تاریخ : 1400,چهارشنبه 10 آذر11:51
کد خبر : 415832 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

«خبرنامه دانشجویان ایران» در گزارشی بررسی کرد؛

قوانین معافیت تحصیلی دانشجویان در مقاطع مختلف/ نحوه تمدید معافیت تحصیلی +جدول

دانشجویان مشمول تنها در صورتی می توانند ادامه تحصیل دهند که معافیت تحصیلی دانشجویان را دریافت کنند. از مهم ترین شرایط معافیت تحصیلی دانشجویی، نداشتن غیبت برای مشمول است. مشمولان می توانند تا قبل از اتمام سنوات سربازی که برای هر مقطع تحصیلی متفاوت می باشد به تحصیل ادامه داده و نگران غیب سربازی نباشند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ادامه تحصیل برای تمام جوانان جامعه بسیار حائز اهمیت است. جوانان پسری که به سن ۱۸ سالگی می رسند تا یک سال فرصت دارند که وضعیت نظام وظیفه خود را مشخص کنند. دو راه برای این جوانان وجود دارد. اولین راه این است که تا قبل از اتمام زمان یک ساله، خود را به نظام وظیفه معرفی کنند و دومین راه این است که به دانشگاه وارد شوند و ادامه تحصیل بدهند. البته مجوزی برای ادامه تحصیل مشمولان وجود دارد که آن دریافت معافیت تحصیلی دانشجویان است.

با توجه به متفاوت بودن سال های تحصیلی در هر یک از مقاطع دانشگاهی، مدت زمان معافیت تحصیلی دانشجویان نیز متفاوت است. همچنین مشمولان باید بدانند برای هر مقطع تحصیلی می بایست به طور جداگانه اقدام به دریافت معافیت نمایند. برای اشنایی با بحث معافیت های دانشجویی قصد داریم سنوات سربازی دانشجویان را به طور کامل توضیح داده و نحوه دریافت و قوانین مربوط به معافیت تحصیلی دانشجویی را بررسی کنیم.

معافیت تحصیلی دانشجویان در مقاطع مختلف

شاید برای بسیاری از افراد این سوال پیش بیاید که آیا پس از دریافت معافیت دانش آموزی می توان برای دانشگاه نیز معافیت دریافت کرد؟ مدت زمان معافیت تحصیلی دانشجویان چه مقدار است؟ تا چه زمان می توان به تحصیل در دانشگاه ادامه داد و نگران خدمت سربازی نبود؟ خدمت سربازی و میزان سنوات آن برای بسیاری از افراد نگرانی ایجاد کرده است؛ اما در جواب این افراد باید بگوییم که میزان سنوات سربازی دانشجویان در مقاطع مختلف متفاوت می باشد.

اگر شما شرایط معافیت تحصیلی را داشته باشید می توانید بر حسب مقطع تحصیلی خود یک میزان سنوات تحصیلی مشخصی را دریافت کنید. این معافیت تحصیلی به عنوان معافیت موقت سربازی شناخته می شود و شما باید پس از اتمام سنوات خود را به نظام وظیفه معرفی کنید. اگر پس از اتمام سنوات سربازی دانشجویان اقدام به پست کردن دفترچه نظام وظیفه نکنند، جزء سربازان غایب محسوب می شوند که تبعات این اتفاق، بر عهده خود مشمول می باشد.

طبق قوانین سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا، مدت زمان معافیت تحصیلی دانشجویان در مقاطع مختلف در جدول زیر ذکر شده است.

نکته بسیار مهم: شاید بعضی از دانشجویان موفق به اخذ مدرک خود قبل از زمان تعیین شده نشوند. خوشبختانه سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا برای این دسته از دانشجویان یک مهلت ارفاقی در نظر گرفته است که دانشجویان واجد شرایط می توانند نسبت به اخذ این سنوات ارفاقی اقدام کنند.

سنوات ارفاقی برای هر یک از دانشجویان در هر مقطع تحصیلی یک سال در نظر گرفته شده است. طبیعی است که دانشجویانی می توانند این سنوات ارفاقی را دریافت کنند که به تشخیص کمیسیون های دانشگاه خود، واجد شرایط اخذ آن باشند.

