تاریخ : 1400,چهارشنبه 10 آذر15:57
کد خبر : 415892 - سرویس خبری : آخرین اخبار فرهنگی اجتماعی

چین: واکسن‌ها بر سویه امیکرون موثرند

مدیر موسسه ملی کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ویروسی چین می‌گوید: واکسن‌های کووید ۱۹ علیه سویه امیکرون، آخرین نوع ویروس کرونا مؤثر هستند و می‌توانند شدت بیماری و میزان مرگ و میر را کاهش دهند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، به نقل از سی‌جی‌تی‌ان، خو ونبو، مدیر موسسه ملی کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ویروسی (IVDC) که زیر نظر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های چین فالیت می‌کند، گفت: واکسن‌های کووید ۱۹  علیه سویه امیکرون، آخرین نوع ویروس کرونا مؤثر هستند و می‌توانند شدت بیماری و میزان مرگ و میر را کاهش دهند.

یوسن ژو، دانشمند نظامی چینی می‌گوید: این نوع دارای تعداد زیادی جهش است، اما لزوماً به این معنا نیست که نسبت به دلتا قابل انتقال‌تر است یا در برابر واکسن مقاومت بیشتری نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: به طور کلی، امیکرون همچنان ویروس کرونای جدید است که قرار نیست به شکلی مخرب تغییر کند.

یوسن ژو افزود: این نوع نمی‌تواند کاملاً از سد ایمنی عبور کند زیرا علاوه بر ایمنی آنتی بادی و سلول T، افراد با انواع مختلفی از واکسن‌ها نیز محافظت می‌شوند، اگرچه اثر محافظتی واکسن‌ها باید بیشتر مورد مطالعه قرار گیرد.

به گفته ژو، دانشمندان در تلاشند تا دریابند که آیا جهش‌های سویه امیکرون می‌تواند به انتقال پذیری بیشتر از نوع دلتا منجر شود یا خیر، توانایی این گونه برای فرار از مصونیت چقدر قوی است و نوع آن چگونه ایجاد می‌شود.

وی به مردم توصیه کرد که به اقدامات پیشگیرانه از جمله پوشیدن ماسک صورت، رعایت فاصله اجتماعی، نظارت بر سلامت و کاهش سفرهای غیرضروری به خارج از کشور، به ویژه به کشورها یا مناطقی که نوع امیکرون در آنها شناسایی شده یا مشکوک به انتشار است، پایبند باشند.

حداقل ۱۷ کشور و منطقه سویه امیکرون را شناسایی کرده‌اند. بر اساس گزارش سی ان ان، کشورهای سراسر جهان در حال اتخاذ تدابیری برای مهار این نوع هستند، در حالی که حداقل ۷۰ کشور و منطقه ممنوعیت سفر برخی از کشورهای آفریقایی را اعمال کرده‌اند.