تاریخ : 1400,سه شنبه 09 آذر23:53
کد خبر : 415821 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

شاخص‌های انتخاب پژوهشگران و فناوران در جشنواره‌های برتر چیست؟

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و سیاست گذاری امور پژوهشی وزارت علوم درباره شاخص‌های انتخاب پژوهشگران و فناوران در جشنواره‌های برتر توضیح داد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محسن شریفی، مدیر کل دفتر برنامه ریزی و سیاست گذاری امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌های کشور که در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد، گفت: جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران یکی از برنامه‌ها و رخداد‌های مهم هفته پژوهش است که اثر بخشی خوبی در جامعه علمی دارد.

شاخص‌های انتخاب پژوهشگران و فناوران در جشنواره‌های برتر چیست؟

او افزود: امسال شاهد برگزاری بیست و دومین برنامه تجلیل از پژوهشگران و فناوران خواهیم بود و در دو بخش به سرانجام می‌رسد، یکی در دانشگاه هاست که همه ارگان‌های کشور را پوش می‌دهد، برگزار می‌شود.

شریفی تصریح کرد: نقش آفرینی موثر پژوهشگر در تولید علم، داشتن مقالات برتر، نقش آفرینی پژوهشگر در ارتباط صنعت با جامعه در انجام تحقیقات کاربردی، نقش آفرینی پژوهشگر در حل مشکلات جامعه بر اساس برنامه محوری و ... از جمله شاخص‌های انتخاب پژوهشگران است.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و سیاست گذاری امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: نقش طرح فناور در حل مسائل کشور، نقش آفرینی فرد در کارآفرینی و اشتغال، تولید محصول و میزان فروش آن برای حل مشکلات جامعه و داشتن هدف مشخص از جمله شاخص‌های انتخاب فناور است.

شریفی گفت: امسال به دستور وزیر علوم مجموعه‌ای به این طرح اضافه شد و با وجود اینکه تمام شاخص‌های مذکور را در انتخاب پژوهشگران لحاظ می‌کنیم، اما احتمال دارد که همه آن ویژگی‌ها را با یکدیگر نداشته باشد، ولی در زمینه‌ای درجه یک باشد.

او اضافه کرد: از تمام دانشگاه‌ها خواستار شده ایم که اگر عضو هیئت علمی بالاترین شاخص یا بیشترین ارجاعات را دارد باید به وزارت علوم در حوزه اجرایی خود معرفی شود. به نسبت پارسال ۱۰۰ پرونده برای جشنواره پژوهشگران و فناوران اضافه شده و هم اکنون تعداد آن‌ها حدود ۳۷۰ عدد است.