تاریخ : 1400,پنجشنبه 09 دي19:19
کد خبر : 419294 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

در پی هزینه استفاده از محتوای آفلاین کلاس‌های مجازی دانشگاه آزاد مطرح شد؛

رئیس واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد: ۱۰ هزار تومان برای دانشجو هزینه یک پفک است!/ اگر نگاه بیزینس پلن بود باید عدد را بیشتر می‌گرفتیم

وی با اشاره به این که 10 هزار تومان، برای دانشجویان رقم بسیار ناچیزی است، گفت: 10 هزار تومان برای دانشجو عددی به حساب نمی‌آید و هزینه یک پفک است؛ اما جمع این هزینه برای دانشگاه به ارتقای کیفیت سامانه‌ها و ایجاد سرویس‌های جدید بر روی سامانه آموزش مجازی کمک خواهد کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ رئیس واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد درخصوص ماجرای پرداخت هزینه ۱۰ هزارتومانی برای استفاده از محتوای آفلاین کلاس‌های مجازی دانشگاه آزاد گفت: تصمیم گرفتیم دانشجویی که قصد دارد مجدد از محتوای کلاس‌های به پایان رسیده استفاده کند، 10 هزار تومان پرداخت کند.

نجف‌پور: ۱۰ هزار تومان برای دانشجو هزینه یک پفک است!/ اگر نگاه بیزینس پلن بود باید عدد را بیشتر می‌گرفتیم

عزیز نجف‌پور آقابیگلو رئیس واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی اخیرا در گفتگویی درباره دریافت هزینه‌ از سوی واحد الکترونیک دانشگاه آزاد برای استفاده دانشجویان از محتوای آفلاین کلاس‌های درسی در پایان‌ترم، اظهار کرد: غالب سامانه‌های آموزش مجازی، سرویسی برای ذخیره، نگهداری و ارائه محتوای آفلاین ندارند؛ اما دانشگاه آزاد علاوه بر ارائه سرویس آنلاین و LMS به دانشجویان، محتوای‌ کلاس‌ها را هم ذخیره، نگهداری و در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد.

رئیس واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این که دانشگاه در 2 سال گذشته، زیرساخت‌های این خدمات را آماده و بهینه‌سازی کرد، افزود: تصمیم گرفتیم دانشجویی که قصد دارد مجدد از محتوای کلاس‌های به پایان رسیده استفاده کند، 10 هزار تومان پرداخت کند.

نجف‌پور آقابیگلو با اشاره به این که 10 هزار تومان، برای دانشجویان رقم بسیار ناچیزی است، گفت: 10 هزار تومان برای دانشجو عددی به حساب نمی‌آید و هزینه یک پفک است؛ اما جمع این هزینه برای دانشگاه به ارتقای کیفیت سامانه‌ها و ایجاد سرویس‌های جدید بر روی سامانه آموزش مجازی کمک خواهد کرد.

نجف‌پور در ادامه خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد سرویسی اضافه برای دانشجویان فراهم کرده است به این صورت که دانشجویان در کلاس درس چه مجازی و چه حضوری، فرصت استفاده از استاد و یادداشت‌برداری را دارند؛ اما دانشگاه آزاد با استفاده از یک ربات حرف‌های استاد را مکتوب، آماده و مرتب کرده و در پایان ترم به دانشجو ارائه می‌دهد این سرویس اضافه برای دانشگاه هزینه دارد.

رئیس واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی با تصریح بر این که واحد الکترونیکی به دنبال سود نیست، یادآور شد: این سرویس در سامانه وجود نداشت که با تلاش همکاران توانستیم آن را به صورت اختیاری دانشجویان ارائه دهیم.

وی افزود: این فرایند ساعت 3 بعداز ظهر آغاز شد و ساعت 5 دسترسی دانشجویان به سرویس باز شد. دسترسی تنها برای 2 ساعت بسته بود و هم اکنون باز است.

