تاریخ : 1400,یکشنبه 07 آذر13:03
کد خبر : 415348 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

در جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش مطرح شد؛

نوری وزیر آموزش و پروش شد/ موفقان:نوری از جنس آموزش و پرورش است/ مخالفان: نوری چگونه لایحه رتبه بندی معلمان را اجرایی می‌کند؟

وی افزود: سال‌های سال است که چوب حراج به رتبه بندی معلمان زده می‌شود و ارقام مختلف برای اجرای آن داده می‌شود؛ شما گفته‌اید افزایش اعتبار برای اجرای رتبه بندی معلمان در نظر می‌گیرید اما باید مشخص کنید از کجا این اعتبار را می‌آورید؛ چراکه شورای نگهبان به دلیل فقدان منابع قطعا این لایحه را رد خواهد کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه 7 آذر 1400) مجلس شورای اسلامی آغاز شد. در این جلسه اولین دستور کار جلسه امروز، بررسی صلاحیت یوسف نوری وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش است.

نظر فراکسیون مردمی انقلاب اسلامی درباره صلاحیت نوری مثبت بود

محمدصالح جوکار، نماینده مجلس گفت: نشست مجمع عمومی فراکسیون مردمی انقلاب اسلامی صبح امروز و پیش از آغاز جلسه علنی مجلس با حضور یوسف نوری وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش برگزار شد.

وی افزود: در این نشست وزیر پیشنهادی به ارائه برنامه‌های خود پرداخت و موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی نیز نقطه نظرات خود را مطرح کردند. پس از بحث و بررسی‌های انجام شده در جمع‌بندی نهایی نظر فراکسیون در رابطه با وزارت یوسف نوری بر وزارت آموزش و پرورش مثبت بود.

موافقان

موفقان: اجرای دقیق قانون رتبه بندی معلمان / مخالفان: نوری چگونه می‌خواهد لایحه رتبه بندی معلمان را اجرای کند؟

اجرای دقیق قانون رتبه بندی معلمان وظیفه مهم وزیر آموزش و پرورش

حجت الاسلام حسن نوروزی، نماینده مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز، در موافقت با یوسف نوری وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، اظهار داشت: برنامه‌های نوری مطابق با اسناد بالادستی نظام است.

وی افزود: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش فردی با سابقه ۵۵ ماه حضور در جبهه و دارای جانبازی است؛ در هر صورت با این وضعیت، مطالبات گوناگونی هم هست که باید محقق شود.

نوروزی در همین راستا موضوع طبقه بندی نظام معلمان و همچنین احترام بخشی به وضعیت معلم و دانش آموز و اولیا را از جمله وظایفی خواند که وزیر آموزش و پرورش باید مدنظر قرار دهد.

این نماینده مجلس یازدهم در ادامه بیان کرد: در قبال وظایف ذکر شده، ما هم یک وظیفه داریم و آن وضع قوانین مربوطه است.  آقای نوری باید فعالیت‌های آموزش و پرورش را ارتقا دهد و در ساختار دانشگاه فرهنگیان باز نگاه بازنگری کند همچنین معیشت و شان معلمان را بالا ببرد.

نوروزی اجرای دقیق قانون رتبه بندی معلمان را از جمله وظایف مهم وزیر آموزش و پرورش خواند و عنوان کرد: آقای نوری می‌تواند نظام مدرسه محوری ایجاد کند و لازمه آن تعامل سازنده با مجلس است.

موفقان:نوری از جنس آموزش و پرورش است/ مخالفان: نوری چگونه می‌خواهد لایحه رتبه بندی معلمان را اجرای کند؟

نوری از جنس آموزش و پرورش است

محسن زنگنه نماینده مجلس شورای اسلامی امروز در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس اظهار داشت: الحمدالله آقای یوسف نوری از جنس آموزش و پرورش و سال های متمادی از مدارس ابتدایی و تربیت معلم و ۶ سال در خود آموزش و پرورش خدمت کردند که نقطه قوتی است.

وی با اشاره به ضرورت اقتصاد آموزش و پرورش، تصریح کرد: مشکل ما در آموزش و پرورش اقتصاد تعلیم و تربیت است با مدل‌های مرسوم ۴۰ سال گذشته نمی توان آموزش و پرورش را اداره کرد.

