تاریخ : 1400,چهارشنبه 03 آذر23:14
کد خبر : 414993 - سرویس خبری : آخرین اخبار فرهنگی اجتماعی

طرف‌های برجام مایل به توافق هستند

روزنامه چاینادیلی چاپ پکن نوشت: تائید واشنگتن و تهران بر آغاز دور هفتم مذاکرات هسته ای ایران نشان می دهد که طرفین برجام (توافق هسته ای ۲۰۱۵) مایل به نجات توافقی هستند که به سختی بدست آمده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مشرق، این روزنامه چینی افزوده است: به رغم این واقعیت که مذاکرات رسمی میان ایران و سایر طرف های باقی مانده در توافق هسته ای ۲۰۱۵ ادامه خواهد داشت و ایالات متحده به طور غیرمستقیم در آن شرکت خواهد کرد، تعامل آتی، در مورد تعهد مجدد ایران و آمریکا به این توافق خواهد بود، توافق مهمی که برای پایان دادن به موضوع هسته ای ایران از طریق مذاکره ضروری است.

به نوشته این روزنامه،  این رویکرد، نشانه ای از علاقه مشترک و روزنه های امید برای نجات توافقی است که به سختی به دست آمده است.  اینکه هر دو طرف با ماهیت و توانایی بالقوه برد - برد توافق کنار آمده اند و انتخاب منطقی برای بازگرداندن آن کرده اند، بدون شک خبر خوشایندی برای طرفین و صلح منطقه ای و جهانی است، البته لازمه پیشرفت معنادار در مذاکرات این است که هر دو طرف در روند آن،  انعطاف نشان دهند.

به نوشته روزنامه چاینادیلی، واشنگتن هم تمایل خود را برای بازگشت به توافق نشان داده، اگرچه پایبندی کامل تهران به محدودیت‌های توافق در باره توسعه سلاح‌های هسته‌ای را پیش‌شرط پیوستن مجدد به برجام قرار داده است.

جمهوری اسلامی ایران تاکنون دو نوع نظارت را در خصوص صنعت هسته‌ای خود پذیرفته بود. نظارت‌های پادمانی آژانس که مربوط به عضویت ایران در این نهاد است و دیگری نظارت‌هایی که در برجام فراتر از نظارت‌های پادمانی مورد قبول طرف ایرانی قرار گرفته بود.

جمهوری اسلامی ایران، نظارت‌های پادمانی خود را طبق روال ادامه می‌دهد و هیچ تغییری در این نوع نظارت‌ ایجاد نشده است. بنا بر اعلام مقامات کشورمان، تهران هیچ بحثی هم در این حوزه ندارد و کاملا همکاری‌های خود را ادامه می‌دهد.

اما بر اساس توافق برجام، بنا بود که ایران محدودیت‌هایی را در برنامه هسته‌ای خود بپذیرد و طرفین غربی هم تحریم‌های ظالمانه علیه ایران را کنار بگذارند. هنگامی که طرف غربی تحریم‌ها را لغو نکرد و اجرای آن‌ها ادامه یافت، ایران هم طبق قانون «اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها»، نظارت‌های فراپادمانی از جمله پروتکل الحاقی را کنار گذاشت.