تاریخ : 1400,چهارشنبه 22 دي20:24
کد خبر : 420755 - سرویس خبری : آخرین اخبار اقتصادی

جراحی معده؛ خطرآفرین یا مناسب و ضروری؟

شاید فکر کنید که جراحی‌های چاقی و مربوط به معده، خیلی ضروری نیستند و می‌شود وزن را با رفتن به باشگاه کاهش داد؛ اما لازم است بدانید که گاهی اوقات، جراحی‌های چاقی به عنوان عمل‌های غیرضروری دسته‌بندی نمی‌شوند، بلکه در زمره جراحی‌های مهم و بسیار ضروری قرار می‌گیرند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، حقیقت امر این است که همیشه تیغ و جراحی ترسناک بوده‌اند، حالا چه جراحی مورد نظر از روی ضرورت باشد یا اینکه اصلا نیاز به آن حس نشود؛ اما جواب این سوال که آیا جراحی‌‌های مربوط به معده و چاقی ممکن است برای بیمار سبب مشکل شود یا نه، بستگی به دکتر و مهارت ایشان دارد. اگر جراح تجربه کافی نداشته باشد نه تنها این جراحی، بلکه هر جراحی دیگری می‌تواند سبب مشکل شود و اگر جراح تجربه‌ای کافی داشته باشد هرگونه جراحی‌ای بی‌خطر است.

جراحی معده؛ خطرآفرین یا مناسب و ضروری؟

با این همه شاید فکر کنید که جراحی‌های چاقی و مربوط به معده، خیلی ضروری نیستند و می‌شود وزن را با رفتن به باشگاه کاهش داد؛ اما لازم است بدانید که گاهی اوقات، جراحی‌های چاقی به عنوان عمل‌های غیرضروری دسته‌بندی نمی‌شوند، بلکه در زمره جراحی‌های مهم و بسیار ضروری قرار می‌گیرند، زیرا خود چاقی می‌تواند مشکلات عدیده‌ای را به وجود بیاورد. پس ذکر این موضوع که جراحی‌های چاقی و معده، جراحی‌هایی غیر ضروری و از سر تنبلی هستند غیر علمی بوده و حتی دیر اقدام کردن برای این جراحی‌ها می‌تواند خیلی خطرناک باشد. اما  چه زمانی نیاز به این جراحی‌ها حس می‌شود؟ در ادامه پاسخ این سوال را از سوی دکتر عصاره می‌خوانید:

جراحی معده؛ خطرآفرین یا مناسب و ضروری؟

ضرورت جراحی‌های معده و چاقی

قبل از اینکه بخواهیم درمورد ضرورت این جراحی‌ها صحبت کنیم، باید به شما بگوییم که ‌BMI چیست. BMI صورت مخفف شده Body Mass Index است و به عنوان شاخصی برای بررسی چربی معرفی می‌شود. ‌BMI درجه‌بندی‌های متفاوتی دارد و ‌BMI هر فرد، عددی بین ۱۶ تا ۴۰ خواهد بود (البته می‌تواند در صورت لاغری شدید به زیر ۱۶ برود و در صورت چاقی شدید کلاس ۳ نیز به بالای ۴۰ صعود کند). اگر وزن مناسبی داشته باشید، ‌BMI شما باید در بازه ۱۸.۵ تا ۲۵ قرار گیرد و اگر وزن شما زیاد باشد، ‌BMI به بالای ۲۵ خواهد رفت. تا اینجای کار مشکلی نیست، اما اگر ‌BMI به ۴۰ یا بالاتر از آن برسد، نیاز به عمل‌های جراحی نظیر اسلیو و بای پس معده حس می‌شود. در صورتی که ‌BMI زیر ۳۵ باشد و در کنار آن اختلالات چاقی نظیر ریفلکس معده، دیابت نوع ۲، سنگ کیسه صفرا و ... دیده شوند نیز نیاز به جراحی‌های چاقی واضع خواهد بود.

اما همان‌طور که گفتیم زیر نظر جراحی کم‌تجربه، نه تنها جراحی‌های مربوط به معده، درمان حساب نمی‌شوند، بلکه خیلی خطرناک نیز خواهند بود؛ اما انجام این جراحی زیر نظر دکتری مناسب و با تجربه زیاد، لاغر شدن با استفاده از عمل جراحی مشکل‌آفرین نیست و می‌تواند اسباب راحتی شما را نیز فراهم آورد.

