تاریخ : 1400,دوشنبه 20 دي17:13
کد خبر : 420455 - سرویس خبری : آخرین اخبار فرهنگی اجتماعی

نمایندگان قوه قضائیه در سازمان اموال تملیکی چه می‌کنند؟

رئیس قوه قضائیه در ماه‌های اخیر بر پیگیری ساماندهی اموال دپوشده در این انبارها اهتمام ویژه‌ای داشته است و این سوال را مطرح کردند که دو نماینده قوه قضائیه در سازمان اموال تملیکی چه کاری انجام می‌دهند؟

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، عدم حساسیت نسبت به مراعات اموال عمومی و بیت المال باعث شده بود تا گزارش‌های مختلفی از تضییع اموال عمومی در برخی انبارهای سازمان اموال تملیکی و گمرکات به دست آید که حاکی از روند نامناسب سطح و نوع دپو شدن اموال و بی مبالاتی نسبت به نگه داری از آن ها بود.

از همین رو رئیس قوه قضائیه در ماه‌های اخیر بر پیگیری ساماندهی اموال دپوشده در این انبارها اهتمام ویژه‌ای داشته‌ است. محسنی اژه‌ای با برگزاری جلسات مختلف و نیز سرکشی حضوری از انبارها بر لزوم مسئولیت‌شناسی نسبت به اموال عمومی و به سامان‌رساندن وضع آشفته فعلی تاکید کرد.

نمایندگان قوه قضائیه در سازمان اموال تملیکی چه می‌کنند؟

رئیس قوه قضاییه در تاریخ آبان ماه سال جاری در جلسه‌ای که به همین موضوع اختصاص داشت با طرح این پرسش که دو نماینده قوه قضائیه در سازمان اموال تملیکی چه کاری انجام می‌دهند؟ گفت: اموال زیادی در انبارهای سازمان اموال تملیکی وجود دارد که فاسد شده و تاریخ گذشته است و یا تعداد آن از مقدار ذکر شده روی کارتن کمتر است که مشخص نیست تعدی به این کالا، در کجا صورت گرفته است؟

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با تاکید بر اینکه هیچکس این وضعیت ورود، نگهداری و ترخیص کالا را قبول نمی‌کند به رئیس سازمان بازرسی و دادستان کل کشور ماموریت داد تا هر اقدامی که می‌شود برای رفع مشکلات موجود انجام دهند.

پس از آن رئیس قوه قضائیه در تاریخ ۱۴ آبان در بازدیدی ۳ ساعته از انبار مرکزی جمع آوری و فروش اموال تملیکی در تهران به مسئولان سازمان اموال تملیکی دستور داد تا ظرف دو هفته وضعیت انبارهای اموال تملیکی را سامان دهند.

نمایندگان قوه قضائیه در سازمان اموال تملیکی چه می‌کنند؟

سفارشات و دستورات مکرر رئیس قوه قضائیه در این راستا باعث شد تا واحدهای قضایی در سراسر کشور در این زمینه فعال شده و نسبت به تعیین تکلیف اموال دپو شده در انبارها، اقداماتی انجام دهند. اقداماتی که با همکاری دولت نیز همراه شده است.

اقدامات دستگاه قضا نویدبخش یک حرکت هوشمندانه است

ابراهیم عزیزی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با اشاره به اقدامات رئیس دستگاه قضا پیرو تضییع اموال عمومی در برخی انبارهای سازمان اموال تملیکی و گمرکات، گفت: یکی از اقدامات خوبی که اخیرا رئیس دستگاه قضا دنبال کردند، موضوع تعیین تکلیف اموال قاچاق در انبارهای سازمان اموال تملیکی بود که مدت‌هاست در یک بلاتکلیفی به سر می‌برد و موجب ضرر و زیان مردم و نارضایتی‌های فراوانی شده بود.

