تاریخ : 1400,شنبه 13 آذر12:15
کد خبر : 416156 - سرویس خبری : آخرین اخبار اقتصادی

معرفی بهترین نوع گاز رومیزی برای آشپزخانه

گاز رومیزی روکار معمولا تعداد شعله‌های کمتری نسبت به گاز رومیزی توکار دارد و برای خانواده‌های کم جمعیت و یا در آبدارخانه‌ی ادارات استفاده میشود. گاز رومیزی روکار امکان جا به جایی دارد ولی گاز رومیزی توکار این امکان را ندارد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، ما از قدیم از انواع اجاق گاز استفاده کرده‌ایم، اما اجاق گازها در طول 5 تا 10 سال گذشته تغییراتی را پشت سر گذاشته اند. طرح‌های حجیم و زشت و دستگیره‌های درهم و برهم با طرح‌های صاف و ظریفی جایگزین شده‌اند. البته ظاهر همه چیز نیست، زندگی با مدل‌های جدید گاز رومیزی بسیار ساده تر است، این مدل‌ها ایمنتر هستند و حتی برخی از آنها برای مدت طولانی دوام دارند. اگر به تازگی به یک خانه جدید نقل مکان کرده اید یا فقط می خواهید اجاق گاز قدیمی خود را عوض کنید، چندین فاکتور وجود دارد که باید قبل از خرید به آنها توجه کنید. ما در این مقاله به بررسی برخی از موارد مهم می پردازیم . با ما همراه باشید.

معرفی بهترین نوع گاز رومیزی برای آشپزخانه

انواع گاز رومیزی

گازهای رومیزی به طور کلی به دو دسته روکار و توکار تقسیم میشوند که امروزه از مدل توکار آنها استفاده می‌شود.

گاز رومیزی روکار، دارای پایه است و روی سطح کابینت قرار میگیرد ولی گاز رومیزی توکار در دل صفحه‌ی کابینت یا کانتر جاسازی میشود.

گاز رومیزی روکار معمولا تعداد شعله‌های کمتری نسبت به گاز رومیزی توکار دارد و برای خانواده‌های کم جمعیت و یا در آبدارخانه‌ی ادارات استفاده میشود. گاز رومیزی روکار امکان جا به جایی دارد ولی گاز رومیزی توکار این امکان را ندارد.

از نظر زیبایی و مدرن بودن گاز رومیزی توکار گزینه مناسب‌تری نسبت به گاز رومیزی روکار است.

گاز رومیزی توکار خودش به در دو نوع برقی و گازی به بازار عرضه می‌شود و از آنجایی که شعله‌های بیشتری دارد، آشپزی را سریع تر و آسان تر می‌کند. گاز رومیزی برقی از آنجایی که از اسمش پیداست، منبع انرژی‌اش به جای گاز،  از برق شهری است. گاز رومیزی برقی نسبت به گاز رومیزی گازی دقت شعله و دمای کمتری دارد اما در بعضی از کشورها، که قیمت برق از گاز کمتر است ، استفاده از این نوع گاز‌های رومیزی، از نظر اقصادی به صرفه‌تر است. ولی در کشور عزیزمان ایران، به علت ارزان تر بودن گاز، اکثرا از گازهای رومیزی گازی استفاده می‌کنند.

راهنمای خرید گاز رومیزی

تعداد شعله ها

با توجه به تعداد افراد خانواده، میزان آشپزی و نوع آشپزی و حتی اندازه آشپزخانه باید اجاق از با تعداد شعله مناسب بخرید. در مقاله‌ای از سایت reliancedigital می‌خوانیم: فرض رایج این است که همه شعله‌ها قدرت یکسانی دارند، اما در بیشتر مواقع اینطور نیست. هنگام خرید یک اجاق گاز 4 شعله بزرگ، مطمئن شوید که شعله‌ها سایز متناسب نیاز شما دارند. اگر شما فردی هستید که به دو شعله بزرگ و یک کوچک نیاز دارید، شاید یک مدل سه شعله به شما این امکان را بدهد. عامل مهم دیگر مواد استفاده شده است. مشعل‌های آلیاژ آلومینیوم مقرون به صرفه‌تر هستند، اما زودتر از مشعل‌های برنجی خورده می‌شوند. اگرچه آنها سریعتر خنک می‌شوند، اما برخی ممکن است ادعا کنند که در طول زمان تغییر شکل می دهند.


