تاریخ : 1400,چهارشنبه 29 دي11:52
کد خبر : 421449 - سرویس خبری : آخرین اخبار اقتصادی

انواع پروفیل فلزی، مشخصات و کاربردهای آن‌ها

نام پروفیل، از معادل انگلیسی آن یعنی profile گرفته شده است. باید گفت که این کلمه در زبان انگلیسی به تمامی مقاطع فولادی اشاره دارد. اما در بازار ایران، معنی پروفیل متفاوت است و به اشکال خاصی از مقاطع گفته می‌شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، پروفیل، یکی از پرکاربرترین محصولات فولادی است که هم در کاربردهای ساختمانی و هم در کاربردهای صنعتی، جایگاه ویژه‌ای دارد. درپی این مصارف گسترده، بسیاری از تولیدکنندگان داخلی، به تولید این مقطع مشغولند و می‌توان گفت به‌جز پروفیل استیل، در تولید سایر انواع پروفیل، تا حد مطلوبی به خودکفایی رسیده‌ایم.

نام پروفیل، از معادل انگلیسی آن یعنی profile گرفته شده است. باید گفت که این کلمه در زبان انگلیسی به تمامی مقاطع فولادی اشاره دارد. اما در بازار ایران، معنی پروفیل متفاوت است و به اشکال خاصی از مقاطع گفته می‌شود.

انواع پروفیل فلزی، مشخصات و کاربردهای آن‌ها

درحالت کلی می‌توان گفت پروفیل فلزی در انواع، جنس و اشکال مختلف مربع، مستطیل، دایره و ...، به‌صورت توپر، توخالی، باز و بسته، تولید می‌شود. همین تنوع موجب شده تا در صورت عدم آگاهی، خرید آن کمی دشوار شود.

در ادامه این مطلب قصد داریم تا ضمن معرفی تمامی انواع پروفیل فلزی موجود در بازار، مشخصات و کاربرد هرکدام را نیز مورد بررسی قرار دهیم.

پروفیل ساختمانی

پروفیل‌ها براساس نوع کاربرد در دو دسته صنعتی و ساختمانی جای می‌گیرند. پروفیل ساختمانی از پرتقاضاترین انواع پروفیل در بازار محسوب می‌شود و از لحاظ میزان تولید نیز، پرتیراژترین پروفیل در ایران است.

این پروفیلها مصارف ساختمانی عمومی دارند و به‌عنوان مثال، در ساخت در و پنجره، تولید میز و صندلی و کاربردهایی از این قبیل، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پروفیلهای ساختمانی معمولا در ابعاد ریز تولید میشوند و از تنوع ابعادی بالایی برخوردارند. می‌توان گفت سایز قوطی‌های ساختمانی موجود در بازار، اغلب بین 20*20 تا 100*100 است.

در تولید پروفیلهای ساختمانی معمولا از ورق با ضخامت‌های 2، 2.5، 3 و نهایتا تا 4 میلی‌متر استفاده می‌شود. به دلیل پایین بودن ضخامت، نمیتوان استحکام بالایی را نیز از این انواع پروفیل، انتظار داشت.

قیمت پروفیل ساختمانی باتوجه به ابعاد، ضخامت، برند تولیدکننده، نوع ورق مورد استفاده در تولید آن، متفاوت است.

پروفیل صنعتی

پروفیلهای صنعتی را معمولا با نام پروفیل سنگین یا پروفیل ستونی نیز می‌شناسند. در ساخت انواع پروفیل صنعتی از ورق‌های باکیفیت و در ضخامت بالا، در محدوده 5 تا 15 میلی‌‎متر استفاده می‌شود.

ضخامت بالای این مقاطع فولادی، موجب می‌شود تا درمقابل نیروهایی که به آن‌ها وارد می‌شود، مقاومت بالاتری داشته باشند. به همین دلیل در کاربردهایی که نیاز به پروفیل‌های با استحکام بالا باشد، اولین انتخاب، پروفیل صنعتی است.

دلیل نامگذاری پروفیل سنگین، همانطور که در بالا هم توضیح داده شد، به وزن آن بازمی‌گردد که ناشی از ضخامت ورق مورد استفاده در تولید آن است. اما چرا به پروفیل صنعتی، پروفیل ستونی می‌گویند؟ در پاسخ باید گفت که این موضوع به کاربرد آن مربوط می‌شود.

بیشترین کاربرد پروفیل صنعتی در ساخت ستون سوله‌ها و سازه‌های عظیم است. به همین دلیل به آن پروفیل ستونی نیز گفته می‌شود. البته لازم به ذکر است که این تنها کاربرد پروفیل سنگین نیست و از آن‌ها در ساخت بالابرها و شاسی خودروهای سنگین نیز استفاده می‌شود.

