تاریخ : 1400,چهارشنبه 15 دي15:27
کد خبر : 419957 - سرویس خبری : آخرین اخبار زنان

جایگاه رفیع و شایسته زنان در اسلام در مقابل غربگرایان

با نگاهی به جایگاه زنان در جوامع غربی، می‌توان بر اهمیت و عنایت اسلام ناب محمدی به زنان و حقوق آنان در خانواده و اجتماع پی برد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس؛ زکیه شعبانی فعال دانشجویی طی یادداشتی درباره بیانات رهبر انقلاب نوشت: با نگاهی به جایگاه زنان در جوامع غربی، می توان بر اهمیت و عنایت اسلام ناب محمدی به زنان و حقوق آنان در خانواده و اجتماع پی برد.

جایگاه رفیع و شایسته زنان در اسلام در مقابل غربگرایان

آنچه که در غرب نسبت به زنان دیده می شود شامل برابری (عدالت) جنسیتی، تحقیر زنِ خانه دار، متاع (کالا) قراردادن، ابزار التذاذ قراردادن، اینکه زن نباید مدرک تحصیلی بگیرد، محروم بودن از مالکیت دارایی ها، دستمزدها و ثروت موروثی، محجور قراردادن زن تا نتواند قرارداد مال منعقد نماید، عدم حق رای، منع هر نوع آموزش روشنگرانه، ناتوان بودن زن در تربیت کودک، فقط در خدمت مرد دانستن و ... است.

حتی قوانینی در کتب مقدس مسیحیت و یهودیت وجود دارد که جایگاه دست چندمی زن در جامعه را نشان می دهد مانند نجوای هر روزه مرد یهودی در دعای خود که می گوید: " خدا را شکر که زن آفریده نشده ام" ...

این ها مشتی نمونه خروارها بی عزتی، تحقیر، بی عدالتی، ظلم و به فساد و فحشا کشاندن  زن در غربِ به ظاهر گل و بلبل است که به رخ دنیا کشیده می شود.

اما در یک مقایسه کوچک، به درستی می توان به جایگاه رفیع و شایسته زنان در اسلام پی برد و شیفته و دلباخته سراب پر از حقارت و پستی و مسائل غیرواقعی و بزک کرده غرب نشد.

در سال هایی که در انگلیس به زنان تحصیل کرده مدرک داده نمی شد، در ایران اسلامی برای بانوی اصفهانی اجازه اجتهاد از مجتهدان درجه اول صادر شده و در حوزه اصفهان فلسفه و فقه تدریس می نماید.

آیه شریفه ۳۵ سوره مبارکه احزاب سند محکم و متقنی بر برابری ارزش های انسانی زن و مرد است: إِنَّ المُسلِمینَ وَالمُسلِماتِ وَالمُؤمِنینَ وَالمُؤمِناتِ وَالقانِتینَ وَالقانِتاتِ وَالصّادِقینَ وَالصّادِقاتِ وَالصّابِرینَ وَالصّابِراتِ وَالخاشِعینَ وَالخاشِعاتِ وَالمُتَصَدِّقینَ وَالمُتَصَدِّقاتِ ... تا آخر؛

مقام معظم رهبری در مورد این آیه می فرمایند: مرد مسلمان و زن مسلمان در مورد ارزشهای الهی و انسانی هیچ تفاوتی با همدیگر ندارند. وظایف مشترکی هم هر دو دارند؛ وظیفه‌ امر به ‌معروف مشترک است، وظیفه‌ خدمت مشترک است، وظیفه‌ جهاد فی‌سبیل‌الله (برای) هر کدام به نوعی مشترک است، مربوط به مرد یا مربوط به زن ویژه نیست. هر کدام هم وظایف ویژه‌ای دارند؛ زن وظایفی دارد، مرد وظایف ویژه‌ای دارد که خدای متعال به خاطر اداء همین وظایف ویژه، ترکیب ساختمان جسمی و روحی آنها را هم متناسب با آن وظیفه بنا کرده و خلق کرده. بنابراین این نگاه اسلام و نگاه جمهوری اسلامی به زن است، و ما به این نگاه افتخار می‌کنیم؛ ما سر تا پا اعتراض به منطق غربی و روش غربی و سبک زندگی غربی در مورد زنیم؛ معتقدیم آنها به زن دارند ظلم می‌کنند.

امروز در کشور جمهوری اسلامی ایران در همه قوا، وزارتخانه ها، سازمان ها، ادارات، حوزه و دانشگاه و ... زنان، مانند مردان در ارائه نظر، تصمیم گیری و تصمیم سازی و اداره کشور مساوی و مشترک اند.

عقلا، روشنفکران، انسان دوستان، حقایق و واقع نگران غرب، راه رهایی و تعالی انسان را از منجلاب تبعیض، فساد و فحشای نامحدود زن را، روی آوردن به دین مبین اسلام می دانند و آگاهانه و محققانه به این دین هدایت و کمال روی می آورند و چه بسا از زن و مرد مسلمان در دینداری و پایبندی به اوامر و نواهی اسلام ناب محمدی پیشی می گیرند و بر این اعتقاد راسخ خود، استوار و متعهد باقی می مانند.