شرایط و مراحل صدور معافیت تحصیلی

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که شرایط معافیت تحصیلی دانشجویان چیست؟ خوشبختانه شرایط معافیت تحصیلی دانشجویان موارد سخت و پیچیده ای نیستند و تقریبا تمام دانشجویان مشمول می توانند نسبت به انجام مراحل صدور معافیت تحصیلی دانشجویان اقدام کنند.

قوانین و شرایط معافیت تحصیلی دانشجویان:

۱-  اولین و مهم ترین شرط برای اخذ هر نوع معافیت تحصیلی این است که شما در گذشته غیبت سربازی نداشته باشید.
 
۲-  اخذ معافیت تحصیلی دانشجویی تنها با ارائه گواهی اشتغال به تحصیل امکان پذیر است.
 
۳- تمام دانشجویانی که از دانشگاه انصراف داده اند، اخراج شده اند، ترک تحصیل کرده اند و یا فارغ التحصیل شده اند به مدت یک سال فرصت دارند که وضعیت نظام وظیفه خود را مشخص کنند. این مشمولان می توانند مجددا در مقاطع بالاتر ادامه تحصیل دهند یا به خدمت سربازی بروند.
 
۴- تمامی مشمولانی که در گذشته معافیت تحصیلی دیگری مانند معافیت تحصیلی دانش آموزی دریافت کرده اند و در زمان معافیت موقت خود در دانشگاه قبول شده اند نیز دارای شرایط معافیت تحصیلی دانشجویان می باشند.
 
۵- ابتدا شما باید به دانشگاهی که در آن برای ادامه تحصیل قبول شده اید بروید و از آموزش دانشگاه خود گواهی اشتغال به تحصیل خود را دریافت کنید.
 
۶- بعد از اینکه این گواهی را دریافت کردید باید به یکی از دفاتر پلیس +۱۰ استان محل سکونت خود مراجعه کنید و این گواهی را به آن ها تحویل دهید.
 
۷- دفاتر الکترونیک انتظامی یا همان پلیس +۱۰ درخواست شما را مبنی بر اخذ معافیت تحصیلی ثبت می کنند و مجددا نامه ای به شما می دهند که در آن با معافیت تحصیلی شما موافقت شده است.
 
۸- شما باید به دانشگاه محل تحصیل خود مراجعه کنید و این نامه را به آن ها تحویل دهید. بعد از دریافت معافیت تحصیل، ادامه تحصیل تا زمان سنوات سربازی مجاز برای دانشجویان بلامانع خواهد بود.

نحوه تمدید معافیت تحصیلی دانشجویان

همانطور که گفته شد اگر دانشجویی به هر دلیلی نتواند در زمان معین درس خود را به اتمام برساند می تواند به تشخیص کمیسیون های داخل دانشگاه معافیت تحصیلی دانشجویی خود را تا حداکثر به مدت دو ترم یا یک سال تمدید کند.

معمولا دانشگاه ها قوانین مخصوصی را برای دریافت این سنوات در نظر می گیرند. به طور مثال یک دانشگاه تنها به کسانی اجازه تمدید معافیت تحصیلی می دهد که در مقطع کارشناسی پیوسته حداقل ۱۰۰ واحد، کارشناسی ارشد ناپیوسته حداقل ۱۸ واحد و در دکتری ناپیوسته حداقل ۱۸ واحد پاس کرده باشد.

نحوه تمدید معافیت تحصیلی برای دانشجویان به این صورت است که دانشجو باید حداکثر تا سه ماه بعد از اتمام سنوات سربازی دانشجویان، نامه ای را از دانشگاه مبنی بر موافقت با تمدید معافیت تحصیلی دریافت کند و به یکی از دفاتر الکترونیک انتظامی یا همان پلیس +۱۰ مراجعه کند.

در دفاتر پلیس +۱۰ با دریافت سنوات ارفاقی شما تنها برای یک ترم موافقت می شود. لذا اگر مجددا نیاز به استفاده از سنوات ارفاقی داشتید می توانید در زمان مقرر تمام این مراحل را یک بار دیگر انجام دهید. سنوات ارفاقی برای هر دانشجو به مدت دو ترم قابل تمدید می باشد.

گزارش از محمد رمضانی


کد خبرنگار : 91