پروفیل های صنعتی درمقایسه با انواع پروفیل ساختمانی، تولیدات، تنوع و همچنین تقاضای کمتری دارند.

پروفیل مبلی

به پروفیلی گفته میشود که به دلیل ضخامت کم، وزن کمی دارد و در بازار به پروفیل سبک نیز معروف است. ماده اولیه تولید این نوع پروفیل عمدتا ورق روغنی است و در محدوده ضخامتی 0.3 تا 1.5 میلی‌متر تولید و به بازار عرضه می‌شود. بنابراین قیمت ورق روغنی، به‌طور مستقیم بر قیمت پروفیل مبلی تاثیرگذار است.

به واسطه استفاده از ورق روغنی در تولید پروفیل مبلی، ظاهر براق‌تری نسبت به سایر انواع پروفیل دارد و به همین دلیل اغلب در مواردی که زیبایی ظاهری حائز اهمیت باشد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال، پروفیل‌های مبلی با ضخامت 0.3 در لوستر سازی کاربرد دارند.

از مشخصات پروفیل مبلی می‌توان به استحکام پایین، قابلیت خمکاری و شکل‌پذیری بالای آن اشاره کرد. همین ویژگی‌ها سبب شده تا کاربردهای متنوعی در صنایع مختلف ازجمله ساخت میز، صندلی، مبلمان، تخت بیمارستان و ... داشته باشد.

انواع پروفیل فلزی، مشخصات و کاربردهای آن‌ها

پروفیل Z

پروفیل Z، از انواع پروفیل های باز است که به دلیل شکل سطح مقطع آن که شبیه به حرف Z انگلیسی است، با این نام خوانده می‌شود. این نوع پروفیل برای ساختن سقفهای بلند به‌ویژه سقف سوله، کاربرد دارد.

ضخامت ورق مورد استفاده در ساخت پروفیل زد، معمولا 2، 2.5، 3 و نهایتا 3.5 است و در دسته انواع پروفیل های ساختمانی جای می‌گیرد.

اگر بخواهیم به سایزهای پرکاربرد پروفیل Z اشاره کنیم، باید بگوییم که سایزهای 16، 18، 20، 22 و 24، تقاضای بالاتری را در بازار به خود اختصاص داده‌اند. طبیعتا با بالاتر رفتن سایز، قیمت پروفیل Z نیز بیشتر می‌شود.

پروفیل گالوانیزه

پروفیل گالوانیزه یکی از انواع پروفیل های فولادی است که پوششی از فلز روی را بر آن اعمال می‌کنند. این پوشش‌دهی، موجب می‌شود تا در محیط‌های مرطوب، مقاومت خوبی را در مقابل زنگ زدن، ارائه دهد. درواقع، در بسیاری موارد، به عنوان جایگزینی مقرون‌به‌صرفه برای پروفیل استیل محسوب می‌شود.

درمورد پروفیل گالوانیزه باید گفت که همه پروفیل‌ها قابلیت گالوانیزه شدن را دارند اما چیزی که اهمیت می‌یابد، کیفیت گالوانیزه کردن و همچنین روشی است که برای این کار استفاده می‌شود.

در ایران معمولا از روش گالوانیزه گرم (غوطه‌وری گرم) برای این کار استفاده می‌شود که کیفیت مطلوبی را ایجاد می‌کند. البته نحوه انجام عملیات نیز تعیین‌کننده کیفیت نهایی محصول است. بنابراین، حتما در انتخاب منبع خریدتان دقت کافی را داشته باشید.

پروفیل قوطی

در بسیاری موارد ممکن است در بازار به‌جای پروفیل، اصطلاح قوطی را استفاده کنند. به این خاطر است که پروفیل‌های قوطی، از پرکاربردترین انواع پروفیل در صنایع مختلف به‌شمار می‌روند. این پروفیل ها، مقطعی مربعی یا مستطیلی شکل دارند و در ابعاد و ضخامت‌های بسیار متنوعی تولید شده و به بازار عرضه می‌شوند.

پروفیل‌های مربع- مستطیل یا قوطی، کاربرد بسیار گسترده‌ای در صنایع مختلف ازجمله ساختمان‌سازی  و خودروسازی دارند. پرمتقاضی‌ترین ضخامت‌های انواع قوطی، شامل 2، 2.5 و 3 میلی‌متر است.

انواع پروفیل درب و پنجره

پروفیل های درب و پنجره، از انواع پروفیل ساختمانی به‌شمار می‌روند که برای تولید قاب پنجره مورد استفاده قرار می‌گیرند. پروفیل درب و پنجره فلزی، اغلب از جنس آلیاژهای فولاد و آلومینیوم ساخته می‌شوند.