وی تاکید کرد: الحمدالله این اقدام رئیس دستگاه قضا نوید بخش یک حرکت هوشمندانه و در عین حال سودمندانه بود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه ما در مقام عمل باید بسیاری از این دست موضوعات را مورد رصد قرار دهیم تا خلاء‌های موجود برطرف شود، تاکید کرد: از این رو رئیس قوه قضائیه به موضوع اموال تملیکی ورود جدی داشته و البته جلسات متعددی را برای رفع این موضوع برگزار کردند.

نمایندگان قوه قضائیه در سازمان اموال تملیکی چه می‌کنند؟

نماینده مردم شیراز در مجلس با بیان اینکه قوه قضائیه یکی از مهم‌ترین محورهای عملکردی خود را پیگیری ساماندهی اموال ملت و کشور در این انبارها قرار داد، تصریح کرد: اقدامات قوه قضائیه در این بخش امیدوار کننده و نوید بخش یک نگاه رو به رشد است.

وی تاکید کرد: همچنین ما با یک سلسله اقدامات تلاش کنیم تا سایر اموال و تجهیزات و امکاناتی که در گمرکات کشور مانده و موجبات فساد را فراهم کرده، تعیین تکلیف شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهارداشت: بنده معتقدم اقداماتی که رئیس دستگاه قضا، آغاز کرده، اقداماتی سودمند، امیدوارکننده و رضایت آفرین است و انشالله مستمر باشد و به سایر بخش‌های کشور هم تسری پیدا کند.

کالایی که ضبط می‌شود باید درست نگهداری شود

علیرضا حائری عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران، با اشاره به حساسیت دستگاه قضا نسبت به مراعات اموال عمومی و بیت المال و جلوگیری از تضییع اموال عمومی در برخی انبارهای سازمان اموال تملیکی و گمرکات و همچنین ورود جدی به موضوع قاچاق کالا طی شش ماه اخیر، گفت: قوه قضاییه اخیراً رویکرد مثبتی اتخاذ کرده و به مسئله تولید، مشکل اموال تملیکی، کالاهای متروکه در گمرکات و بنادر و انبارهای کشور ورود کرده است.

نمایندگان قوه قضائیه در سازمان اموال تملیکی چه می‌کنند؟

حائری بیان کرد: مسئله اموال تملیکی بسیار مهم است متأسفانه تصاویری از نحوه چینش و بلااستفاده ماندن کالاها در انبارها دیده شده و این در حالی است که این اموال ثروت ملی و بیت‌المال ایران بوده که تبدیل به کالا شده است صرف اینکه این اموال قاچاق بوده استفاده نکردن و معدوم کردن این کالاها کار درستی نیست، زیرا ارز کشور خارج و تبدیل به کالا شده است باید هرچه زودتر این کالاها تعیین تکلیف شوند که قوه قضاییه به جدیت به این مسئله ورود کرده تا این موضوع را تعیین تکلیف کند.

وی در ادامه گفت: باید تدابیری اتخاذ شود که دیگر شاهد این قضایا نباشیم و ازحالا به بعد به هر دلیلی کالایی در گمرک متروکه و ضبط می‌شود باید به درستی انبارداری شود تا زمانی که تاریخ انقضای کالا نرسیده تعیین تکلیف شوند و در اختیار مردم قرار بگیرد.

عضو هیئت مدیره جامعه متخصصان نساجی ایران اظهار کرد: امیدواریم جدیت قوه قضاییه در خصوص ورود به این مسئله ادامه داشته باشد، زیرا به کاهش تورم، توزیع عادلانه کالا و حمایت از بنگاه‌های تولیدی و اقتصادی در کشور کمک می‌کند.

حال اگرچه در ماه‌های اخیر با پیگیری جدی قوه قضائیه اقدامات موثری در جهت ساماندهی اموال تملیکی و نحوه نگهداری این اموال صورت گرفته است اما برای قضاوت درباره تغییر رویه جدی در نگهداری اموال تملیکی نیاز به گذر زمان و ارزیابی تفصیلی است.


کد خبرنگار : 91