تاریخ : 1400,چهارشنبه 10 آذر15:43
کد خبر : 415887 - سرویس خبری : آخرین اخبار فرهنگی اجتماعی

احیای روابط اقتصادی با ترکمنستان‌ دستاورد قرارداد جدید گازی

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران گفت: قرارداد سوآپ گازی ایران، دریچه‌ای برای گسترش تعاملات اقتصادی با همسایگان شمالی بعد از ۵ سال تیرگی روابط است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، رضا نوشادی مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با اشاره به مزایای قرارداد سوآپ گازی ایران، ترکمنستان و آذربایجان عنوان کرد: به طور کلی یک قرارداد بین‌المللی از ابعاد مختلفی از جمله اقتصادی و سیاسی می‌تواند حائز اهمیت باشد. مزیت سیاسی قرارداد سوآپ گازی سه‌جانبه این است که روابط و تعاملات اقتصادی دو کشور  ایران و ترکمنستان به خصوص در حوزه گاز دوباره احیا شده است.

وی ادامه داد: در واقع بزرگترین آورده این قرارداد، ازسرگیری مجدد روابط اقتصادی دو کشور همسایه (ایران و ترکمنستان) است که در دولت یازدهم و دوازدهم تیره و سرد شده بود، این قرارداد یک دریچه‌ای است که فرصت‌های بی‌شماری را پیش‌روی ایران قرار می‌دهد و اساسا توفیق بزرگ دولت سیزدهم هم مربوط به ایجاد گشایش اقتصادی در روابط با ترکمنستان است نه صرف یک قرارداد.

نوشادی اظهار داشت: این قرارداد گام اول است و ما باید گام‌های دیگر را نیز برای انتفاع بیشتر اقتصادی و سیاسی برداریم. فعلا این دریچه برای تعامل اقتصادی دو کشور ایجاد شده و روابط دو کشور در طول کمتر از چهار ماه دولت سیزدهم و بعد از پنج سال احیا شده است.

ایران به دنبال از صرفه انداختن خط لوله تاپی در بازار شرقی

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران گفت: حال ایران در گام‌های بعدی باید روابط خود با ترکمنستان را تعمیق کند، حتی ارمنستان را هم نیز وارد بازی خود کنیم، حجم تعاملات گازی با ترکمنستان را افزایش دهد تا در نهایت با مجموعه‌ای از اقدامات برنامه‌ریزی شده، خطوط لوله تهدیدکننده منافع ایران در منطقه را از دور خارج کند.

وی ادامه داد: یکی از آورده‌ها این است که ایران با توسعه روابط گازی با ترکمنستان، فلسفه اقتصادی خط لوله تاپی برای انتقال گاز از ترکمنستان به افغانستان، پاکستان و هند را زیرسوال می‌برد. در حال حاضر این امکان در شبکه گازی ایران وجود دارد که از طریق خط هفتم، گاز مستقیما به پاکستان و سپس به هند صادر شود. همچنین خطوط لوله گاز ایران تا مرز افغانستان نیز پیش رفته است.

نوشادی تاکید کرد: در واقع در گام‌های بعد ایران قطعا به سمت سوآپ یا صادرات گاز به پاکستان حرکت خواهد کرد بدین معنا که از شمال کشور گاز ترکمنستان دریافت شده و از جنوب شرقی گاز موردنیاز پاکستان از طریق خط لوله صلح تامین شود.

از دور خارج کردن خط لوله ترانس کاسپین در سایه تعمیق روابط با همسایگان شمالی

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران گفت: تاکنون اقدام خوبی برای احیای روابط ایران و ترکمنستان در دولت سیزدهم انجام شده است و در صورت تعمیق روابط دو کشور، ایران قادر خواهد بود که فلسفه اقتصادی خط لوله ترانس کاسپین را نیز زیرسوال ببرد.

وی اظهار داشت: شبکه گازی ایران ظرفیت انتقال گاز در حجم بالا از ترکمنستان به آذربایجان را دارد و اگر هم خلاهایی وجود داشته باشد در کوتاه‌ترین زمان ممکن، قابل توسعه است. شرکت ملی گاز ظرفیت بالایی برای احداث خطوط لوله سراسری در کشور دارد و حتی این پتانسیل را دارد  که در قالب پیمانکار احداث خطوط لوله در ترکمنستان و سایر کشورهای منطقه را نیز اجرایی کند.

چرا سوآپ گازی ایران برای شبکه گاز شمال شرق کشور اهمیت دارد؟

نوشادی با اشاره به برخی انتقادات نسبت به قرارداد گازی ایران گفت: متاسفانه برخی هنوز متوجه ابعاد قرارداد سوآپ گازی سه‌جانبه نشده‌اند و به این قرارداد استراتژیک که دریچه‌ای در تعاملات گازی ایران و ترکمنستان را بعد از ۵ سال تیرگی روابط ایجاد کرده است صرفا با برخی اعداد و ارقام کوچک نگاه می‌کنند.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران گفت: هر چند اهمیت این قرارداد بیشتر از جنبه سیاسی برای ایران آورده دارد اما درباره ابعاد اقتصادی این قرارداد باید عنوان کرد که سوآپ ۵ میلیون متر مکعب در روز به ظاهر عدد کمی است. در واقع یک نکته را باید از لحاظ فنی مورد توجه قرار داد که ضعیف‌ترین نقطه شبکه گاز ایران در شمال شرق کشور است؛ یعنی برای مصرف یک متر مکعب در روز باید این گاز از جنوب کشور (عسلویه) به شمال شرق انتقال یابد که ۲-۳ هزار کیلومتر مسیر است. در قرارداد سوآپ، ما گاز شمال شرق کشور را از طریق ترکمنستان تامین می‌کنیم و بدین صورت نقطه ضعف شبکه گاز ایران از لحاظ مهندسی بدین صورت پوشش داده می‌شود.

نوشادی توضیح داد: در حال حاضر از لحاظ مهندسی در یک کار تعمیراتی ما برای تخلیه ۱۰۰ هزار متر مکعب در روز نیز در شمال و شمال شرق نگرانی داریم، پس در مقایسه با این عدد، رقم ۵ میلیون متر مکعب رقم بالایی برای پایداری شبکه گاز در شمال شرق کشور محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران گفت: البته برخی معتقدند که این رقم ۵ میلیون متر مکعب در روز کوچک است، بله اگر این عدد را با توان تولید کشور مقایسه کنید کوچک به نظر می‌رسد که به نظر بنده مقایسه درستی نیست زیرا یک وقتی شما یک لیوان آب را در کنار چشمه‌های جوشان در نظر می‌گیرید ولی در شمال شرق کشور این میزان سوآپ گازی همانند یک لیوان آب در بیابان است و از این جهت برای پایداری شبکه گاز ایران ارزشمند است.