نجف‌پور با بیان این که برخی تصور می‌کنند این که دانشگاه آزاد هزینه‌های خود را از دانشجو می‌گیرد، پول زور است؛ اما اینگونه نیست، گفت: دانشگاه آزاد هیچ بودجه دولتی نداشته و خودگردان است. این دانشگاه با پول مردم تاسیس شده، توسعه یافته و هم اکنون هم اداره می‌شود.

رئیس واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد به دنبال شفافیت است، یادآور شد: دانشجویانی که هزینه‌ای برای سرویس پرداخت کرده‌اند، برای ترم آتی، ذخیره خواهد شد.

نجف‌پور: ۱۰ هزار تومان برای دانشجو هزینه یک پفک است!/ اگر نگاه بیزینس پلن بود باید عدد را بیشتر می‌گرفتیم

وی در ادامه خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد در تلاش است پلتفرمی از محتوای آموزشی و فرهنگی برای دانشجویان ایجاد کرده و با قیمت بسیار پایین در اختیار آنها قرار دهد. هیچ دانشگاهی این امکان را برای دانشجویان خود فراهم نکرده است.

نجف‌پور با بیان این که واحد الکترونیکی به 400 واحد دانشگاه آزاد سرویس می‌دهد، افزود: هر واحد شهریه دانشجو را خودش دریافت می‌کند و واحد الکترونیکی دریافتی از شهریه دانشجویان ندارد. دانشگاه آزاد یک روح واحد نیست، بیش از 400 واحد است و هر واحد وظیفه دارد هزینه‌های خود را تامین کند.

رئیس واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد با اشاره به این که واحد الکترونیکی مانند یک شرکت خصوصی است که به واحدهای استانی مختلف، سرویس آموزش مجازی ارائه می‌دهد، گفت: ما باید مبلغی را از واحد برای سرویس آموزش مجازی دریافت کنیم؛ اما چنین دریافتی نداریم. به همین دلیل تصمیم گرفته بودیم این مبلغ را جداگانه دریافت کنیم.

وی درباره برآورد هزینه‌ سرویس مورد نظر توضیح داد: بر اساس برآورد ما، هزینه‌های ذخیره یک کلاس بیش از هشت هزار تومان می‌شود. هزار و 500 تومان هم به عنوان سود واحد برای هر کلاس 16 جلسه‌ای درنظر گرفتیم.

نجف‌پور با تصریح بر این که واحد الکترونیکی، بیزینس پلنی برای این سرویس استخراج نکرد، افزود: اگر نگاه بیزینس پلن داشتیم، باید عدد را بیشتر می‌گرفتیم. واحد الکترونیک هزینه سرور، پهنای باند و پشتیبان پرداخت می‌کند، با این وجود، از منظر کلان و میزان درآمد و سود به این موضوع نگاه نکردیم.

رئیس واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد در ادامه خاطرنشان کرد: 3 شانزدهم را هم تخفیف دادیم، چون دانشجو حق داشته غیبت کند و به محتوا دسترسی داشته باشد.

وی افزود: من متوجه حساسیت ایجاد شده نیستم وقتی که دانشگاه، سرویس جدیدی به دانشجو ارائه می‌دهد. دانشگاه برای تامین هزینه‌ سرویس‌هایی که ارائه می‌دهد، از چه منبعی باید استفاده کند؟ آیا محلی به غیر از درآمدهای شهریه‌ای وجود دارد؟

نجف‌پور در پایان با بیان این که خانواده دانشگاه آزاد که با شهریه دانشجویان می‌چرخد، برای هرگونه توسعه به لحاظ کمی و کیفی باید مدل مالی روشن داشته باشد، اظهار کرد: هر دانشجو، استاد یا کارمندی که پیشنهاد بهتری برای تامین این اکوسیستم دارد، ارائه دهد. دانشجویانی که به این نوع تامین هزینه اشکال دارند، به ما راهکار جایگزین ارائه دهند.


کد خبرنگار : 93