پرکاربردترین انواع پروفیل درب و پنجره شامل پروفیل های 507، 508 و 509 می‌شود.

پروفیل T یا سپری

پروفیل سپری، پروفیل تی (T) و پروفیل 507، هر سه به یک نوع پروفیل که مقطعی به شکل حرف T انگلیسی دارد، گفته می‌شود. این مورد از انواع پروفیل را معمولا در ضخامت‌های 0.9 تا 2.5 میلی‌متر، می‌سازند.

پروفیل لنگه دری

این پروفیل که در بازار با نام‌های پروفیل 508 یا پروفیل دو لبه نیز شناخته می‌شود، در دسته انواع پروفیل های ساختمانی قرار می‌گیرد و کاربرد اصلی آن در ساخت چهارچوب درب است.

پروفیل های لنگه دری فرانسه و رومی، درحال حاضر، پرکاربردترین انواع این پروفیل در بازار محسوب می‌شوند.

پروفیل کلافی

این مقطع فولادی، یکی از انواع پروفیل های درب و پنجره است که ممکن است تاکنون با نام‌های دیگری از آن، مانند پروفیل 509 و پروفیل تک لبه، مواجه شده باشید. بیشترین کاربرد این محصول فولادی در ساخت چهارچوب درب و پنجره است و به همین دلیل به آن چهارچوب کلافی نیز می‌گویند.

پروفیل استیل

پروفیل استیل، درواقع پروفیلی از جنس فولاد زنگ نزن یا استنلس استیل است که مقاومت بسیار بالایی درمقابل زنگ زدن و به اصطلاح، خوردگی دارد. در مواردی که محیط مرطوب باشد و یا احتمال خوردگی وجود داشته باشد، از این انواع پروفیل، استفاده می‌شود.

مشکلی که برای این پروفیل‌ها وجود دارد، قیمت بالای آن‌هاست اما در بسیاری کاربردها، نمی‌توان جایگزین مناسبی پیدا کرد. چراکه خواص خیلی خوب پروفیل استیل موجب می‌شود تا هزینه تعمیر و نگهداری آن تا حد زیادی کمتر شود و درنهایت، توجیه اقتصادی داشته باشد.

پروفیل های استیل در دسته محصولات وارداتی قرار می‌گیرند و قیمت آن‌ها در بازار، اغلب تحت تاثیر نرخ ارز، دچار تغییر می‌شود.

در ادامه درباره دو نوع پرکاربرد از پروفیل استیل، با جزئیات بیشتری صحبت خواهیم کرد.

پروفیل استیل دکوراتیو

پروفیل استیل دکوراتیو، همانطور که از نام آن پیداست، معمولا مصارف دکوراتیو و تزئینی دارد و در ساخت نرده‌های راه‌پله، درب و پنجره و .... استفاده می‌شوند.

پروفیل استیل صنعتی

پروفیل استیل به‌واسطه مقاومت به خوردگی، طول عمر و دوام بالا و هزینه تعمیر و نگهداری کم، در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته به این دلیل که قیمت بالاتری درمقایسه با سایر انواع پروفیل‌های فولادی دارد، در مواردی به‌کار می‌رود که برای صنعتگران، توجیه اقتصادی داشته باشد.

انواع پروفیل فلزی، مشخصات و کاربردهای آن‌ها

پروفیل آلومینیوم

پروفیل‌های آلومینیومی از جنس آلیاژهای آلومینیوم تولید می‌شوند. این پروفیل‌ها هرچند استحکام کمتری نسبت به انواع پروفیل آهنی دارند، اما سبک بودن، مقاومت به خوردگی و قابلیت شکل‌دهی خوب آن‌ها موجب شده تا تقاضای بالایی را در بازار به خود اختصاص دهند.

در محیط‌های مرطوب، مثلا در شمال کشور ما، از پروفیل‌های آلومینیومی در کاربردهایی مانند ساخت درب و پنجره، بسیار استفاده می‌شود.

تولیدکنندگان برتر انواع پروفیل در ایران

پروفیل، ازجمله محصولات فولادی است که تنوع بسیار زیادی در سایز، شکل سطح مقطع، خواص و جنس دارد و حجم مصرفی بالایی را نیز به خود اختصاص داده است. جهت پاسخگویی به نیاز بازار داخل، تولیدکنندگان بسیاری در سراسر کشور به تولید و عرضه این محصول می‌پردازند.

