تاریخ : 1400,دوشنبه 15 آذر21:13
کد خبر : 416580 - سرویس خبری : آخرین اخبار فرهنگی اجتماعی

سخنان امام جمعه شیراز در دیدار با دانشجویان

امام جمعه شیراز با اشاره به برخی از مشکلات و گلایه‌ها در فضای دانشگاه‌ها گفت: در قرارگاه فرهنگی و اتاق فکری شورای فرهنگ عمومی استان باید از ظرفیت تشکل‌های دانشجویی و دانشجویان استفاده کنیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشجو، به مناسبت روز دانشجو، نمایندگان تشکل‌های دانشجویی از دانشگاه‌های مختلف استان فارس با آیت‌الله دژکام، امام جمعه شیراز دیدار کردند.

امام جمعه شیراز در این دیدار با بیان اینکه همه دانشجویان از هر نوع و گرایشی باید در چهارچوب مشخص شده کار کنند، اظهار داشت: دانشجو عنوانی است که بدون دانش نمی‌شود، عمده کار ما در اصلاح اجتماع؛ البته اصلاح به معنای قرآنی نه سیاسی باید بر پایه دانش باشد چراکه در غیر آن صورت قابل اجرا نیست.

وی با بیان اینکه همه حرکت‌های ما بایستی دانش‌بنیان باشد و ویژگی حرکت دانشجویی این است، گفت: دانشجویان چشم و چراغ ملت هستند در بسیاری از فعالیت‌هایی که انجام می‌شود زمانی حیثیت کار دانشجویی‌اش قوی است که از دانش بهره بیشتری داشته باشد.

آیت‌الله دژکام در پاسخ به نکاتی که دانشجویان مطرح کردند، افزود: معمولاً با دانشجویان در ارتباط هستم و دغدغه‌های آن‌ها را می‌شناسم درست است که به آنچه مطلوب است نرسیدیم و همه بر این اتفاق نظر دارند، اما این به معنای این نیست که کار نشده و ناامید شد.

دژکام با اشاره به تاریخ اسلام بیان کرد: اصل شکست در جهان اسلام که مرکزش خاورمیانه است، زمانی رخ داد که دشمن تمدن اسلامی را تکه تکه کرد و روحیه ملی‌گرایانه را در این کشور‌ها به شکل افراطی پیش گرفت، رویکرد دشمن در تکه تکه کردن کشور‌های اسلامی است تا بر آن‌ها تسلط پیدا کند و همین امر نیز مشکلات بسیاری را برای کشور‌های اسلامی ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه در سیستم حکمرانی سنتی مشکلی به وجود آمد که در زمان قاجار به اوج رسید، عنوان کرد: در آن دوران برخی از روشنفکران راه حل را در اروپایی شدن دیدند یعنی گفتند هر آنچه در اروپا رخ داده باید در کشور اتفاق بیفتد و تفکر اینکه با دین خداحافظی کنیم، چون در اروپا با دبن خداحافظی کردند سر دادند.

دانشجویان تاریخ به ویژه تاریخ اروپا را مطالعه کنند

امام جمعه شیراز با تاکید بر اینکه دانشجویان تاریخ به ویژه تاریخ اروپا را مطالعه کنند تصریح کرد: این راهبرد که از طریق غرب باید مسئله را حل کنیم و تلاش برای مذاکره و تنها راه حل بودن آن در ۸ سال گذشته نیز مشهود بود، اما همه بدانند اینجا غیر از اروپا است، در زمان پهلوی می‌خواستند اروپایی شدن را عملیاتی کنند که بعد از ۵۰ سال تلاش مردم برنتابیدند و علیه آن‌ها بلند شدند.آیت‌الله دژکام با بیان اینکه استفاده از تجارب اروپا و آمریکا اشکال ندارد، اما مقلد بودن آن ایراد دارد، گفت: کشور ما در کوران مسائل مختلف در خاورمیانه است، اما برخی کشور‌ها مثل مالزی و سنگاپور شرایط دیگری دارند، باید الگو‌های تغییر را خودمان بیافرینیم، چون تقلید از الگو‌های دیگران یک تجربه شکست خورده است.

