تاریخ : 1400,جمعه 12 آذر12:58
کد خبر : 416117 - سرویس خبری : آخرین اخبار فرهنگی اجتماعی

خطر وابستگی شدید ایران به گندم

در حالی امسال کشور نیاز به واردات حدود ۶ میلیون تن گندم دارد، قیمت‌های جهانی محصولات کشاورزی از جمله گندم افزایش چشم‌گیری داشته و رکوردهای جدیدی به ثبت رسیده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، در حالی امسال کشور نیاز به واردات حدود ۶ میلیون تن گندم پیدا کرد که قیمت‌های جهانی محصولات کشاورزی، از جمله گندم افزایش چشم‌گیری داشته و رکوردهای جدیدی به ثبت رسیده است.

خطروابستگی شدید ایران به گندم

با نگاهی به قیمت این محصول در یک‌سال گذشته می‌توان گفت قیمت گندم در همین امسال با رشد ۵۳ درصدی مواجه شده است به طوری که حتی قیمت آن در طول یک ماه گذشته ۹ درصد رشد داشته است. اخیراً دپارتمان کشاورزی و اقتصاد ایلینوی آمریکا عنوان کرده است افزایش قیمت گندم می‌تواند افزایش قبوض خواروبار خانوارهایی را که قبلاً تحت فشار قرار گرفته‌اند را نیز تشدید کند.

در روزهای ابتدایی آذر ماه نیز قیمت گندم با بیش از ۹ دلار افزایش در هر بوشل به قیمت ۸۴۳ دلار و ۵۰ سنت به فروش رفت که بر این اساس رکورد جدیدی را ثبت کرد؛ حال با این شرایط به دلایل مختلفی از جمله متناسب نبودن قیمت خرید تضمینی در سال‌های قبل و خشک‌سالی‌های پیاپی کشور برای تأمین نیاز گندم به خارج از مرزها وابسته شده است.