تسخیر کردند و جاسوسان آمریکایی را به گروگان گرفتند. بدین ترتیب، مبارزه ی ضد آمریکایی مردم ایران، ابعاد جدیدتری پیدا کرد. بنابراین، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، این روز را به روز «ملّی مبارزه با استکبار» نام گذاری کردند.حالا سوالی که پیش می آید این است که نویسندگان ما تا چه اندازه توانسته اند با قلمشان این واقعه بزرگ را ثبت کنند.در ادامه به معرفی و بررسی چند نمونه کتاب موفق و پر مخاطب داخلی و خارجی در این حوزه خواهیم پرداخت.

کتاب انتخاب‌های سخت

کتاب انتخاب‌های سخت، شرح زندگی سیاسیِ چهار سال حضور هیلاری کلینتون در مقام وزیر امور خارجه‌ی امریکا است.

هیلاری کلینتون در کتاب انتخاب‌های سخت، از رازهایی که در سیاست‌های آمریکا تاثیرگذار بودند، پرده برمی‌دارد. کتاب انتخاب‌های سخت را با ترجمه‌ی امیر قادری می‌خوانید.

درباره‌ی کتاب انتخاب‌های سخت

کتاب انتخاب‌های سخت، نوشته‌ی هیلاری کلینتون است. کم‎تر پیش می‌آید که سیاستمداران تنها اندکی پس از اتمام مسئولیت و آغاز دوران تازه‌ی‎ فعالیتشان، زیر و بم و جزئیات دوران کاری خود را با مخاطب در میان بگذارند، اما هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه‌ی اخیر آمریکا و یکی از نامزدهای انتخابات ۲۰۱۶، در کتاب پرفروش انتخاب‌های سخت چنین کرده است.

در حقیقت کتاب انتخاب‌های سخت حکایتی جذاب است از آن‌چه که پشت پرده‌ی سیاست می‌گذرد. با مطالعه‌ی کتاب انتخاب‌های سخت متوجه بسیاری از صف‌بندی‌های سیاسی جهان امروز می‌شویم. به خصوص که هیلاری کلینتون، به بررسی جزر و مدهای سیاسی در تمام مناطق جهان پرداخته است: از اروپا، تا چین و روسیه، آمریکای لاتین و بالاخره خاورمیانه‌ی امروز. با خواندن این کتاب سیاست را بهتر خواهید شناخت و ابزارهای تازه‌ای برای درک و شناخت دگرگونی‌های جهان امروز خواهید یافت. از همه مهم‌تر با عقاید، شخصیت و نقطه‎نظرهای یکی از مهم‌ترین چهره‌های سیاسی آمریکا آشنا خواهید شد.

هیلاری کلینتون در کتاب انتخاب‌های سخت فرآیند نفوذ و مذاکره را با جزئیات شرح می‌دهد و از بسیاری از پدیده‌های سیاسی اخیر پرده برمی‌دارد؛ پدیده‌هایی چون مذاکرات برمه که گام به گام به نتیجه می‌رسد و البته کوشش‌های بی‌نتیجه‌ای هم‌چون فرایند صلح میان تندروهای اسراییلی و رهبران فلسطین. او هم‌چنین به بررسی روابط کشورش با ابرقدرت‌ّهایی نظیر چین و روسیه می‌پردازد و از آن‌ها با احترام و گاه، خشم و غضب یاد می‌کند.

معرفی پنج کتاب که روایت‌گر تسخیر لانه جاسوسی آمریکا هستند +جزئیات

کتاب انتخاب‌های سخت را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

انتخاب‌های سخت، زندگی‌نامه‌ای است که برای تمام کسانی است که می‌خواهند از روند فکری یکی از بزرگ‌ترین سیاست‌مداران جهان سر در بیاورند، خواندنی است.

