تاریخ : 1400,سه شنبه 09 آذر14:01
کد خبر : 415713 - سرویس خبری : اقتصادی

یک کارشناس حوزه انرژی مطرح کرد:

تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها جدی‌ترین برنامه دولت/ اصلاح یارانه‌های انرژی و مدیریت مصرف برق و گاز

همواره صرفه جویی از طریق ایجاد اصلاحات قیمتی یکی از مهم ترین روش های کنترل مصرف انرژی است، چرا که از این طریق می‌توان به صادرات انرژی نیز دست یافت. یکی از جدی‌ترین برنامه‌های دولت در زمینه اصلاح یارانه‌های انرژی و مدیریت مصرف، بحث تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها است که در زمینه ایجاد درآمد و صرفه‌جویی افراد بسیار کارآمد است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ حسن مرادی استاد دانشگاه تهران و کارشناس حوزه انرژی درباره یارانه اختصاص یافته انرژی گفت: متاسفانه توزیع یارانه‌ها در کشور از عدالت چندانی برخوردار نیست. در بحث یارانه انرژی طبقه‌های برخوردار و خانواده‌های متمول انرژی بیش‌تری در حوزه بنزین،  برق و آب و گاز استفاده می کنند، تا جایی که از میزانی که دولت یارانه پرداخت می‌کندمصرف این افراد عمدتا است وبیش‌تر منتفع می شوند، به گونه ای که بیش‌تر این مصرف کنندگان عمدتا جزو طبقات برخوردار و افراد ثروتمند هستند. بنابراین دود آن در چشم بیت‌المال و افراد ضعیف جامعه می‌رود که از این یارانه بهره چندانی نمی‌برند.

حسن مرادی

مرادی در ادامه افزود: ایجاد وقفه‌ در تولید سیمان که ناشی از قطع برق بود، زمینه ساز گرانی ناخواسته‌ سیمان شد. اصلاح روند مصرف برق نیاز به اصلاحات جدی دارد. اصلاحات قیمتی یکی از راهکارهای موجود است. به عنوان مثال تغییر تعرفه پلکان‌ها با توجه به میزان برق مصرفی یکی از راهکارهای موجود است. از طرفی صنایع نیز می‌توانند برق خود را تامین کنند یا شیفت زمانی تولید خود را به ساعات کم‌باری منتقل کنند.

استاد دانشگاه تهران در پاسخ به این سوال که چه تدابیری برای کاهش احتمال قطعی گاز لازم است، گفت: توجه داشته باشید زمانی که دولت شعار تولید سالانه چهار میلیون مسکن می‌دهد، باید دید که تدبیری برای تامین گاز برق و آب این ساختمان ها اندیشیده است یا خیر؟ بنابراین باید قبل از  زمستان بتوانیم توسعه‌ همه‌جانبه‌ کلانشهرها و شهرهای کوچک و ساکنان جدید خارج از بافت فعلی شهرها را در نظر گرفته و یا اصلاح کنیم.

وی در ادامه افزود: متاسفانه مصرف انرژی در کشور ما نسبت به کشورهای دیگر بسیار بالا است به گونه ای که ایران جزو پرمصرف ترین کشورهای مصرف کننده انرژی است.

مرادی استفاده از بخاری های غیراستاندارد را یکی دیگر از دلایل افزایش مصرف گاز عنوان کرد و گفت: طبق آمار موجود بیست و پنج میلیون بخاری غیر استاندارد وجود دارد که این بخاری غیر استاندارد حجم بسیار بسیار بالایی از مصرف گاز را به خود اختصاص داده است. به عنوان مثال بخاری های غیر استاندارد در طول روز به طور تقریبی صد میلیون متر مکعب گاز مصرف می کنند. اما این در حالی است که استفاده از پکیج‌های دیواری یا بخاری‌های باصرفه می تواند نقش بسزایی در کنترل مصرف انرژی دارد.

این استاد دانشگاه با اعلام این مطلب که طرح برق و گاز امید تا حدی توانسته در کنترل مصرف موثر باشد، یادآور شد: روش مورد بحث هر چند توانسته تا حدی در کنترل مصرف موثر واقع شود اما به تنهایی نمی‌تواند در مدیریت مصرف انرژی موثر باشد، بنابراین نیازمند راهکارهای کارشناسی شده و موثری خواهیم بود از جمله اصلاحات جدی قیمتی که راهکار بسیار مهمی است

وی در ادامه افزود: همواره صرفه جویی از طریق ایجاد اصلاحات قیمتی یکی از مهم ترین روش های کنترل مصرف انرژی است، چرا که از این طریق می‌توان به صادرات انرژی نیز دست یافت. باید در نظر داشت که صادرات انرژی می تواند به ارز آوری کمک بهینه کند.

حسن مرادی در پایان خاطر نشان کرد: یکی از جدی‌ترین برنامه‌های دولت در زمینه اصلاح یارانه‌های انرژی و مدیریت مصرف، بحث تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها است که در زمینه ایجاد درآمد و صرفه‌جویی افراد بسیار کارآمد است.


کد خبرنگار : 93