تاریخ : 1400,شنبه 11 دي15:33
کد خبر : 419390 - سرویس خبری : آخرین اخبار فرهنگی اجتماعی

آلمان همچنان در مسیر عدم فروش سلاح به عربستان

خبرگزاری رسمی آلمان اعلام کرد دولت جدید این کشور به تداوم توقف صادرات سلاح به عربستان به عنوان یکی از شرکای اصلی جنگ علیه یمن پایبند است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، دولت جدید آلمان اعلام کرد قصد دارد سال آینده نیز به روند توقف صادرات سلاح به عربستان سعودی ادامه دهد. خبرگزاری رسمی آلمان (د. پ. آ) به نقل از وزارت اقتصاد دولت جدید این کشور ضمن اعلام این خبر افزود: بند موسوم به بند یمن در توافقنامه ائتلاف حاکم، درباره عربستان سعودی صدق می‌کند. در این بند بر ممنوعیت صدور مجوز برای صادرات سلاح به کشورهایی که ثابت شود به طور مستقیم در جنگ یمن نقش دارند، تأکید شده است.

با این وجود، همچنان مشخص نیست آیا دولت «اولاف شولتز» صدر اعظم جدید آلمان مانند دولت آنگلا مرکل صدر اعظم سابق استثناهایی را درباره طرح‌های مشترک با کشورهای متحد قائل می‌شود یا خیر زیرا وزارت اقتصاد آلمان اعلام کرد هنوز تصمیمی در این خصوص اتخاذ نشده است.

دولت مرکل نوامبر سال ۲۰۱۸ در واکنش به کشته شدن جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی در استانبول، صادرات سلاح به عربستان را کاملاً متوقف کرد ولی برای اینکه در طرح‌های تسلیحاتی با شرکای ناتو مانند فرانسه و انگلیس مشکلی ایجاد نشود، همچنان به صادرات سلاح با کاربرد دوگانه پایبند بود.


کد خبرنگار : 91