متریال

گاز‌های رومیزی از نظر متریال یا جنس بدنه به سه دسته زیر تقسیم می‌شوند :

  • استیل : این متریال به دو نوع استیل ساده و آج‌دار تقسیم می‌شوند. برای تمیز کردن این جنس بدنه، باید از مواد مخصوص برای استیل استفاده کرد تا از آسیب رسیدن به بدنه گاز جلوگیری کرد.
  • شیشه‌ای : در این نوع از گازهای رومیزی از شیشه نشکن و بسیار مقاوم استفاده می‌شود که معمولا به رنگ مشکی و سفید در بازار موجود می‌باشد. تمیز کردن این نوع از گازهای رومیزی به مراتب راحت تر از مدل استیل است.
  • استیل شیشه ای : در این نوع از گازهای رومیزی، همانطور که از اسمشان مشخص است، در آن‌ها هم از استیل و هم از شیشه استفاده شده است و همین امر باعث زیبایی بیشتر نسبت به مدل های دیگر شده است. قیمت این مدل گازها بیشتر از دو مدل پیشین است.

برند

نکته‌ی مهم در خرید گاز رومیزی، انتخاب برند مناسب است. از آنجا که گازها برای استفاده‌ی چندین ساله خریداری می‌شوند، برای انتخاب باید به کیفیت، خدمات پس از فروش و گارانتی برند ها توجه داشت تا در طولانی مدت استفاده ای مفید تر و بی دردسر تری داشته باشیم.

معرفی بهترین نوع گاز رومیزی برای آشپزخانه

معرفی بهترین برندهای اجاق گاز ایرانی

در ایران برند زیادی در زمینه تولید لوازم آشپزخانه از جمله گاز رومیزی، فعالیت دارند که از بهترین های این برند ها می‌توان به برند اخوان، استیل البرز، کن و بیمکس اشاره کرد. این برند ها از کیفیت خوب در متریال و اجزای مربوط به ایجاد شعله، بهره مند هستند و خدمات و گارانتی خوبی در سطح کشور دارند.

معرفی بهترین برندهای اجاق گاز خارجی

از جمله بهترین برندهای خارجی فعال در زمینه تولید گاز رومیزی که در بازار ایران نیز فروش دارند، می‌توان به لوفرا(Lofra)، دوو(Daewoo)، سامسونگ(Samsung)،آلتون (Alton) و لتو(Leto) اشاره کرد.

فر یک آیتم ضروری همراه با گاز رومیزی

در مقاله انواع فر روکار و توکار از سایت چارسو می‌خوانیم: شاید با خودتان فکر کنید برای پخت تمام غذاها می‌توانید از همان گاز رومیزی استفاده کنید. پس بهتر است اول با تفاوت حرارت‌دهی این دو وسیله آشنا شویم. در طراحی اجاق گاز شعله‌ها در کف قرار دارند و طبعا حرارت از پایین به غذا می‌رسد. این قابلیت در پخت اغلب غذاها کاملا کارآمد و بهینه است. اما برای بافت‌های حساسی مثل کیک و شیرینی، حرارت مستقیم از کف باعث می‌شود پایین کیک بسوزد و بالای آن سفید و خام باقی بماند.

در فر گاز هوای داغ در کل دستگاه به صورت یکنواخت پخش می‌شود. این جریان هوا هم باعث پخت یکنواخت می‌شود، و هم سطح بالایی کیک و شیرینی و پیتزا و … را گریل می‌کند. گریل و برشته شدن در ظاهر غذا تاثیر زیادی دارد. به دلیل همین تفاوت، اجاق گاز و فر گاز نمی‌توانند به جای هم استفاده بشوند و وجود هر دو برای پخت غذاهای مناسبشان، ضروری است.


کد خبرنگار : 16