وی با بیان اینکه خودمان را نباید با کشور‌هایی که مسئله شبیه به ما ندارند، مقایسه کنیم؛ تصریح کرد: ایرانیان ادعای بزرگی دارند و آن این که الگوی حکمرانی مدل خودمان را داشته باشیم. هیچ کس در انقلاب اسلامی مدعی نشده از غیب می‌داند، اما می‌گوییم ما جریان متفکر اسلامی هستیم که می‌خواهیم شیوه حکمرانی تازه را بر مبنای اسلام تاسیس کنیم

امام جمعه شیراز با بیان اینکه مقام معظم رهبری بر تمدن‌سازی تاکید دارد، اظهار داشت: تمدن‌سازی را رهبری از تفکر معنوی شروع کرده است و دلیل این مسئله هم این است که ما باید الگوی خود را در حکمرانی داشته باشیم

دژکام با بیان اینکه در انقلاب اسلامی نمره قبولی خوبی داریم، اما هنوز تا آرمان‌ها فاصله داریم، گفت: متاسفانه تفکر «هر چه اروپا می‌گوید درست است» در محیط‌های دانشگاهی نیز وجود دارد، با هیئت ممیزه مشکل داریم که چرا اساس جذب افراد در دانشگاه را بر مقالات آی اس آی گذاشتند در حالی که ممکن است فرد علم کافی داشته باشد.

وی با بیان اینکه نسبت به گروه‌های آموزشی و معاونت‌های پژوهشی گلایه دارم که منعکس هم کردیم، افزود: در قرارگاه فرهنگی و اتاق فکری شورای فرهنگ عمومی استان باید از ظرفیت تشکل‌های دانشجویی و دانشجویان استفاده کنیم.

امام جمعه شیراز با اشاره به کار گروه‌های جهادی در دانشگاه‌ها و تحسین آن‌ها گفت: اگر روحیه جهادی در مسئولان کشور نیاید مسائل حل نمی‌شود، نوع فکر در مدیریت باید آورده شود و برای این موضوع باید فکر شود که یک نمونه‌اش این است که گروه‌های جهادی اندیشه‌ورز تشکیل شود.

استفاده از ظرفیت دانشجویان برای حل مشکلات جامعه

سعید یوسفی، رئیس بسیج دانشجویی استان فارس نیز در این جلسه با بیان اینکه در طول سال تلاش می‌شود که در مناسبت‌های مختلف دغدغه‌های خود را با زبان دانشجویی بیان کنیم، گفت: امام جمعه نیز همیشه یار و همراه بودند و دغدغه شنیدن صحبت‌های دانشجویان را داشتند.

وی با اشاره به ظرفیت دانشجویان به ویژه دانشجویان بسیجی برای حل مشکلات جامعه افزود: تلاش دانشجویان همواره بر این است که کمک کنیم که فضای کشور و جامعه کارایی بیشتر داشته باشد.

در ادامه نشست نیز هر یک از دانشجویان دغدغه‌های خود را بیان کردند، دانشجویان در این جلسه با دغدغه‌مندی مسائل آموزشی در دانشگاه‌ها را متذکر شدند و گفتند باید کارگروه تخصصی برای آموزش دانشگاه‌ها تشکیل شود تا تکلیف آموزش در دانشگاه‌ها مشخص شود.

سهم دانشجویان در برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی

دانشجویان همچنین با دغدغه‌مندی معیشت و آب را از مهم‌ترین مباحث روز دانستند که باید دولت و مجلس بر آن تمرکز کنند. خیزش هسته‌های مسئله محور در بسیج دانشجویی براساس منویات مقام معظم رهبری و مطالبه‌گری از دیگر مباحثی بود که دانشجویان مطرح کردند.

 
در این جلسه که با حضور امام جمعه شیراز برگزار شد دانشجویان مشکلات موجد در شورای فرهنگ عمومی استان را مطرح کردند و اعلام کردند همین مشکلات سبب شده شورا خروجی خوبی نداشته باشد از این رو لازم است نمایندگان تشکل‌های دانشجویی خواستار حضور نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در این شورا شدند.
 
همچنین دانشجویان با اشاره به اینکه نقشه مهندسی فرهنگی استان بسیار کاربردی تدوین شده، اما ایراداتی داشته از جمله اینکه در تدوین نقشه سهمی برای تشکل‌های دانشجویی دیده نشده گفتند که انتظار داریم که برای اجرا از تشکل‌هایی دانشجویی بیشتر استفاده شود.