تاریخ : 1400,شنبه 22 آبان12:24
کد خبر : 413655 - سرویس خبری : حسینیه دانشجویان ایران

در دیدار رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها با مدیر حوزه‌های علمیه مطرح شد؛

رستمی: هیئات دانشجویی از افتخارات نهاد در دانشگاه‌هاست/ اعرافی: مهمترین رکن آموزشی تربیتی در جامعه دانشگاه است

حجت الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی گفت: یکی از افتخارات نهاد بحث جریان اعتکاف دانشگاهیان است که به یک جریان عمومی در جامعه تبدیل شده است و بحث هیئات دانشجویی که نزدیک به ۷۰۰ هیئت در دانشگاه‌ها حضور دارند و هر کدام فضایی است که اثر تربیتی و معنوی را در دانشگاه‌ها به همراه دارد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ حجت الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و اعضای هیات رئیسه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با آیت الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه در دفتر ایشان دیدار و گفتگو کردند.

نهاد می‌تواند بازوی مشورتی خوبی برای حوزه

نهاد رهبری در دانشگاه‌ها از دستاوردهای حوزه علمیه است

حجت الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی در دیدار با آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور با توجه به نقش نهاد در دانشگاه‌ها گفت: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها یکی از دستاوردهای مهم حوزه علمیه است و عزیزان در این نهاد به عنوان خروجی‌های حوزه علمیه در فضای دانشگاه حضور دارند و واقعیت این است که اقتضائات دانشگاه و محیط دانشگاه ایجاب می‌کند که عزیزان با روحیه بالا و آمادگی بالا در فضای دانشگاه‌ها حضور داشته باشند زیرا دانشگاه اولین محیط برای ریزش افکار متنوع و تفکرات خارج از مرزها برای دانشجویان است.

حجت الاسلام والمسلمین رستمی در ادامه افزود: حضور نهاد در دانشگاه‌ها یک حضور افتخارآمیز است و همیشه همکاران ما یک مواجهه‌ی کریمانه با دانشجویان در دانشگاه داشته اند و عمده فعالیت‌های ما همان شئونات حوزوی به معنای عام است.

وی در ادامه گفت: یکی از فعالیت‌های مهم ما جریان تبلیغ است که تا به حال نهاد بسیار قوی عمل کرده است و ۵ هزار طلبه فاضل در مجموعه اعزام مبلغ وجود دارد که ۱۰۰۰ نفر از این افراد به صورت فعال در حال انجام فعالیت هستند.

رستمی: هیئات دانشجویی از افتخارات نهاد در دانشگاه‌هاست/ اعرافی: مهمترین رکن آموزشی تربیتی در جامعه دانشگاه است

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در ادامه عنوان کرد: در فضای آموزشی و پژوهشی بیش از ۱۰۰۰ هیئت علمی طلبه  با سطوح عالی مشغول فعالیت هستند و اکنون هم ۲۵۰۰ امام‌ جماعت در دانشگاه‌ها حضور دارند  و ما در دانشگاه‌ها ۲۶۰ دفتر فعال داریم که افراد بسیار موثری از عناصر فاضل حوزه علمیه در آن فعالیت دارند.

هیئات دانشجویی از افتخارات نهاد در دانشگاه‌هاست

وی گفت: یکی از افتخارات نهاد بحث جریان اعتکاف دانشگاهیان است که به یک جریان عمومی در جامعه تبدیل شده است و بحث هیئات دانشجویی که نزدیک به ۷۰۰ هیئت در دانشگاه‌ها حضور دارند و هر کدام فضایی است که اثر تربیتی و معنوی را در دانشگاه‌ها به همراه دارد.

حجت الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی گفت: سامانه آموزش مجازی دانشگاهیان یکی از بزرگترین سامانه های آموزشی مجازی در کشور است که نزدیک به ۲۰۰ عنوان درسی در آن به صورت مجازی ارائه می‌شود و نزدیک به ۲ میلیون مخاطب از این مجموعه استفاده می نماید.

وی در پایان گفت: ما در مجموعه هایی که لازم است باید از ظرفیت‌های حوزه علمیه در نهاد به صورت جدی‌تر استفاده کنیم و یک نکته مهم این است که تلاش نهاد است که ظرفیت‌های مناسبی را برای حضور همکاران حوزوی خود در نهاد و دانشگاه ها ایجاد نمایند و در بحث تحول علوم اسلامی این دو نهاد مقدس باید تمام ظرفیت های خود را به میدان بیاورند تا این مهم تحقق یابد.

