تاریخ : 1400,چهارشنبه 19 آبان11:36
کد خبر : 413413 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

«خبرنامه دانشجویان ایران» در گزارشی بررسی کرد؛

پاسخ به ۱۰ سوال کلیدی دانشجویان درباره سنوات تحصیلی

چنانچه مشمول تا پایان ترم اول سنوات ارفاقی نتواند موفق به فراغت از تحصیل شود، با ادامه تحصیل وی به شرطی در ترم دوم موافقت می شود که حداقل واحدهای درسی معینی را در ترم اول با شرط معدل کل فوق گذرانده باشد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ با پایان ترم و امتحانات، بسیاری از دانشجویان به دلیل تمام نشدن واحدهای درسی، وارد سنوات تحصیلی یا «سنوات ارفاقی» می شوند. که این مسئله سوالات بسیاری را برای دانشجویان به همراه می آورد.

در ادامه این گزارش سعی کرده ایم به چند سوال پرتکرار دانشجویان درباره سنوات ارفاقی پاسخ دهیم:

۱- تشکیل جلسه کمیسیون بررسی سنوات ارفاقی باید در کدام مرحله تحصیلی باشد؟

پاسخ: از طریق وزارت علوم،  بهداشت و دانشگاه آزاد طوری باید برنامه ریزی شود که دانشگاه ها در در موعد مقرر نسبت به تشکیل کمیسیون موارد خاص اقدام نموده تا برای مشمول خلاء ایجاد نشود. طبق بخشنامه جدید سازمان وظیفه؛ در گذشته به این صورت بوده است که در صورت وجود شرایط تحصیل، دانشگاه ها موظفند حداکثر ظرف مدت ۳ ماه از پایان سنوات اولیه تحصیلی نسبت به درخواست سنوات ارفاقی مشمول، مراتب را به دفتر پلیس +۱۰ اعلام نمایند، اما در بخشنامه جدید، این مدت به حداکثر شش ماه افزایش یافته است. که در صورت عدم ثبت درخواست سنوات ارفاقی در مدت فوق، سامانه مجاز به پذیرش و ثبت درخواست های مورد نظر نبوده و بنابراین به هیچ وجه سنوات ارفاقی به مشمول تعلق نخواهد گرفت.

۲- شروط بهره مندی از سنوات تحصیلی چیست؟

پاسخ: دانشجویانمشمول در مقاطع مختلف، به شرطی می توانند از سنوات ارفاقی بهرهمند شوند که امکان فراغت از تحصیل طی مدت سنوات ارفاقی را داشته باشند. لذا در طورت دارا بودن شرایط زیر به صورت مرحله ای می توانند از ترم اول سنوات ارفاقی بهرمند شوند:

* کاردانی و کارشناسی ناپیوسته: به شرط آنکه واحدهای درسی گذرانده شده حداقل ۵۰ واحد بودئه و معدل کل نیز حداقل ۱۲ باشد.

* کارشناسی پیوسته: به شرط آنکه تعداد واحهای درسی گذرانده شده حداقل ۱۰۰ واحد بوده و معدل کل نیز حداقل ۱۲ باشد.

* کارشناسی ارشد ناپیوسته: به شرط آنکه تعداد واححدهای درسی گذرانده شده حداقل ۱۸ واحد بوده و معدل کل حداقل ۱۴ باشد.

* دکتری پیوسته(حرفه ای): به شرط آنکه تعداد واحدهای درسی گذرانده شده حداقل ۱۸ واحد بوده و معدل کل ۱۴ باشد.

* دکتری تخصصی ناپیوسته: به شرط آنکه تعداد واحدهای درسی گذرانده شده حداقل ۱۸ واحد بوده و معدل کل ۱۴ باشد.

۳- اگر دانشجویی در ترم اول سنوات نتواند فارغ التحصیل شود چه می شود؟

پاسخ: چنانچه مشمول تا پایان ترم اول سنوات ارفاقی نتواند موفق به فراغت از تحصیل شود، با ادامه تحصیل وی به شرطی در ترم دوم موافقت می شود که حداقل واحدهای درسی معینی را در ترم اول با شرط معدل کل فوق گذرانده باشد.

۴- وضعیت وظیفه پس از پایان سنوات چه خواهد شد؟

پاسخ: چنانچه دانشجویان مشمول حداکثر تا پایان سنوات ارفاقی موفق به فراغت از تحصیل گردد، از یکسال فرجه مهلت معرفی برخوردار خواهد بود و در صورت پذیرش در مقاطع بالاتر می توانند از معافیت تحصلی بهرمند شوند.

