تاریخ : 1400,سه شنبه 14 دي20:45
کد خبر : 419868 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

احضار برخی از متهمان پرونده ترور شهید سلیمانی

بازپرس ویژه پرونده ترور شهید سلیمانی از ارسال ۱۱نیابت قضایی به ۹ کشور خبرداد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر؛ حجت الاسلام مهدی هادی در همایش بررسی ابعاد حقوقی اقدام آمریکا در ترور سردار سلیمانی که به همت پژوهشگاه قوه قضائیه برگزار شد، گفت: موضوع بررسی حقوقی پرونده ترور شهید سلیمانی را امروز بررسی خواهیم کرد. این جنایتی که علیه شهید سلیمانی صورت گرفت، از ابعاد مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی قابلیت بررسی دارد.

احضار برخی از متهمان پرونده ترور شهید سلیمانی

رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه با اشاره به ابعاد حقوقی ترور شهید سلیمانی گفت: ابهامات و پیچیدگی‌هایی که این پرونده دارد از جهات مختلف قابلیت بررسی دارد. اینکه تروری نسبت به یک مقام ایرانی در خارج از کشور صورت گرفته، از بعد مصونیت کیفری قابل طرح است. اینکه در چه دادگاهی و یا صلاحیت محاکم سایر کشورها و پیگیری در دادگاه بین المللی از جمله محورهایی است که قابل بررسی است.

در ادامه، سعید فرهادنیا بازپرس ویژه پرونده ترور شهید سلیمانی گفت: در محاکم کشور ما این موضوع در دو بعد کیفری و حقوقی قابل پیگیری است. به عنوان نماینده دادستان تهران باید بگویم در موضوع کیفری پرونده‌ای با شکایت وزیر خارجه سابق و اعلام جرم دادستان کل کشور و معاونت حقوقی سپاه، پرونده‌ای تشکیل شد. شاکی خصوصی هم در این پرونده وجود دارد. موقعی که این پرونده به دادسرا ارجاع شد این موضوع باید از چندین منظر از جمله صلاحیت مکانی، زمانی و شخصی بررسی می‌شد.

وی افزود: چالش‌هایی در این پرونده در خصوص همکاری‌های بین المللی و صلاحیت بین المللی و همکاری با اینترپل داشتیم. در بحث صلاحیت بررسی کردیم که بر اساس مواد ۵ و ۸ و ۹ قانون مجازات اسلامی ۹۲ می‌توانیم ورود کنیم چرا که تروریست، قتل عمد و اقدام علیه امنیت ملی از جمله جرایم رخ داده محسوب می‌شود.در خصوص تحقیقاتی که در پرونده صورت گرفت ابتدا سعی شد از جامعه حقوقی و سایر ارگان‌ها کمک گرفته شود که در این راستا ۷۰۰ مکاتبه حقوقی صورت گرفت. برای جمع آوری دلایل با توجه به اینکه جرم در کشور دیگر به وقوع پیوسته بود، درخواست آبی برای اینترپل مطرح شد تا ایران و عراق شواهد و اسنادی را جمع آوری کنند.

فرهاد نیا با بیان اینکه تا این لحظه ۱۱ نیابت قضائی به ۹کشور ارسال شده است، گفت: تعدادی از متهمان از طریق دفتر حافظ منافع آمریکا احضار و به برخی‌ها ایمیل زده شد، همچنین اگهی عمومی هم صادر شده است. دو جلسه مشترک هم بین ایران و عراق در این رابطه برگزار شده است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا پرونده هنوز به کیفرخواست نرسیده است؟ گفت: شروع پرونده فاصله زیادی با زمان جرم نداشت چرا که پس از ۱۵ روز بعد از حادثه اعلام جرم صورت گرفت و اینکه چرا اطاله دادرسی به وجود امد به دلیل این است که پرونده یک پرونده ساده نیست بلکه یک پرونده خاص است. لازمه تکمیل شدن تحقیقات این است که پاسخ نیابت‌های قضائی باید اعلام شودکه به جز عراق هنوز پاسخ دیگری وصول نکردیم.

بازپرس ویژه پرونده ترور شهید سلیمانی ادامه داد: چالش‌هایی در خصوص همکاری اینترپل داشتیم چرا که به دلیل ایراد به ماده ۳ اساسنامه اینترپل و عدم همکاری و وجه سیاسی، ناچار شدیم بیشتر تحقیقات، همان تحقیقات بازپرس‌های داخلی باشد. با این حال هیچ وقت دقت را فدای سرعت نخواهیم کرد.