تاریخ : 1400,پنجشنبه 20 آبان17:58
کد خبر : 413569 - سرویس خبری : آخرین اخبار فرهنگی اجتماعی

شورای امنیت خویشتنداری حداکثری ارتش میانمار را خواستار شدند

شورای امنیت در بیانیه‌ای بی‌سابقه که با رای مثبت ۱۵ عضو این نهاد همراه شد، خواستار توقف فوری درگیری‌ها شده و از ارتش میانمار خواستار نهایت خویشتنداری را به کار ببندد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایسنا، گزارش‌هایی از استقرار تسلیحات سنگین و نیرو در ایالت "چین" در غرب میانمار منتشر شده است که از حمله قریب‌الوقوع ارتش به گروه‌های شبه‌نظامی حکایت دارد که بعد از عزل دولت منتخب آنگ سان سوچی در کودتای اول فوریه تشکیل شده‌اند.

در بیانیه شورای امنیت سازمان ملل آمده است: اعضای این شورا نگرانی عمیق خودشان را درباره خشونت روزافزون اخیر در سراسر میانمار ابراز می‌کنند. آنها خواستار توقف فوری خشونت و تضمین امنیت غیرنظامیان شدند. 

نظامیان حاکم در میانمار هیچ اظهارنظری درباره وضعیت ایالت «چین» نکرده‌اند. این ایالت یک منطقه مرزی ناآرام است که به جبهه مقاومتی علیه حاکمان نظامی میانمار تبدیل شده است.

میانمار از زمان وقوع این کودتا با اعتراضات و خشونت‌ها فلج شده است و نظامیان برای برقراری حاکمیت تقلا می‌کنند و با مقاومت مسلحانه چریک‌ها و نیروهای اقلیت قومی متحد با یک دولت سایه که حاکمان کنونی آنها را "تروریست" می‌نامند، مواجه هستند.

در بیانیه شورای امنیت که انگلیس بانی آن بود، آمده است: اعضای شورای امنیت بر نگرانی عمیق خود نسبت به تحولات در میانمار پس از اعلام وضعیت فوق‌العاده در اول فوریه و فراخوان ارتش، به حداکثر خویشتنداری تاکید کردند. آنها دنبال کردن گفت‌وگو و آشتی مطابق با خواست و منافع مردم میانمار را ترغیب کردند

اعضای شورای امنیت سازمان ملل همچنین خواستار دسترسی کامل، ایمن و بدون مانع به همه افراد نیازمند و حفاظت، ایمنی و امنیت پرسنل بشردوستانه و پزشکی شد.