تاریخ : 1400,شنبه 04 دي23:09
کد خبر : 418680 - سرویس خبری : آخرین اخبار فرهنگی اجتماعی

عربستان انتقام مأرب را از صنعا می‌گیرد

عربستان سعودی و حامیان دولت مستعفی یمن در ریاض کاملا از بازگرداندن این دولت به صنعا ناامید شده‌اند و به همین منظور در نهایت بی‌اخلاقی و رعایت نکردن قواعد درگیری‌های مسلحانه غیرنظامیان یمن در صنعا را هدف حملات هوایی خود قرار می‌دهند و در این راستا سیاسیت زمینه سوخته را در پیش گرفته و درصدد از بین بردن تمامی منابع در دسترس ارتش و کمیته‌های مردمی یمن هستند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل ازایسنا، روزنامه الأخبار لبنان در تحلیلی درباره حملات چند روز اخیر ائتلاف متجاور عربی به سرکردگی عربستان سعودی به مناطق مسکونی و غیرنظامی در صنعا، پایتخت یمن نوشت: به دور از رعایت اخلاق جنگ و قواعد درگیری، ائتلاف سعودی - اماراتی طی روزهای گذشته سیاست "زمین سوخته" علیه صنعا را مجدداً فعال کرده و چهار محله مسکونی را با حملات خشونت آمیز هدف قرار داده است. این حملات منجر به وارد شدن خسارت به اموال و منازل شهروندان و تخریب تعدادی از جاده‌ها و پل‌ها در این شهر پرجمعیت شده است.

این حملات پس از هدف قرار دادن فرودگاه بین‌المللی صنعا در اواسط هفته گذشته، طی سه مرحله اتفاق افتاد، اتفاقی که توسط هیئت اتحادیه اروپا محکوم شد؛ اما سازمان ملل در مورد آن سکوت کرد. ساعاتی از بمباران فرودگاه نگذشته بود که ساکنان محله بیمارستان آلمانی ـ سعودی واقع در شرق صنعا از بمباران یک تعمیرگاه خودرو متعلق به شهروندان غافلگیر شدند و پس از آن ائتلاف مدعی شد که عملیات علیه اهداف حساس بوده است.

به گفته منابع آگاه، طی دو روز گذشته با استفاده از هواپیمای فرانسوی "رافال" محله‌های مختلف صنعا همچنان هدف حملات ائتلاف متجاوز قرار گرفته است. صدای هواپیماهای متخاصم و عملیات آنها با عملیات‌های قبلی متفاوت بود و بمب‌های مورد استفاده در حملات اخیر به شدت انفجاری بوده و خسارات زیایی به بار می‌آورد.

جنگنده‌های ائتلاف همچنین مناطق دیگر صنعا ازجمله یک بیمارستان اطفال را طی پنج‌شنبه هدف قرار دادند. این حملات هیستریک پس از هدف قرار دادن زندانیان زندان پلیس نظامی در صنعا در اواخر سال ۲۰۱۸ و در زندان "ذمار" در اواخر اوت ۲۰۱۹، نزدیک بود که منجر به قتل عام جدیدی علیه هزاران زندانی شود و عبدالقادر المرتضی، رئیس کمیته امور اسرا در صنعا، تصاویری از تخریب گسترده ساختمان‌های واقع در مجاورت زندان ساختمان فرماندهی امنیتی مرکزی صنعا منتشر کرد؛ زندانی که بیش از سه هزار اسیر از نیروهای عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری مستعفی یمن را در خود جای داده است.

این کمیته در بیانیه‌ای تأیید کرد که این زندان برای کشورهای عضو ائتلاف متجاوز شناخته شده است و دشمن از دو سال پیش از طریق سازمان‌های ملل متحد و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ از آن مطلع شده بود.

در این بیانیه آمده است که این هدف گیری ساعاتی پس از بازدید کمیته بین‌المللی صلیب سرخ از زندان صورت گرفت.