رستمی: هیئات دانشجویی از افتخارات نهاد در دانشگاه‌هاست/ اعرافی: مهمترین رکن آموزشی تربیتی در جامعه دانشگاه است

مهمترین رکن آموزشی تربیتی در جامعه دانشگاه است

آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه در دیدار با ریاست نهاد و اعضای هیات رئیسه نهاد نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها که در دفتر مدیر حوزه های علمیه برگزار شد، گفت: ارتباط من با دانشگاه و آشنایی با فضای فکری و فرهنگی به گذشته‌های دور می رسد و از دوران جوانی با این نهاد آموزشی مرتبط بوده ام.

آیت الله اعرافی با بیان این که به نظر من مهمترین رکن آموزشی تربیتی در جامعه ما دانشگاه است،‌ شتاب تولید علم در جهان را بسیار بالا دانست و گفت: تولید علم به صورت آزاد جریان دارد و مراکز علمی جهان با سرعت بالا در حال پمپاژ علم به دنیا هستند؛ می بایست ما نیز با این جریان جلو برویم و عقب نمانیم.

برخورداری حوزه های علمیه از یک منظومه فکری منسجم

مدیر حوزه‌های علمیه تصریح کرد: حوزه در چند سال اخیر برای اولین بار از یک منظومه فکری منسجم برخوردار شده که حاصل طرح‌هایی همچون درختواره دانشی حوزه، برنامه ۵ ساله آن و آمایش حوزه‌های علمیه استان‌های کشور است.

رستمی: هیئات دانشجویی از افتخارات نهاد در دانشگاه‌هاست/ اعرافی: مهمترین رکن آموزشی تربیتی در جامعه دانشگاه است

وی با اشاره به لزوم هدفمند شدن خروجی های حوزه افزود: با رشته‌های تخصصی مختلفی که در درختواره دانشی حوزه های علمیه در نظر گرفته شده بدنبال خروجی های هدفمند در حوزه هستیم.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه بیان داشت: در حال حاضر ۵۰ کرسی درس خارج در خارج از قم و در سطح استان‌های مختلف کشور داریم.

وی گفت: دفتر فقه معاصر برگزار کننده درس های خارج با موضوعات فقهی جدید است که به زودی کتاب تقریرات آن ها منتشر خواهد شد.

کرسی های درس خارج، قلب حوزه های علمیه

آیت الله اعرافی اظهار کرد: قلب حوزه کرسی‌های درس خارج هستند که می بایست ضمن حفظ اصل آن به سمت پاسخگویی به مسائل جدید کشانده شوند؛ در این راستا اقدامات ریشه ای و اساسی در حال انجام است.

وی در پایان بر لزوم بررسی پیوست دانشگاهی برنامه‌های راهبردی حوزه‌های علمیه تأکید داشت.

نهاد می‌تواند بازوی مشورتی برای حوزه باشد

رستمی: هیئات دانشجویی از افتخارات نهاد در دانشگاه‌هاست/ اعرافی: مهمترین رکن آموزشی تربیتی در جامعه دانشگاه است

حجت الاسلام علیرضا پناهیان نیز در دیدار رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها  با آیت الله اعرافی که در دفتر مدیر حوزه‌های علمیه برگزار شد، با اشاره به ظرفیت‌های نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، گفت: این نهاد می‌تواند بازوی مشورتی خوبی برای حوزه در تربیت طلاب برای ورود به فضای دانشگاه‌ها باشد.

وی،با تأکید بر لزوم تغییر در ادبیات حوزویان متناسب با شرایط امروز جامعه، خاطرنشان کرد: باید مسئله آمادگی حوزویان برای ورود به فضای دانشگاه‎ها در برنامه‌های کلان حوزه لحاظ گردد.

حجت الاسلام پناهیان، ورود تخصصی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری به مسائل فرهنگی و علمی را از کارهای دارای اولویت آن دانست و گفت: این نهاد نباید صرفاً اجرا کننده برنامه‌های فرهنگی باشد؛ باید به امر پژوهش در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری عمق بخشید.

وی با بیان این که نیاز است طلاب برای سخت ترین شرایط در برخی دانشگاه‌ها آمادگی یابند گفت: می بایست در طرح های تحولی حوزه دانشگاه و دانشجویان به عنوان اصلی ترین مخاطبین در نظر گرفته شوند.

رستمی: هیئات دانشجویی از افتخارات نهاد در دانشگاه‌هاست/ اعرافی: مهمترین رکن آموزشی تربیتی در جامعه دانشگاه است

لازم به ذکر است بعد از سخنان آیت‌الله اعرافی و حجت الاسلام والمسلمین دکتر رستمی، تعدادی از معاونین مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور و تعدادی از اعضای هیئت رئیسه نهاد طی سخنانی نقطه نظرات و دغدغه‌های ارزشمند خودشان را جهت همکاری‌های بیشتر و بهتر مطرح نمودند و مقرر شد نشست‌های فصلی این دو نهاد مقدس جهت تصویب زمینه‌های گوناگون همکاری برگزار گردد.


کد خبرنگار : 93