تاریخ : 1400,جمعه 21 آبان16:37
کد خبر : 413625 - سرویس خبری : آخرین اخبار فرهنگی اجتماعی

سقف دریافت مهریه و فتوای مقام معظم رهبری

پاسخ رهبر معظم انقلاب به استفتائی درباره تعیین سقف مهریه منتشر شد. در ادامه تعیین مهریه و وصول مهریه را از نظر قانون نیز میخوانید.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»به نقل از صدآنلاین، پاسخ رهبر معظم انقلاب به استفتائی درباره درباره تعیین سقف مهریه منتشر شد؛ که به این شرح است: در اسلام مهریه مقدار معینی ندارد، بلکه مقدار آن، چیزی است که زوجین به آن رضایت پیدا کنند. از طرف زیادی مستحب است که از مهر السنه بیشتر نباشد و مقدار مهرالسنة ۵۰۰ درهم (حدود ۱۲۵۰ گرم نقره) است و قیمت آن موکول به عرف بازار است.

فتوای رهبر

تا 110 سکه قابل وصول است و در صورت اعسار زوج، قانون او را مجاب به پرداخت بیش از 110 سکه نمی‌کند

باتوجه به بخشنامه رئیس قوه قضاییه برای عدم حبس زندانیان این بخشنامه و این قانون در جهت کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها صورت گرفته است و با   اجرایی شدن این بخشنامه 5000 زندانی از زندان آزاد شده‌اند و این مهم روند بهبودی در دستگاه قضا داشته است.

طبق این قانون، مهریه زنان هرچقدر باشد مرد مکلف به پرداخت 110سکه است و باقی مهریه درصورتی قابل وصول است که زوج بتواند ثابت کند   همسرش ملاعت مالی دارد و اگر مالی از زوج شناسایی نشد طبق ماده 2 نحوه اجرای محکومیت‌های مالی عمل می‌شود و اگر مرد اثبات کند که توان پرداخت ندارد، مهریه همان 110سکه خواهد بود.

در پرداخت مهریه مازاد بر 110 سکه،‌ حکم جلب صادر نمی‌شود و در صورت استطاعت مالی زوج اموال وی توقیف خواهد شد و مطابق این لایحه تا 110 سکه طلا از مهریه تعیین شده ضمانت اجرایی برای اعمال ماده دو نحوه اجرای محکومیت های مالی را دارد، یعنی زوجه می‌تواند در صورت پرداخت نکردن مهریه تا این میزان با اعمال ماده 2، حکم جلب زوج را بگیرد

مهریه ریالی

در سال 76 تبصره‌ای به ماده مذکور الحاق شد که به موجب آن (چنانچه مهریه وجه رایج باشد) متناسب با تغییر شاخص قیمت سالانه زمان تادیه نسبت به سال اجرای عقد که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می‌‌گردد محاسبه و پرداخت خواهد شد مگر این که زوجین در حین اجرای عقد به نحو دیگری تراضی کرده باشند.

براساس تبصره فوق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران طبق آیین نامه الحاق یک تبصره به ماده 1082 قانون مدنی مکلف است همه ساله شاخص سال قبل را تا پایان سه ماهه اول هر سال به قوه قضاییه ابلاغ کند تا قوه قضاییه نیز شاخص مذکور را به واحدهای تابعه جهت اجرا ابلاغ کند. (واحدهای تابعه: دادگاه‌های صالحه – سازمان ثبت اسناد و املاک کشور).

هرگاه مهریه وجه رایج باشد هریک از زوجین می‌‌تواند در خواست کند تا میزان مهریه بر اساس شاخص بانک مرکزی محاسبه و پرداخت شود نحوه محاسبه مهریه وجه رایج عبارت از متوسط شاخص بها در سال قبل تقسیم بر متوسط شاخص بها در سال وقوع عقد ضربدر مهریه مندرج در عقد نامه.

محاسبه مهریه به شرح فوق در صورتی که زوجه برای وصول مهریه خود از طریق دفتر ازدواج و اداره ثبت اسناد محل اقدام نماید مرجع صالح برای محاسبه مهریه وجه رایج اداره ثبت اسناد است و چنانچه از طریق دادگاه صالحه برای وصول اقدام گردد مرجع صالح برای محاسبه مهریه وجه رایج دادگاه صلاحیت دار خواهد بود.