زنگنه تاکید کرد: وضعیت اقتصادی کشور و منابع پایدار بودجه نشان می‌دهد که ما نمی‌توانیم برای ساماندهی آموزش و پرورش و اقتصاد تعلیم و تربیت به بودجه‌های دولتی اتکا کنیم.

صندوق ذخیره فرهنگیان از مسیر خود خارج شده است

وی برنامه های نوری در حوزه اقتصاد آموزش و پرورش را نیز بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: صندوق ذخیره فرهنگیان با هولدینگ های بازنشستگی بسیار متفاوت است چرا که ما امروز با معلمی مواجه ایم که در طول 30 سال خدمت هر سال مبلغی را به صندوق داده، بازنشسته شده و حتی فوت شده و ورثه او هم نتوانسته میوه این صندوق را برای خود برداشته کنند. صندوق ذخیره فرهنگیان برای این است که به فرهنگی زنده و حی خدمت کند اما متاسفانه این صندوق از مسیر خود خارج شده است.

محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ابتدای سخنان خود ضمن تبریک هفته بسیج به ملت شریف ایران، اظهار داشت: نهاد بسیج یک نهاد نو پدیدی بود که توسط امام عزیز در برابر مدل‌های بسیج توده‌ها که در غرب و شرق مطرح می‌شد، ارائه شد.

وی افزود: بسیج یک مدل اسلامی در برابر مدل‌های NGO، حزب و تشکل های کارگری که توانست میلیون ها انسان را در سراسر دنیا بسیج کند.

مخالفان

موفقان: اجرای دقیق قانون رتبه بندی معلمان / مخالفان: نوری چگونه می‌خواهد لایحه رتبه بندی معلمان را اجرای کند؟

نوری چگونه می‌خواهد لایحه رتبه بندی معلمان را اجرای کند؟

هاجر چنارانی، نماینده مجلس شورای اسلامی امروز در جلسه علنی مجلس و در جریان بررسی برنامه‌ها و صلاحیت یوسف نوری گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش  اظهار داشت: آقای نوری وزیر فرمایشی نیست و بین 290 نماینده مجلس هم مخالف‌هایی دارد.

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آقای نوری باید توضیح دهد که چگونه می‌خواهد لایحه رتبه بندی معلمان را اجرای کند. او باید در بودجه سال 1401 اعتبار و منابع اجرای رتبه بندی معلمان را مشخص کند ضمن اینکه متأسفانه برنامه‌های آقای نوری برای وزارت آموزش و پرورش عملیاتی نیست.

چنارانی خطاب به یوسف نوری گفت: آقای نوری! بدان جایی که می‌روی جایگاه شهیدان رجایی و باهنر است؛ آیا آقای نوری تیمی دارای تفکر نوین و اندیشه‌محور دارد؟ آیا جلسه‌ای با معلمان دلسوز برگزار کرده است؟ شما فقط یک توئیت زده‌اید.

سال هاست چوب حراج به رتبه بندی معلمان زده می‌شود

وی خاطرنشان کرد: زمانی که مشکلات صندوق ذخیره فرهنگیان وجود داشت آقای نوری که هم اکنون وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش است آن زمان مسئول و مدیر بود.

وی تصریح کرد: آقای نوری! شما 10 سال از بدنه آموزش و پرورش فاصله گرفته‌اید و حتی زمانی که هلال احمر بودید من بنا داشتم یک مورد را با شما مطرح کنم اما شما پاسخگو نبودید.

وی افزود: سال‌های سال است که چوب حراج به رتبه بندی معلمان زده می‌شود و ارقام مختلف برای اجرای آن داده می‌شود؛ شما گفته‌اید افزایش اعتبار برای اجرای رتبه بندی معلمان در نظر می‌گیرید اما باید مشخص کنید از کجا این اعتبار را می‌آورید؛ چراکه شورای نگهبان به دلیل فقدان منابع قطعا این لایحه را رد خواهد کرد.

وضعیت رتبه بندی معلمان برای کادر اداری مشخص نیست

چنارانی با بیان اینکه شما باید اعلام کنید که قلبا به رتبه بندی معلمان اعتقادی دارید افزود: ورودی و خروجی آموزش و پرورش تناسبی ندارد و کلاس‌های فاقد معلم داریم.

وی تصریح کرد: معلمان برای درمان درد خود که روزگاری کارت طلایی بیمه تکمیلی داشتند، اما امروز دیگر چیزی ندارند.