درباره‌ی هیلاری کلینتون

هیلاری رادام کلینتون ۲۶ اکتبر ۱۹۴۷ در ایالت ایلینوی متولد شد. او در سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ وزیر سابق امور خارجه‌ی آمریکا در کابینه‌ی اول باراک اوباما بود. هیلاری کلینتون همسر بیل کلینتون، چهل و دومین رئیس جمهور ایالات متحده‌ی آمریکا و بانوی اول ایالات متحده از سال‌های ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۱ بوده‌ است. هیلاری کلینتون پس از اتمام این مسئولیت، وارد کارزار رقابت‌های ریاست‌جمهوری کشورش شد اما از رقیب جمهوری‌خواه خود، دونالد ترامپ شکست خورد. در حالی که اگر در این رقابت پیروز می‌شد، اولین رئیس جمهور زن آمریکا بود.

جملاتی از کتاب انتخاب‌های سخت

از قبل تصمیم گرفته بودم که به‎درخواست کمک او پاسخ مثبت بدهم، اما احتیاج داشتم که خاطرات روزهای بدی را که در گذشته داشتیم فراموش کنم. هیچ‎کدام از ما کنترل کامل به آن‌چه در رقابت‌های انتخاباتی‌مان گفته یا انجام داده‌بودیم، نداشتیم. بسیاری از آن‌ها تحت فشار طرفداران و مطبوعات رخ داده بود که شامل خیل عظیم وبلاگ‎نویس‌ها هم می‌شد. توجیه این رفتار‌ها از سوی هر دو طرف، که شامل خود من هم می‌شد، توجیه‎ناپذیر بود. اما حمله‌های نامعقول، به‎ویژه به بیل، خیلی دردناک بود. باراک این موضوع را روشن کرد که نه او و نه هیچ‌کدام از اعضای تیمش این اتهامات را قبول نداشتند. مسئله‎ی تبعیض جنسیتی در طول رقابت‌های انتخاباتی خودش را نشان داد و من می‌دانستم که این لشکرکشی به‎دلیل فرهنگ و گرایشات روان‌شناختی نسبت به نقش زن در جامعه است. اما دانستن این موضوع، نه کار من و نه تیم حامیان‌ام را راحت‌تر نکرد. در پاسخ، اوباما درباره‎ی جنگ‎وجدلی که مادربزرگش برای کار داشت و غروری که در خود نسبت به میشل، مالیا و ساشا احساس می‌کرد و این‌که آن‌ها چگونه مستحق داشتن حقوق کامل و برابر در جامعه هستند به شکل تأثیرگذاری صحبت کرد.

صراحت و صداقتی که در صحبت‌های‌مان وجود داشت مرا مطمئن و قانع کرد که به او کمک کنم. از آن‌جایی‌که من هم از او حمایت‌های لازم را در زمینه‌های دیگر می‌خواستم، می‌دانستم که موفقیت او در حال حاضر، بهترین راه برای بسط و گسترش ارزش‌ها و سیاست‌هایی بود که در طول این دو سال گذشته و تمام عمرم به‎خاطرشان جنگیده بودم.

وقتی پرسید برای قانع‎کردن حامیانم چه کاری باید انجام دهد، به او گفتم که باید به آن‌ها فرصت دهد، اما تلاش واقعی برای این‌که آن‌ها احساس کنند پذیرفته شده‌اند، خیل کثیری را به سمت او سوق خواهد داد. پس از تمام آن ماجرا‌ها حالا برای یک هدف می‌جنگیدیم. اگر می‌توانستم به جای تلاش برای ضربه‎زدن به او، تمام تلاشم را برای رئیس‌جمهور شدنش به کار ببندم، طرفدارانم هم می‌توانستند. در‎نهایت هم این‎کار را کردند.

کتاب سیاست خارجی امریکا و بحران گروگان‌گیری در ایران

نویسندگان بسیاری در تحلیل واقعه تسخیر سفارت امریکا در تهران به فاصله کمتر از یک ماه از پیروزی انقلاب اسلامی قلم زده‌اند. هر کدام از آن‌ها با روش‌های متفاوتی به مسئله نگاه کرده و وقوع و پیامدهای آن را تجزیه و تحلیل کرده‌اند. " دیوید پاتریک هاوتون " یکی از آن نویسندگانی است که در کتاب " سیاست خارجی امریکا و بحران گروگان‌گیری در ایران " با واکاوی سیاست خارجی کارتر، نحوه مواجهه آن با ایران، واکنش‌ها در قبال تسخیر سفارت، عملیات نجات و شکست در طبس ، بحران به وجود آمده در کاخ سفید را تحلیل کرده است.

