تاریخ : 1400,یکشنبه 07 آذر18:11
کد خبر : 415419 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

لزوم خروج طرح توسعه دانشگاه تهران از بن‌بست

رئیس دانشگاه تهران با اشاره به سابقه دو دهه‌ای در جریان بودن طرح توسعه دانشگاه تهران، گفت: لازم است یک بازنگری اساسی در طرح توسعه دانشگاه تهران صورت گیرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از روابط عمومی دانشگاه تهران، سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران، پیش از ظهر امروز یکشنبه ۷ آذر ماه در آئین تکریم و معارفه جمعی از معاونان و مسئولان دانشگاه تهران، با بیان این مطلب افزود: طرح توسعه دانشگاه تهران باید از این بن‌بست فعلی خارج شود. لازم است در زمینه طرح توسعه دانشگاه، هم در حوزه اختیارات داخلی‌مان و هم در تعامل با دستگاه‌های دیگر یک مقدار فعال‌تر ظاهر شویم.

لزوم خروج طرح توسعه دانشگاه تهران از بن‌بست

وی افزود: رقم قابل توجهی صرف هزینه‌های تعمیر و تجهیز واحدهایی شده است که در جریان طرح توسعه دانشگاه خریداری شده‌اند. در صورتی که اگر این همه هزینه صورت گرفته برای تعمیرات، برای ساخت واحد جدید صورت می‌گرفت، نتیجه بهتری حاصل می‌شد. البته این فرآیندی هم که طی شده است با توجه به نیاز دانشگاه به توسعه فضای فیزیکی از یک طرف و شرایط مالی دانشگاه از طرف دیگر بوده است.

کوچک‌سازی ستاد دانشگاه و واگذاری بخشی از اختیارات ستاد به صف

رئیس دانشگاه تهران در آغاز این مراسم، از کوچک‌سازی ستاد دانشگاه و واگذاری بخشی از اختیارات ستاد به صف دانشگاه به عنوان یکی از برنامه‌های کلیدی دوره جدید مدیریتی دانشگاه تهران نام برد و گفت: واگذاری اختیارات ستاد به صف در دانشگاه تهران باید به جریان بیفتد و سرعت بگیرد.

مقیمی افزود: در برخی برهه‌های زمانی، دامنه اختیارات صف در دانشگاه تهران کاهش داده شده است. در برنامه داریم تا در اولین جلسه‌ای که در قالب هیأت منتخب دانشگاه با حضور کمیسیون‌های مختلف شکل می‌دهیم، با مرور مجموعه کارکردهای دانشگاه و بر اساس جنس فعالیت‌ها، به بررسی اختیاراتی که می‌توانند به صف تفویض شوند، بپردازیم.

وی یکی از وظایف ستاد دانشگاه را تعامل با محیط بیرونی، جذب امکانات و به جریان انداختن رویکردهای نو در داخل بدنه دانشگاه برشمرد و اظهار کرد: در برخی موارد، آن‌قدر ستاد دانشگاه درگیر حوزه اجرا شده است که در آن موارد اصلاً مجری و ناظر یکی شده‌اند.

تمرکزگرایی موجب غفلت از ظرفیت گروه‌های تخصصی شده است

رئیس دانشگاه تهران افزود: نه تنها واگذاری برخی از اختیارات ستاد دانشگاه به صف را پیگیر هستیم، بلکه این اتفاق لازم است در سطوح دیگر هم عملیاتی شود. به عنوان مثال، گاهی برخی اختیارات آن‌قدر در حوزه رئیس دانشکده یا هیئت رئیسه دانشکده‌ها متمرکز می‌شوند که غفلت از ظرفیت گروه‌های تخصصی را رقم می‌زنند.

مقیمی در بخش دیگر سخنانش درباره ضرورت تحول دیجیتال در دانشگاه، اظهار کرد: اگر در گذشته، بحث توجه به فناوری‌ها و کالاهای دیجیتال به مانند یک کالای لوکس و برای ارتقای نمایش بیرونی، مورد توجه سازمان‌ها بود، اما امروز پرداختن به این بحث به یک امر اجتناب‌ناپذیر تبدیل شده است. چراکه کوچک‌ترین اختلال در حوزه فناوری اطلاعات، تمام کارکردهای دانشگاه را در حوزه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی، دانشجویی، فرهنگی و … با مشکل مواجه می‌کند.

یک اصلاح ساختاری در دانشگاه تهران

وی با تاکید اینکه لازم است یکایک مأموریت‌های دانشگاه تهران دارای پیوست فناوری اطلاعات باشند، به برنامه دانشگاه برای اصلاح ساختار در این حوزه اشاره کرد و افزود: معاونت‌های اداری‌ومالی و طرح‌وبرنامه دانشگاه در حال بررسی اصلاح ساختار و ارتقای مرکز فناوری دیجیتالی دانشگاه به معاونت فناوری اطلاعات هستند. همچنین ساختار این معاونت طوری طراحی می‌شود که یک نوع رابطه ارگانیک بین این معاونت با بخش‌های مختلف دانشگاه محقق شود.

مقیمی در حوزه مأموریت‌های حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران نیز گفت: گاهی این‌طور گمان می‌شود که معاونت فرهنگی فقط مربوط به امور فرهنگی دانشجویان است. این درحالیست که دانشگاه دارای دو رکن دیگر یعنی اعضای هیأت علمی و کارکنان نیز است. بنابراین نیاز است این معاونت به ارتقا و بسط فعالیت‌های متنوع فرهنگی در بدنه اعضای هیأت علمی و کارکنان نیز نگاه ویژه داشته باشد و از طریق این معاونت، تصویر واضح‌تر و مثبت‌تری از دانشگاه در جامعه ارائه داده شود.

رئیس دانشگاه تهران همچنین در پایان این آئین، از مأموریت ویژه محول‌شده به معاونت پژوهشی دانشگاه تهران جهت تعریف چند پروژه کلان در سطوح ملی و بین‌المللی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، آئین تکریم و معارفه معاون پژوهشی دانشگاه، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، معاون و رئیس سازمان توسعه و سرمایه‌گذاری دانشگاه، سرپرست اجرایی شهر دانش دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران، رئیس مرکز فناوری دیجیتالی دانشگاه و سرپرست مرکز یادگیری الکترونیکی و مدیریت دانش دانشگاه تهران، پیش از ظهر امروز یکشنبه ۷ آذر ماه با حضور دکتر سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر کرمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران و دکتر محمود نیلی احمدآبادی رئیس سابق دانشگاه تهران در محل تالار شهید دهشور دانشکدگان علوم دانشگاه تهران برگزار شد.