تاریخ : 1400,سه شنبه 25 آبان01:00
کد خبر : 414017 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

سرپرست دانشگاه علامه: نباید فقط روی مقاله تاکید کنیم

سرپرست دانشگاه علامه طباطبایی گفت: باید سیاست هایی اتخاذ کنیم که از کمی گرایی تعداد مقالات بیرون بیاییم و مقالات کیفی در اولویت قرار بگیرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»به نقل از مهر،عبدالله معتمدی، در پاسخ به این سوال که دانشجویان رشته‌های علوم انسانی همیشه با مشکل ثبت و نمایه مقالات یا تولیدات علمی خود در مجلات و پایگاه‌های بین‌المللی مواجه هستند، برای این موضوع تدبیری دارید؟ گفت: به نظرم این از آن بحث‌های خیلی جدی است که متاسفانه زمینه یک سری انحرافات را هم ایجاد کرده است؛ گاهی اوقات اخباری می‌شنویم که نگران کننده است. مثلاً یک مقاله علمی علی رغم اینکه ارزش علمی ندارد اما از طریق پول کلانی که داده می‌شود به صورت مقاله چاپ می‌شود.

سرپرست دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه نباید فقط روی مقاله تاکید کنیم، خاطرنشان کرد: در غیر این صورت نتیجه این می‌شود که مقالاتی که هیچ ارزش علمی ندارند به شکل رابطه‌ای و در ازای پرداخت پول چاپ شود.

وی افزود: ما باید به شکل جدی روی این موضوع کار کنیم که چگونه برای آن راهکار پیدا کنیم؛ به نظرم یکی از راهکارها این است که ما به جای اینکه شرط فارغ‌التحصیلی و دفاع را مقاله بگذاریم، شرطش این باشد که پروژه یا کاری که فرد انجام داده اثربخشی داشته باشد و اثربخشی آن در یک کمیته اجتماعی سنجیده شود.

سرپرست دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه نباید فقط روی مقاله تاکید کنیم، خاطرنشان کرد: در غیر این صورت نتیجه این می‌شود که مقالاتی که هیچ ارزش علمی ندارند به شکل رابطه‌ای و در ازای پرداخت پول چاپ شود.

معتمدی راه اندازی مجلات تخصصی و افزایش آنها را از دیگر راهکارهای این مشکل عنوان کرد و گفت: گروه‌هایی که دانشجوی دکتری دارند می‌توانند مجله تخصصی داشته باشند و افراد شایسته‌ای که مقالات وزین دارند بتوانند مقالات خود را به چاپ برسانند.

معتمدی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا تعداد دانشمندان علوم انسانی یک و دو درصد بسیار کم است، گفت: ما در هفته جاری جلسه‌ای با یک جمعی از اساتید به نام و ممتاز داریم و قرار است این موضوع مورد بحث قرار گیرد که چه سیاست‌هایی را اتخاذ کنیم که از این کمی گرایی تعداد مقالات بیرون بیاییم و مقاله کیفی در اولویت قرار بگیرد و مهم‌تر باشد.

وی افزود: به طور مثال استادی داریم که ۱۰۰ یا ۲۰۰ مقاله دارد اما این مقالات را یک نفر هم ارجاع نداده است ولی یک مقاله هم وجود دارد که صدها نفر ارجاع داده‌اند. اینکه چه کنیم همکاران ما به سمت مقاله‌های کیفی بروند بخشی از آن به امتیازات و مشوق‌هایی که ما می‌دهیم، مربوط می‌شود.