تاریخ : 1400,یکشنبه 26 دي23:17
کد خبر : 421147 - سرویس خبری : آخرین اخبار فرهنگی اجتماعی

بحران آب و هوایی خطر چاقی را افزایش می دهد

تحقیقات جدید نشان می دهد که افزایش گرمای زمین با سرعت وزن گرفتن نوزادان که در مراحل بعدی زندگی خطر چاقی را افزایش می دهد، در ارتباط است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایرنا، روزنامه گاردین با استناد بر نتایج شش تحقیق جدید نوشت بحران آب و هوایی سلامت جنین، نوزادان و کودکان را در سراسر جهان به خطر انداخته است.

دانشمندان به ارتباط بین وزن گرفتن سریع کودکان و افزایش گرمای زمین دست یافته اند. دمای بالا همچنین باعث تولد زودرس می شود که می تواند سلامت افراد را در طول زندگی آنها به خطر بیندازد. گرمای زمین  همچنین پذیرش کودکان در بیمارستان ها را افزایش می دهد.

تحقیقات دیگری نشان داده قرار گرفتن در معرض دود ناشی از جنگل سوزی ها خطر نارسایی های شدید در زمان تولد را دو برابر می کند و کاهش باروری با سوختن سوخت های فسیلی حتی در سطوح پایین مرتبط است.

این تحقیقات که در شماره ویژه مجله ایپدمولوژی کودکان و مراقبت های قبل از تولد منتشر شده است، شامل همه کشورهای جهان از آمریکا تا دانمارک و استرالیا است.

ارتباط بین گرمای زمین و سرعت وزن گرفتن افراد در سنین ابتدایی زندگی با تحلیل و تحقیق از ۲۰۰ هزار کودک انجام شده و نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض افزایش دما، خطر چاقی سریع را افزایش می دهد.

محققان می گویند این تحقیق شواهد مهمی را درباره ارتباط تغییرات آب و هوایی و همه گیری چاقی  نشان می دهد زیرا دوران کودکی نقش مهمی در تعیین وزن افراد در دوران بزرگسالی دارد.

اکنون ۱۸ درصد کودکان جهان با اضافه وزن یا چاقی مواجه هستند. یک مکانیسم احتمالی برای افزایش سریع وزن نوزاد این است که وقتی دمای محیط بالاتر است، چربی کمتری برای حفظ دمای بدن سوزانده شود.

تحقیقات انجام شده در کالیفرنیا نشان می دهد اگر مادری یک ماه قبل از بارداری در معرض جنگل سوزی ها قرار داشته باشد خطر این که کودکی با نارسایی گاستروشیزیس به دنیا آورد،  افزایش می یابد.  در این نارسایی، روده ها و گاهی دیگر اندام ها از طریق سوراخ کوچکی در پوست از بدن بیرون زده اند.

نارسایی مادرزادی گاستروشیزیس جنین نادر است و سالانه حدود ۲۰۰۰ مورد در ایالات متحده دچار این نارسایی می شوند. اما موارد ابتلا به این نقص مادرزادی  در سراسر جهان در حال افزایش است. بو یانگ پارک محقق دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در این زمینه گفت: پیش بینی می شود قرار گرفتن انسان در معرض آتش سوزی در دهه های آینده افزایش یابد. بنابراین، درک کامل پیامدهای بهداشتی منفی مرتبط با آتش سوزی ها اهمیت حیاتی دارد.

تحقیقات جدید تحقیقات قبلی را درباره ارتباط بین گرمای زمین و آلودگی هوا با تولد زودهنگام و افزایش وزن و نارسایی ها در بدو تولد تایید می کند.

تحقیقات جدید دیگری نیز نشان می‌دهد که افزایش دما تعدد پذیرش کودکان خردسال را در بخش‌های اورژانس در شهر نیویورک افزایش داده است. دانشمندان با بررسی وضعیت ۲.۵ میلیون کودک پذیرش شده در بیمارستان ها در طول هشت سال دریافتند که افزایش ۷ درجه سانتی گراد دما منجر به افزایش ۲.۴ درصدی پذیرش  کودکان زیر پنج سال در بیمارستان ها شده است. به گفته محققان، کودکان خردسال هنگامی که در معرض گرما قرار می گیرند، به نسبت بزرگسالان مایعات بیشتری از دست می دهند و توانایی آنها برای تنظیم دمای بدنشان به اندازه کافی رشد نکرده است.

تحقیقات جدید در چین نیز نشان داده که آلودگی هوا بشدت بر روی ناباوری تاثیرگذار است.

این تحقیقات نشان داده تاثیر آلودگی هوا و افزایش دمای زمین بر روی افراد آسیب پذیر از جمله رنگین پوستان و افراد کم درامد که در مناطق آلوده تر زندگی می کنند بیشتر است و آن را به نوعی بی عدالتی بهداشتی توصیف کرده است.


کد خبرنگار : 91