نماینده مردم نیشابور در مجلس اظهار داشت: باید آموزش و پرورش پیوست سایر وزارتخانه‌ها را داشته باشد و آیا آقای نوری چنین پیوستی را دارد؟

مخالف وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در پایان گفت: وضعیت رتبه بندی معلمان برای کادر اداری مشخص نیست و آقای نوری باید توضیح دهاد برای آن برنامه‌ای دار، ضمن اینکه او باید برای اجرای کامل قانون خدمات کشوری و دانشگاه فرهنگیان هم برنامه‌ای ویژه داشته باشد.

موفقان: اجرای دقیق قانون رتبه بندی معلمان/ مخالفان: نوری چگونه می‌خواهد لایحه رتبه بندی معلمان را اجرای کند؟

برای حذف مافیای موجود در این وزارتخانه چه اقداماتی انجام می دهد؟

حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین نماینده مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی مجلس و در مخالفت با برنامه‌ها و صلاحیت یوسف نوری گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: در ابتدا هفته بسیج را تبریک عرض می‌کنم؛‌ انقلاب ما با توجه به فتنه‌ها و تحریم‌ها بایستی علی‌الظاهر سقوط می‌کرد اما بسیج اجازه چنین کاری را نداد.

وی افزود: آقای یوسف نوری در بدنه آموزش و پرورش رشد کرده و برنامه‌ای در این خصوص ارائه داده است اما من چند سوال از گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش دارم.

نماینده کاشمر در مجلس تصریح کرد:‌ آقای نوری باید پاسخ دهد که برای حذف مافیای کنکور که بودجه‌ای چند برابر آموزش و پرورش در هر سال دارد چه برنامه‌ای داشته و بایستی توضیح دهد چه برنامه‌ای برای حذف کتب کنکور و کتب کمک‌درسی و حذف مافیای کتب درسی دارد این در حالی است که این مافیا در دست چند نفر است. ضمن اینکه گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش باید پاسخ دهد برای تعارض منافع  و حذف مافیای موجود در این وزارتخانه چه اقداماتی می‌خواهد انجام دهد.

وی گفت: در آموزش و پرورش تبعیض ساختاریافته وجود دارد که باید آقای یوسف نوری برنامه‌ای را برای حذف آن داشته باشد.

نبایستی حقوق دو معلم در دو کلاس دیوار به دیوار با یکدیگر متفاوت باشد

نماینده کاشمر در مجلس تصریح کرد: معلم خرید خدمت، مدارس حمایتی، معلمان غیر انتفاعی و نهضتی و قرآنی، معلمان روزمزد، معلمان ساعتی و معلمان حجمی در آموزش و پرورش یعنی تبعیض ساختار یافته.

وی گفت:‌200 هزار معلم قراردادی در کشور داریم و آموزش و پرورش با کسری معلم مواجه است؛ با بازگشت به تدریس بازنشستگان نمی‌توان جبران کسری معلم آموزش و پرورش را داشت این در حالی است که داده معلمان از فقر نیست بلکه از فرق است و نبایستی حقوق دو معلم در دو کلاس دیوار به دیوار با یکدیگر متفاوت باشد.

باید برای حذف مافیای مدارس غیرانتفاعی برنامه داشته باشد

وی گفت: معلم غیرانتفاعی در شهر تهران با ماهی یک میلیون تومان کار می‌کند و فقط 5 روز در ماه بیمه است و گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش باید برای حذف مافیای مدارس غیرانتفاعی برنامه داشته باشد.

نیک‌بین خاطرنشان کرد:‌آموزش و پرورش مهمترین نهاد و وزارتخانه در کشورمان است و اگر می‌خواهیم وضعیت کشور درست شود باید 30 تا 50 درصد بودجه سایر وزارتخانه‌ها حذف شود تا آینده کشور ساخته شود.

نظر آقای نوری درباره خصوصی‌سازی آموزش و پرورش چیست؟

نیک‌بین گفت: نظر آقای نوری و تیم آن درباره خصوصی‌سازی آموزش و پرورش چیست این در حالی است که غرب‌زدگان در آموزش و پرورش در طول سال‌های اخیر واژه‌هایی مانند ایثار را حذف کرده‌اند.

وی گفت:‌ در آموزش و پرورش دنبال شایسته‌سالاری در آزمون‌ها بودند و در سال‌های اخیر آزمون و تست ملاک شایسته‌سالاری دانش‌آموزان شده است.

