تاریخ : 1400,سه شنبه 16 آذر19:30
کد خبر : 416715 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

مطرح شدن دغدغه‌های دانشجویان استان هرمزگان در «تریبون آزاد»

به مناسبت روز دانشجو تریبون آزاد با موضوع بیانیه گام دوم انقلاب به میزبانی نماینده ولی‌فقیه در استان هرمزگان برگزار شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از تسنیم؛ در آستانه روز دانشجو نخستین تریبون آزاد دانشجویی استان هرمزگان با همت دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان در شبستان مشرف به گلزار شهدای گمنام بندرعباس مسجد جامع برگزار شد و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های استان در این مراسم در حضور حجت الاسلام والمسلمین عبادی‌زاده نماینده ولی‌فقیه در استان هرمزگان و امام جمعه بندرعباس، برخی از مسئولان اجرایی استان، فرمانده سپاه امام سجاد علیه السلام و روسا، معاونان و اساتید دانشگاه‌ها به بیان نقطه نظرات، دیدگاه‌ها و مطالبات خود با موضوع بیانیه گام دوم پرداختند.

مطرح شدن دغدغه‌های دانشجویان استان هرمزگان در «تریبون آزاد»

نخستین دانشجویی که در این مراسم به پشت تریبون رفت طاها نظری دبیر انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بود؛ وی در این نشست از اشاره رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم به استقلال ملی، آزادی و حق تصمیم‌گیری و اندیشیدن مردم در اجتماع گفت و استقلال را یکی از پایه‌های انقلاب و از مبانی اصولی جامعه اسلامی معرفی کرد و گفت: متاسفانه اغلب استقلال سیاسی و فرهنگی در منش و روش مسئولان امر به دست فراموشی سپرده می‌شود؛ استقلال سدی در برابر نفوذ است از همین رو یکی از ترفندهای نیروهای مداخله‌گر استفاده از ترفندهای دوگانه غلط استقلال و توسعه بوده است‌.

وی افزود: در باب آزادی باید توجه داشت که این امر مفهومی مطلق نبوده و حدود آن همان چارچوب‌های اسلام است؛ ثانیا آزادی در اسلام یک حق فطری است و حرکت علیه آزادی، حرکت علیه این پدیده الهی و مبارزه برای آزادی یک تکلیف الهی است و هم دادنی، گرفتنی و هم آموختنی است.

نظری بیان کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران باید به سمت ایجاد و بست ساختارهای مردم سالار حرکت کند و مسئولان زیست مردمی را الگوی خود قرار دهند همچنین باید فرهنگ مشارکت در بین آحاد ملت تعمیق یابد و مشارکت مطلوب مردم باشد و از طرف دیگر با ایجاد استقلال فکری در میان مردم تأثیرپذیری از بیگانگان به حداقل رسانده شود و نحوه استفاده از حق آزادی به مردم آموخته شود.

دبیر انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تصریح کرد: باید توجه داشت که همواره 2 طیف تهدید کننده آزادی هستند اول غربزده‌ها و آنان که تا مغز استخوان ذوب در مبانی پوچ ماتریالیستی شده‌اند و دوم متحجرین که وقتی به آزادی می‌رسند فریاد وا اسلاما سر می‌دهند و آزادی را ذبح می‌کنند، جامعه ما روزی دولتی به گفتمان آزادی و روزی دولتی با گفتمان عدالت روی کار آورد اما هیچ کدام از آنها نتوانستند مطلوب مردم باشند چرا که اساسا حالت مطلوب تقاطع آزادی و عدالت ذیل یک ابر گفتمان دیگر به نام گفتمان مردم‌سالاری دینی است‌.

سید محمد جواد خلقدست نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز نطق خود را به جایگاه علم و شرکت‌های دانش بنیان در توسعه اختصاص داد و نخستین مطالبه خود را حمایت از تشکیل شرکت‌های دانش بنیان و مراکز تحقیقاتی در استان دانست و البته از عملکرد مسئولان و بی‌توجهی آنها به این حوزه انتقاد کرد.

توجه به تراز علمی دانش‌آموزان و دانشجویان هرمزگانی در سطح وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم و تحقیقات و وزارت بهداشت، سهم استان در تربیت نیروهای تراز انقلاب، نظارت بر مدیریت آموزشی دانشگاه‌ها، ارتقا شاخص‌های علمی استان، حمایت و پشتیبانی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر و رویکرد فرهنگی مسئولان در قبال دانشجویان، از دیگر محورهای سخنان وی بود.

علی کرم‌زاده نماینده انجمن اسلامی دانشگاه فرهنگیان هرمزگان نیز سخنان خود را به شکاف توسعه در استان، ناعدالتی به ویژه در شرق استان، کمبود معلم، کمبود بودجه دانشگاه فرهنگیان اختصاص داد.

نماینده بسیج دانشگاه فرهنگیان نیز از بی‌عدالتی در استان که از دفتر مدیران شروع شده و به کوچه، خیابان‌ها و مدارس می‌رسد گفت، او از وضعیت دریا و رهاسازی فاضلاب به آن انتقاد کرد و از کمبود پزشک و امکانات درمانی و الزام سفر مردم به استان‌های همجوار گلایه کرد‌.

تبعیض در استان، دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل، بی آبی در کنار دریا، تقاضای انتقالی معلمان با تجربه استان به استان‌های دیگر به دلیل عدم مطلوبیت اوضاع، نرخ بالای بیکاری در استان هرمزگان دیگر محورهای سخنان نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان بود.

حیدری نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد بندرعباس ناطق بعدی تریبون آزاد بود وی بعد از مطرح کردن مطالبی در رابطه با محرومیت‌ها و نارسایی‌ها نوک پیکان انتقاد را به سمت تریبون نماز جمعه و شخص امام جمعه گرفت و گفت: شما به عنوان امام جمعه در مبارزه با فساد و پیگیری مطالبات مردم جلودار باشید باقی افراد نیز قیام خواهند کرد، شما وضعیت معیشتی مردم را می‌بینید و ساکت هستید چه دردی بالاتر از این وجود دارد؟

هاشمی‌پور نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه مذاهب نیز از سبک زندگی، پوشش بومی مردم و لزوم توجه به معماری و آثار باستانی گفت.

در پایان این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی‌زاده به جمع‌بندی و بیان نقطه نظرات و پاسخ به برخی از مطالبات پرداخت‌.