در این کتاب به روایت صرف حوادث تسخیر سفارت پرداخته نشده، بلکه نویسنده با رویکردی انتقادی و با استفاده از روش‌های قیاسی به تحلیل و واکاوی این حادثه پرداخته است.

این اثر در ۱۵۰۰ شماره و با قیمت ۹۰۰۰ تومان توسط مؤسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ و منتشر شده است.

کتاب " انقلاب دوم " به بررسی آثار و پیامدهای تسخیر سفارت آمریکا در سال ۵۸ می‌پردازد. این کتاب در چهار فصل جامع تنظیم شده است. این کتاب با توجه به فضای سیاسی اجتماعی ایران در ماه‌های اولیه پیروزی انقلاب به زمینه‌ها و مواضع و واکنش‌ها نسبت به تسخیر سفارت امریکا در تهران می‌پردازد.

در فصل اول به چرایی اشغال سفارت و تاریخچه آن پرداخته و از منظر حقوقی به این مسئله نگاه می‌کند. در فصل دوم موضع‌گیری‌های افراد و گروه‌ها در جریان تسخیر لانه جاسوسی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. آثار و پیامدهای داخلی تسخیر لانه، موضوع مهم دیگری است که مسئله اصلی نویسنده در فصل سوم است. همچنین در فصل چهارم آثار و پیامدهای خارجی تسخیر سفارت آمریکا بررسی شده است.

کتاب روابط ایران و امریکا ( از پیروزی انقلاب اسلامی تا تسخیر لانه جاسوسی)

این اثر در فصل اول با تببین مبانی نظری سیاست خارجی مؤلفه‌های اصلی در ساختارهای روابط بین‌الملل را تشریح می‌کند. نویسنده در فصل‌های بعدی به روابط ایران و امریکا را در چهار برهه زمانی مورد تحقیق و بررسی قرار می‌دهد. فصل دوم روابط ایران و امریکا بعد از جنگ جهانی دوم، فصل سوم روابط در دوران تحولات انقلابی، فصل چهارم روابط ایران و امریکا در دوران دولت موقت و فصل پنجم بحران گروگان‌گیری و تأثیر آن بر روابط ایران و امریکا مورد بررسی قرار گرفته است؛ همچنین نویسنده در فصل ششم به مواضع امام خمینی درباره روابط ایران و امریکا پرداخته است.

کتاب دانشجویان و گروگان‌ها

دانشجویان به عنوان نیروهای اصلی که در جریان ۱۳ آبان ۱۳۵۸ در بطن ماجرا قرار داشتند روایت‌های جالبی از روزهای تسخیر لانه جاسوسی دارند. کتاب "‌دانشجویان و گروگان‌ها " تاریخ شفاهی دانشجویان پیرو خط امام از روزهای حضور در سفارت امریکا در تهران است که شامل خاطرات جالب و شنیدنی از آن دوران است. این اثر به صورت مصاحبه‌محور با تعداد زیادی از دانشجویان حاضر در واقعه تسخیر سفارت آمریکا به گفتگو نشسته است و روایت‌های متعددی را از آن روزها در کنار هم قرار داده است که مجموعه‌ای ارزشمند برای مطالعه و پژوهش است.

دولت کارتر که تا اواخر رژیم پهلوی تمام‌قد از آن حمایت کرده بود و حال محمدرضای مخلوع را در کشور خود پذیرفته بود، با جریانی مواجه شد که سفیر امریکا از آن به عنوان تحقیر ملی امریکا نام می‌برد.

لذا پرداختن به این " بحران " بزرگ در آن دوره بسیار پیچیده و دشوار بود که این مسئله در خاطرات سیاست‌مداران امریکایی به وضوح نمایان است. یکی از این اثر خاطرات همیلتون جردن مشاور کارتر در آن دوران است که ۴۴۴ روز بحرانی در کاخ سفید را گزارش می‌کند.

