تاریخ : 1400,شنبه 13 آذر23:28
کد خبر : 416267 - سرویس خبری : آخرین اخبار اقتصادی

کاهش ۵۳۰۵ واحدی شاخص بورس تهران

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران امروز در یک روند نوسانی با کاهش ۵۳۰۵ واحد دیگر روبرو شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، بورس اوراق بهادار تهران امروز اولین روز هفته را با یک روند نوسانی سینوسی شروع کرد، گرچه در ابتدای ساعات معاملات قدری رو به رشد بود، اما در میانه بازار کاهش یافت و در نهایت با افت ۵۳۰۵ واحدی به رقم یک میلیون و ۳۳۴ هزار و ۷۶۵ واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هموزن امروز با کاهش ۴۶۴۳ واحد به رقم ۳۶۲ هزار و ۹۱۷ واحد رسید. ارزش بازار در بورس تهران به بیش از ۵ میلیون و ۳۳۵ هزار میلیارد تومان رسید.

معامله گران امروز بیش از ۸.۴ میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۳۹۷ هزار فقره معامله و به ارزش ۳۳۴۴ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

همچنین ارزش معاملات امروز فرابورس هم یک رقم کم‌جان بود که ۱۷۳۳ میلیارد تومان رسید، با این حساب ارزش معاملات دو بازار از ۵۰۷۷ میلیارد تومان فراتر رفت.

امروز همه شاخص‌های بورس قرمز بودند، اما میزان کاهش شاخص‌ها زیر ۱.۵ درصد بوده است، به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی ۴ دهم درصد کاهش یافته است.

همچنین شاخص کل و شاخص قیمت با معیار هموزن ۱.۲ درصد افت کردند. شاخص آزاد شناور ۴۶ صدم درصد کاهش یافت، شاخص بازار اول بورس نیم درصد کاهش یافت و شاخص بازار دوم بورس ۲۷ صدم درصد افت کرد.

امروز نماد پالایش بندرعباس و پالایش نفت اصفهان بیشترین اثر افزایشی بر شاخص بورس را داشتند و نمادهای بانک ملت، بانک تجارت، مخابرات، بانک صادرات و بانک پاسارگاد بیشترین اثر کاهشی بر شاخص بورس را داشتند.

در فرابورس ایران هم امروز اوضاع نابسامان بود به گونه‌ای که شاخص کل در پایان معاملات با کاهش ۱۰۰ واحدی به رقم ۱۹ هزار و ۱۳۵ واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و ۶۸ هزار میلیارد تومان رسید. ارزش بازار پایه فرابورس نیز ۳۵۱ هزار میلیارد تومان شد.

معامله گران امروز در فرابورس ایران بیش از ۲.۸ میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۲۳۴ هزار فقره معامله و به ارزش ۱۷۳۳ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نمادهای پتروشیمی زاگرس، ‌ و نیروی برق دماوند بیشترین اثر افزایشی بر شاخص فرابورس را داشتند و نمادهای سنگ آهن گهر زمین، فرابورس، ذوب آهن، جهان فولاد سیرجان و اعتباری ملل بیشترین اثر کاهشی بر شاخص فرابورس را داشتند.

از دلایل عمده ریزش شاخص به خاطر جو حاکم بر مذاکرات هسته‌ای در وین بوده است که پیشرفت خاصی از نظر فعالان بازار صورت نگرفته و همچنین افزایش قیمت ارز از یک سو و نیز عدم اطمینان سرمایه‌گذاران خرد به بازار سرمایه از سوی دیگر باعث خروج پول‌های حقیقی از بورس شده است.

از عوامل مؤثر ماندگاری مردم در بورس اعتماد به بازار و چشم‌انداز مثبت است، متأسفانه سال گذشته به دلیل سیاست‌های نامناسب ابتدا عامه مردم به بورس فراخوان شدند، اما بعد از آن به خاطر ریزش بازار سرمایه های بازار از بازار سرمایه خارج شد و مدیران نتوانستند اعتماد رفته مردم را برگردانند.

به هر حال سرمایه‌گذاری در بورس همراه با ریسک و نوسان است، اما دولتمردان باید بدانند هرچه پول‌های مردم در بازار شفاف بورس سرمایه‌گذاری شود به نفع اقتصاد کشور است و اقتصاد شفاف می‌شود، ‌از این طریق می‌توان هم برای شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورس و هم شرکت‌های دولتی تامین مالی کرد و بازار سرمایه به یکی از منابع مهم تامین مالی برای اقتصاد تبدیل شود.

در حال حاضر بیش از ۸۵ درصد تامین مالی اقتصاد از طریق شبکه بانکی انجام می‌شود، در حالی که تامین مالی از طریق بازار سرمایه هم ارزان و هم سریع انجام می‌شود و لازمه آن حضور مردم در بازار سرمایه چه به صورت غیر مستقیم و از طریق صندوق‌ها و یا چه به روش مستقیم و این فرصتی است که می‌توان برای شفاف و بزرگ شدن اقتصاد از آن استفاده کرد.

حتی در لایحه بودجه سال آینده پیشنهاد شده است که شرکتهای بیمه‌ای اجازه داشته باشند ۲۰۰۰ میلیارد تومان اوراق بیمه‌ای در بازار سرمایه منتشر کنند، تا به این وسیله پلی بین بازار سرمایه و بازار بیمه ایجاد شود.