وی تصریح کرد: آموزش و پرورش بی‌‌سوادپرور و استعدادکش است و باید آقای نوری برنامه ویژه برای به فعلیت رساندن استعدادهای دانش‌آموزان ایرانی داشته باشد.

وی افزود: دانش‌آموزان 12 سال درس می‌خوانند اما چیزی یاد نمی‌گیرند نه زبان داخلی ، نه  خارجی و نه هنر و هیچ برنامه مهارتی در آموزش و پرورش وجود ندارد.

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش شد

یوسف نوری وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در جلسه علنی امروز مجلس و در دفاع از برنامه‌ها و سوابق خود برای تصدی مسؤولیت وزارت اظهار داشت: امیدوارم همراهی صدیق برای جامعه فرهنگیان باشیم و خودم را متعهد به اجرای مرام‌نامه دولت سیزدهم می‌دانم.

وی ادامه داد:در گام دوم انقلاب اسلامی آنچه جهش به سمت تمدن نوین اسلامی را امکانپذیر می‌کند آموزش و پرورش است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با تأکید بر نقش محوری سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش گفت: نیازمند آن هستیم که اهداف متعالی سند تحول بنیادین را از عرش به فرش بیاوریم و تجلی عینی آنها را به معلمان و دانش‌آموزان نشان بدهیم.

نوری تأکید کرد:‌ تا زمانی که نتوانیم الگوی انسان متعالی در مکتب امام خمینی (ره) را پیش چشم معلمان و دانش‌آموزان قرار دهیم، هر برنامه‌ای ناقص می‌ماند.

ارتقاء منزلت معلم نیازمند همگرایی دولت و مجلس است

وی تأکید کرد: اگر به پیشرفت کشور اهمیت می دهیم باید بدانیم که سرمایه پیشرفت این کشور در آموزش و پرورش فراهم می شود؛ این توسعه است که باید در خدمت تربیت انسان قرار گیرد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: زمانی می توانیم آموزش و پرورش را به مدرسه تربیتی سلیمانی تبدیل کنیم که از تفرقه و تشتط بپرهیزیم؛ دولت و مجلس باید برای پشتیبانی مالی از آموزش و پرورش تدبیر کنند. امروز برای تحول در نظام آموزشی و بازسازی منزلت معلم بیش از همه چیز نیازمند همگرایی دولت و مجلس هستیم.

نوری با بیان اینکه شورای عالی آموزش و پرورش بعنوان نهاد سیاست‌گذار نیازمند تحول جدی است، عنوان کرد: این شورا باید به صورت مستمر وضعیت تحول در آموزش و پرورش را رصد کند، اما همگان دیدیم که در 10 سال گذشته وظایف محوله به این شورا در راستای اجرای سند تحول بسیار کند و در مواردی با سوءتدبیر همراه بود.

هیچکدام از مدیران آموزش و پرورش نباید مدرسه غیردولتی داشته باشند

نوری به موضوع عدالت بعنوان فلسفه سیاسی جمهوری اسلامی اشاره کرد و ادامه داد: فقط ۶۰ درصد از دانش‌آموزان در سامانه شاد فعال هستند و شماری از دانش آموزان از یادگیری باز مانده‌اند که باید این افراد هرچه سریع‌تر بر مدار آموزش و پرورش بازگردند. فضای مجازی بازوی کمکی مدرسه است نه جایگزین آن که باید به این مهم دقت کرد.

وی در عین حال تأکید کرد که هیچکدام از مدیران آموزش و پرورش نباید مدارس غیر دولتی داشته باشند.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه طرح رتبه‌بندی معلمان را حتما دنبال خواهم کرد، گفت: ارتقا معیشت معلم کمترین اقدامی است که باید برای تکمیل ان قدم برداشت و معلمان را راضی نگه داشت.

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش شد

صلاحیت و برنامه‌های یوسف نوری گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت آموزش و پرش صبح امروز یکشنبه (7 آذرماه 1400) در مجلس شورای اسلامی بررسی شد.

نهایتا وکلای ملت در این نشست با استماع نظرات موافقان و مخالفان این گزینه پیشنهادی دولت، برنامه‌های وی را تایید و به او برای تصدی وزارت آموزش و پرورش اعتماد کردند.


کد خبرنگار : 93