طبیعتا وقتی تعداد برندهای موجود در بازار بیشتر می‌شود، انتخاب محصول باکیفیت از بین آن‌ها دشوارتر می‌گردد. در این راستا، هرچه اطلاعات بیشتری درباره تولیدکنندگان مختلف و محصولاتشان داشته باشید، کمک می‌کند تا خریدی بهتر را متناسب با نیازتان تجربه کنید.

برخی از برترین تولیدکنندگان انواع پروفیل ساختمانی و صنعتی در ایران شامل نورد و پروفیل ساوه، جهان پروفیل پارس، تهران شرق، لوله و پروفیل کیهان، نورد لوله یاران و خاور صنعت هما می‌شود.  

چطور پروفیل باکیفیت را تشخیص دهیم؟

از مهم‌ترین عوامل موثر بر کیفیت پروفیل، ماده اولیه (ورق فولادی) مورد استفاده در تولید و همچنین پروسه ساخت آن را می‌توان نام برد. به عنوان مثال، کارخانه‌هایی که از ورق باکیفیت فولاد مبارکه در تولید محصولات خود استفاده می‌کنند، قطعا کیفیت بالاتری را نیز ارائه می‌دهند.

برای اطمینان از صحت و سلامت باری که خریداری می‌کنید، حتما پیش از تحویل بار، بازرسی انجام دهید. فروشندگان معتبر مقاطع فولادی، قطعا اجازه بازرسی پیش از خرید را به مشتریان خود می‌دهند و این یکی از خدمات بسیار خوب بازرگانی فولاد آیرومارت است که امکان بازرسی را به تمامی مشتریان خود می‌دهد.

در بازرسی بار پروفیل حتما به ظاهر آن توجه کنید و موارد زیر را مورد بررسی قرار دهید:

  • بار زنگ زده و زرد نباشد.
  • تاب و اعوجاج نداشته باشد.
  • شکل منظمی داشته باشد یا به اصطلاح، گونیا باشد.
  • خط جوش کامل و باکیفیتی داشته باشد.

در خرید انواع پروفیل باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

همانطور که تا به اینجا صحبت کردیم، پروفیل ها را براساس جنس، نوع کاربرد و شکل سطح مقطع، می‌توان در گروه‌های مختلف و بسیار متنوعی قرار داد. بنابراین، تشخیص اینکه کدامیک برای شما مناسب است، کار راحتی نیست و نیاز به کسب اطلاعات دارد.

اولین نکته‌ای که باید در خرید انواع پروفیل مورد توجه قرار دهید، درواقع مشخصات فنی پروفیلی است که به آن نیاز دارید. چراکه تا ندانید چه می‌خواهید، هرگز انتخاب مناسبی هم نخواهید داشت. اطلاعاتی که در این مقاله درباره سایز، ضخامت، انواع و کاربرد پروفیل‌های مختلف به شما دادیم، می‌تواند بسیار کمک کننده باشد، اما کافی نیست.

به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم حتما با افراد باتجربه بازار در حوزه فروش پروفیل، مشورت کنید تا به‌روزترین اطلاعات این بازار را در اختیارتان قرار دهند.

بازرگانی فولاد آیرومارت در قالب تیم‌هایی مجرب از افراد باتجربه بازار، به‌طور حرفه‌ای روی هر مقطع کار می‌کند. هرکدام از این تیم‌ها می‌توانند راهنمای خوبی برای شما در مسیر خریدتان باشند. برای دریافت مشاوره فنی و تخصصی، فقط کافیست با شماره 45306-021 تماس بگیرید.

استعلام قیمت امروز انواع پروفیل فلزی

عوامل بسیاری قیمت پروفیل را تحت تاثیر قرار می‌دهند که ازجمله آن‌ها می‌توان به برند تولیدکننده، میزان عرضه و تقاضا، شرایط بازار و نرخ ارز اشاره کرد. هرکدام از این موارد، تاثیر مستقیم و غیرمستقیم خود را بر قیمت انواع پروفیل دارند و نوسانات زیادی را برای آن رقم می‌زند.

بنابراین، می‌توان گفت یکی از دغدغه‌های صنایع مصرف‌کننده پروفیل این است که مرجعی معتبر برای استعلام قیمت روز آن انتخاب نمایند. یک مرجع قیمت‌دهی معتبر مقاطع فولادی، باید با حذف واسطه‌ها قیمت‌دهی را انجام دهد تا نرخ اعلام‌شده، با درب کارخانه تفاوت چندانی نداشته باشد.

قیمت هر روز پروفیل و سایر انواع مقاطع فولادی در وبسایت آیرومارت به نشانی  www.iromart.com و کانال تلگرام این مجموعه (@iromart) قرار داده می‌شود. برای استعلام قیمت امروز هر مقطعی می‌توانید به این منابع مراجعه کنید.


کد خبرنگار : 37