تاریخ : 1400,دوشنبه 20 دي20:27
کد خبر : 420488 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

دانشگاه اخلاق مدار نسبت به جامعه تعهد دارد

معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: دانشگاه اخلاق مدار دانشگاهی است که نسبت به جامعه تعهد داشته باشد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر؛ چهارمین همایش ملی دانشگاه اخلاق مدار با حضور غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان ادب و هنر، دکتر سیدمحمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور و دکتر محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران برگزار شد. در این همایش از کتاب سرباز مکتب رونمایی شد.

 

سید محمد حسینی در این همایش با اشاره به دانشگاه اخلاق مدار گفت: عظمت اخلاق پیامبر به گونه‌ای است که خداوند از آن تجلیل و تکریم می‌کند بنابراین نگاه ما به اخلاق ابزاری نیست. همچنین نگاه ما به اخلاق برای بهره برداری دنیایی نیست، نگاه سوداگرانه، سود گرایانه، منفعت طلبانه نیست و الا در همه جای دنیا در نظام سرمایه داری هم یک سری آداب و رفتار به مجموعه‌ها و مدیران و کارکنان خود می‌آموزند که مشتری مدار باشند و با مشتری با احترام و تواضع برخورد کنند اما نگاهشان این است که مشتری را جلب کنند تا منافع آنها تأمین شود.

وی ادامه داد: از نگاه آنها، منفعت شخصی و سازمانی مبنای کار است فردی که به آنها مراجعه می‌کند را مانند قلک پولی حساب می‌کنند تا بتوانند نفعی برای خود به دست بیاورند اما در اسلام فراتر از این مساله است. اخلاق فقط یک رفتار ظاهری نیست بلکه مبنا و منشایی دارد قلبی و واقعی است و سودجویانه نیست.

حسینی افزود: در قالب سیاست هم اگر سیاست مداران دنیا از اخلاق سخن می‌گویند یا از آداب نوع مذاکره یا تعامل سخن می‌گویند بیشتر به دنبال نفع خود بوده و بیشتر مواقع به دنبال فریب فرد مقابل هستند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور ادامه داد: این گونه نیست که به فکر طرف مقابل خود باشند، شما در حوادث سال‌های اخیر مانند ماجرای خاشقچی، داستان یمن و فلسطین دیدید؛ کسانی که از انسانیت، کرامت حرف می‌زنند چه رفتارهایی دارند و چه توجیه‌هایی صرفاً برای منافع شخصی خود می‌کنند.

وی افزود: اما در اسلام می‌خواهند که باطن درست شود، افراد را در اسلام این گونه تربیت می‌کنند که اگر هیچ گونه منفعتی هم نداشت، اخلاق را رعایت کنند در اسلام شما به یک کودک هم سلام می‌کنید در حالی که به دنبال نفعی نیستید.

وی ادامه داد: در بحث اخلاق در دانشگاه باید بر سه عنصر تاکید کنیم، که مهمترین آن اعضای هیأت علمی، مسئولان دانشگاه و کارکنان دانشگاه هستند. اساتید الگوی عملی برای دانشجویان هستند اینکه صرفاً انتقال علم و دانش و معلومات باشد کافی نیست. دانشگاه در کنار آموزش علم و دانش، آموزش اخلاق و تربیت هم برای آن مهم است چرا که این دانشجویان بعدها به عنوان مسئول در خدمت جامعه خواهند بود و اگر ارزش‌های متعالی در آنها تربیت نشود، جامعه با مشکل مواجه می‌شود.

معاون پارلمانی رئیس جمهور افزود: بنابراین باید در کنار علم و دانش اخلاق و فضیلت‌های انسانی هم به دانشجویان منتقل شود و استاد الگوی عملی است، اخلاق، نظم، جدیت تواضع، حلم و بردباری استاد همه الگوی دانشجو است.

حسینی افزود: بحث تربیت، خودباوری، شجاعت، نظم، همه می‌تواند در کنار درس به دانشجو منتقل شود. دانشگاه اخلاق مدار دانشگاهی است که نسبت به جامعه تعهد داشته باشد. در سند تحول ۳۷ موضوع مشخص شده است مسائلی که معضلات کشور است دانشگاه می‌تواند خیلی نقش داشته باشد.