دکتر عصاره با ۱۲ سال سابقه کاری در کلینیک عصاره، مستقل از جراحی‌های لاغری، نظیر جراحی بای پس معده و اسلیو، جراحی‌های درمانی-زیبایی سینه، ابدومینوپلاستی و ... را نیز انجام می‌دهند. در سایت دکتر عصاره شما می‌توانید از انواع این جراحی‌ها اطلاع داشته باشید و همچنین می‌توانید فیلم‌های موجود در سایت دکتر آرمان عصاره را برای افزایش اطلاعات تماشا کرده و بیشتر درمورد تجربیات ایشان اطلاع کسب کنید. دکتر عصاره، پلتفرمی برای نظردهی کاربران نیز در سایت قرار داده‌اند تا مراجعه‌کنندگان از رضایت بیماران قبلی ایشان، اطلاع داشته باشند. به طور کلی، ۲ نوع جراحی لاغری مورد استفاده قرار می‌گیرند، که یکی از آن‌ها اسلیو معده و دیگری بای پس معده است. حال برای آشنایی بیشتر شما با این ۲ نوع جراحی، در ادامه، هر ۲ را به طور مختصر شرح می‌دهیم.

جراحی معده؛ خطرآفرین یا مناسب و ضروری؟

جراحی اسلیو معده

نام این نوع از جراحی شکل و شمایل آن را به ما معرفی می‌کند. در جراحی اسلیو بخشی از معده که وظیفه ترشح گرسنگی را بر عهده دارد، برداشته می‌شود و تکه‌ای از معده که توانایی نگه‌داری حجم زیادی از غذا را ندارد، می‌ماند. در این عمل، فرد باید BMI بالای ۴۰ داشته یا اینکه به همراه BMI بین ۳۵ تا ۴۰ شامل بیماری‌های اختلال چاقی باشد. با این عمل بیمار می‌تواند ۷۰ درصد وزن خود را کاهش دهد. فرد قبل از عمل اسلیو باید چند ماهی را در باشگاه‌های ورزشی گذرانده باشد تا دکتر اطمینان حاصل کند که بیمار نمی‌تواند با ورزش وزن خود را کاهش دهد.

جراحی بای پس معده

عمل بای پس معده نیز شرایط مشابه شرایط بیمار عمل اسلیو معده می‌طلبد. یعنی شما باید بیماری‌های اختلال چاقی و BMI بین ۳۵ تا ۴۰ داشته باشید یا اینکه BMI شما بیشتر از ۴۰ باشد. تفاوت این جراحی با جراحی اسلیو در این است، که هیچ عضوی در جراحی بای پس معده حذف نمی‌شود و در این عمل، فقط مسیر مواد غذایی تغییر می‌کند. در این عمل قسمتی از معده که وظیفه آن جذب مواد غذایی است دور زده شده و مری به روده فرد وصل خواهد شد. این جراحی در طی زمان باعث کاهش وزن می‌شود و همچنین در طی زمان، برخی از بیماری‌های اختلال چاقی نیز همراه این عمل درمان می‌شوند.

 

مراقبت‌ها و رژیم غذایی بعد از جراحی‌های چاقی

مشخصا زمانی که شما جراحی‌های چاقی را انجام می‌دهید، دیگر نباید همان رژیم قبل از دوران جراحی را داشته باشید. رژیم غذایی شما بعد از عمل بای پس باید سرشار از پروتئین باشد و پس از جراحی اسلیو معده در هفته اول نیز باید مایعات را در رژیم غذایی خود به طور جدی لحاظ کنید. بعد از عمل شما می‌توانید از دکتر خود، رژیم غذایی را دریافت کرده و از آن مطلع شوید.

در سایت جناب دکتر آرمان عصاره شما می‌توانید از دوران نقاهت و رژیم غذایی خود مطلع شوید. علاوه بر این می‌توانید به طور حضوری برای مشاوره و اطلاع از هزینه‌ها به کلینیک نیز مراجعه کنید. شما می‌توانید در خصوص نوع جراحی و لزوم انجام آن به طور کامل با پزشک مشورت کنید.


کد خبرنگار : 37