کتاب ترس

ترامپ در کاخ سفید اثر باب وودوارد، جزئیات بی‌سابقه‌ای از زندگی تأسف‌بار و تأمل‌برانگیز داخل کاخ سفید دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا را فاش می‌کند و به این مسئله می‌پردازد که او چطور درباره‌ی سیاست‌های مهم داخلی و خارجی تصمیم می‌گیرد.

ترس (Fear)، مستندترین روایت از نخستین سال رئیس جمهوری را به تصویر می‌کشد که هم‌اینک بر مسند قدرت نشسته است. کانون ماجرا، مباحثات آتشین و نحوۀ تصمیم‌گیری در دفتر رئیس جمهور، اتاق عملیات کاخ سفید، ایرفورس وان و محل اقامت وی است.

باب وودوارد (Bob Woodward)، که تاکنون دربارۀ هشت رئیس جمهور از نیکسون تا اوباما گزارش‌هایی تحقیقی و مستند ارائه کرده است، این بار به تشریح جزئیات بی‌سابقه‌ای از زندگی پرتنش رئیس جمهور دونالد ترامپ در داخل کاخ سفید و نحوۀ اداره سیاست‌های خارجی و داخلی کشور می‌پردازد. او در این کتاب، ترامپ را فردی «دمدمی مزاج»، «عصبی»، «بی‌سواد» و دچار «پارانویا» (ترس و بدگمانی) معرفی کرده است. وی همچنین در اثر تحقیقی خود نوشته است که مشاوران و اطرافیان ترامپ همواره کنترلش می‌کنند تا او حرکت نابجایی نکند.

وودوارد با استفاده از صدها ساعت مصاحبه با منابع دست اول، صورت جلسۀ ملاقات، خاطرات روزانه، اسناد و مدارک این کتاب را نوشته است. جزئیات با دقت تمام و به صورت روزمره به ثبت رسیده‌اند. این اثر به توصیف موضوعات کلیدی سیاست خارجی مانند کره شمالی، افغانستان، ایران، خاورمیانه، ناتو، چین و روسیه می‌پردازد. همچنین با تعمق، چالش‌های سیاست داخلی ترامپ مانند تجارت، تعرفه‌ها، مهاجرت، قانون مالیات‌ها، توافق پاریس و خشونت نژادی در شارلوتزویل در سال ۲۰۱۷ را تشریح می‌کند.

ترامپ از این کتاب جنجالی که جزئیات اختلافات درون کاخ سفید را فاش می‌کند، به عنوان "جوک" یاد کرده است. «ترس» مطالبی تکان‌ دهنده از مشروح مذاکرات بین وکلای ترامپ و رابرت مولر، بازرس ویژۀ تحقیقات دربارۀ روسیه را بیان کرده و برای نخستین بار جزئیات این مذاکرات را فاش می‌کند. نشان می‌دهد چگونه مقامات ارشد دولت همگام با یکدیگر، نامه‌ها را از روی میز رئیس جمهور می‌دزدند تا اطلاعاتی حساس به مخاطره نیفتند.

نقل‌ قول‌هایی که از ترامپ در کتاب وودوارد، روزنامه‌نگار تحقیقی سرشناس آمریکایی آمده است، نشان می‌دهد رئیس‌جمهوری آمریکا به اعضای کابینه‌اش توهین می‌کند؛ دادستان کل آمریکا را "عقب‌ مانده ذهنی" می‌داند و رئیس دفتر سابق کاخ سفید را "موش کوچولو" خطاب کرده بود.

مصاحبه‌هایی که برای نگارش این کتاب انجام‌ گرفته تحت اصل «بررسی دقیق سوابق» که از قواعد اصلی روزنامه‌نگاری است، درج ‌شده است. به این معنی که تمام اطلاعات ارائه شده قابل استناد است ولی نویسنده نخواهد گفت چه کسی آن‌ها را ارائه داده. این کتاب حاصل ساعت‌ها مصاحبه با دست‌اندرکاران و شاهدان اصلی این ماجراست.

گزارش از معصومه بهمنی


کد خبرنگار : 91