۵- اگر دانشجویی در سنوات هم نتواند فارغ التحصیل شود، چه می شود؟

پاسخ: چنانچه دانشجو نتواند تا پایان یکسال سنوات ارفاقی فارغ التحصیل شود، صرفا در صورت داشتن تحصیلی در سنوات ارفاقی و امکان فراغت از تحصیل طی مهلت معرفی، بادرخواست دانشگاه و ثبت درخواست، پس از احراز شرایط، صدور مجوز ادامه تحصیل در مهلت معرفی بدون لحاظ غیبت فراهم خواهد شد. در صورت عدم معرفی مشمول در مهلت قانونی وی وارد غیبت خواهد شد.

۶- در مهلت معرفی یک ساله سنوات ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر امکان پذیر است؟

پاسخ: برابر ماده ۱۳ آیین نامه اجرایی معافیت تحصیلی، فارغ التحصیل شدن در مهلت یکسال معرفی، مجوزی برای صدور معافیت در مقطع بالاتر را نداشته و تا پایان خدمت دوره ضرورت شرایط برخورداری از معافیت تحصیلی را نخواهد داشت.

۷- اگر دانشجو در مهلت معرفی یکساله هم فارغ التحصیل نشود، چه خواهد شد؟

پاسخ: در صورتی که دانشجو در مهلت معرفی هم نتواند فارغ التحصیل شود وارد غیبت می گردد و به تناسب مدت تاخیر از ۹۰ روز تا ۱۸۰ روز اضافه خدمت در سوابق خدمتی وی به صورت سامانه ای و هوشمند درج خواهد شد. بدیهی است در این صورت مشمول تا پایان خدمت دوره ضرورت و یا اخذ معافیت دائم شرایط ادامه تحصیل در دانشگاه را نداشته و صرفا و صرفا بایستی با غیبت به خدمت اعزام گردد.

۸- آیا به مشمولانی که به صورت داوطلب آزاد تحصیل می کنند معافیت تحصیلی تعلق می گیرد؟

پاسخ: خیر اینگونه مشمولان حق استفاده از معافیت تحصیلی را نخواهند داشت وشروع به تحصیل داوطلب آزاد به عنوان انصراف از تحصیل تلقی می گردد.

۹- آیا دانشجویان انصرافی حق تحصیل مجدد را دارند؟

پاسخ: بلی . مشمولان در طی مدت تحصیل از دیپلم تا دکتری صرفا ۱ بار می توانند از تحصیل انصراف و مجددا با پذیرفته شدن در دانشگاه به شرط : ۱- عدم گذشت بیش از یکسال از تاریخ انصراف (قبل از اعزام به خدمت). ۲- انصراف قبل از اتمام سنوات تحصیلی مصوب بوده باشد یعنی در سنوات ارفاقی نباشد .۳- انصراف از تحصیل در مقطع، با اخذ مدرک تحصیلی پایین تر نبوده باشد .(مثلا انصراف از کارشناسی پیوسته با اخذ مدرک کاردانی نباشد، مگر اینکه مدرک اخذ شده در سنوات مجاز تحصیل همان مقطع یعنی مقطع پایین تر به مشمول تعلق گرفته باشد که در این صورت در حکم فارغ التحصیل محسوب شده و ادامه تحصیل وی بلامانع می باشد)۴- مقطع جدید ،تکراری نباشد.(یعنی قبلا از این مقطع فارغ التحصیل نشده باشد.)

۱۰- آیا به دوره های فراگیر پیام نور، دوره های بین الملل در دانشگاه و پودمانی و سایر مقاطع تحصیلی بدون آزمون معافیت تحصیلی تعلق می گیرد؟

پاسخ: بلی درصورت تصویب شورای گسترش آموزش عالی امکان جذب بدون آزمون واحد آموزشی ، تحصیل اینگونه افراد منعی نخواهد داشت. (به دوره دانشپذیری در دانشگاه پیام نور، معافیت تحصیلی تعلق نمی گیرد و صرفا از زمان قبولی قطعی و دانشجویی وضعیت مشمول بررسی و در صورت داشتن شرایط معافیت تحصیلی صادر خواهد شد.)

گزارش از محمد رمضانی


کد خبرنگار : 91