این حملات ائتلاف متجاوز سعودی را متقاعد نکرد، تا جایی که شامگاه پنج‌شنبه، جنبش انصارالله را به نگهداری موشک‌های بالستیک در استادیوم ورزشی "الثوره" در مرکز صنعا متهم کرد و رسانه‌های آن ضرب‌الأجل شش ساعتی را برای تخلیه این ورزشگاه از سلاح‌های ادعایی تعیین و اعلام کردند در غیر این صورت ورزشگاه هدف قرار خواهد گرفت.

ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف متجاوز عربی دقایقی قبل از پایان مهلت تعیین شده، تهدید کرد که ائتلاف حفاظت از ورزشگاه را مطابق با مفاد و اصول قانون بین‌المللی لغو خواهد کرد و روند تخریب در زمان تعیین شده انجام خواهد شد. این اظهارات تمسخر یمنی‌ها را به همراه داشت؛ طوری که شهروندان یمنی از تیم ملی نوجوانان فوتبال کشورشان که به تازگی در بازی‌های جام قهرمانی غرب آسیا در برابر تیم ملی نوجوانان عربستان پیروز شده بود خواستند که جام را به عربستانی‌ها بازگرداند. شهروندان یمنی همچنین هرگونه حمله به ورزشگاه اصلی صنعا را دلیلی بر تاثیر این شکست در زمین فوتبال بر عربستانی‌ها خواندند.

در همین حال، وزارت ورزش و جوانان دولت نجات ملی یمن وابسته انصارالله نسبت به هدف قرار دادن این مرکز ورزشی هشدار داد و خواستار تشکیل کمیته بین‌المللی برای بررسی ادعاهای ائتلاف شد. دقیقاً ساعت دو بامداد روز جمعه، در حالی که اهالی صنعا منتظر یک عملیات تلافی جویانه جدید بودند، ده‌ها خانواده از مجاورت ورزشگاه الثوره در منطقه "الحصبه" آواره شدند و خانه‌های خود را تخلیه کردند و مغازه‌داران نیز از ترس تخریب درهای مغازه‌های خود را بسته بودند.

دقایقی پس از پرواز جنگنده‌های ائتلاف سعودی، صنعا با انفجارهای پی در پی لرزید؛ انفجارهایی که خیابان "الزبیری" را هدف قرار داد و خسارات زیادی به خانه‌ها و اموال شهروندان وارد کرد.

طبق معمول، ائتلاف پس از این حمله مدعی شد که اهداف خود را به درستی هدف قرار داده و آشیانه‌های پهپادهای ارتش یمن را نابود کرده است.

تشدید تنش هوایی عربستان علیه صنعا، بیانگر میزان سردرگمی ریاض در نتیجه پیشروی نیروهای ارتش کمیته‌های مردمی یمن در شهر مأرب و تسلط آنها بر مناطق وسیعی در نجران در شمال استان الجوف است.

منابع سیاسی آگاه در این باره به الاخبار گفتند که حملات خشونت آمیز ریاض به صنعا طی چند روز گذشته پس از آن صورت گرفت که مقامات صنعا حاضر به تن دادن به فشارهای بین‌المللی برای توقف عملیات خود در مأرب نشدند.

این منابع با استناد به اظهارات برخی مقامات امارات فاش کردند که این حملات با مشارکت مؤثر اماراتی‌ها انجام می‌شود.

این منابع همچنین به دنبال دیدار خالد بن سلمان، معاون وزیر دفاع عربستان با عبد ربه منصورهادی، رئیس جمهوری مستعفی، معاون او و همچنین نخست‌وزیر دولتش در یاض و همچنین سکوت بین‌المللی، ادامه این حملات علیه صنعا طی روزهای آتی را بعید ندانستند.

طبق گفته منابع مذکور، حملات مداوم به زیرساخت‌های صنعا توسط ائتلاف متجاوز و وفاداران به هادی در ریاض، بیانگر این است که صنعا با یک جنگ تلافی‌جویانه مواجه است و تایید کننده این مساله است که ریاض کاملا از بازگرداندن دولت مستعفی به صنعا ناامید شده است.

این درحالی است که محمد ناصر العاطفی، وزیر دفاع دولت نجات ملی یمن نیز ائتلاف متجاوز عربی را به "سرنوشت سیاه" در انتظار آن تهدید کرد.