تاریخ : 1400,چهارشنبه 29 دي23:33
کد خبر : 421547 - سرویس خبری : آخرین اخبار فرهنگی اجتماعی

کنفرانس خبری وزیران خارجه اوکراین و آمریکا

وزیر خارجه اوکراین عنوان کرد که گفت‌وگوهایی با همتای آمریکایی درخصوص فرمت نرماندی داشته است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایسنا، دیمیتری کولبا، وزیر خارجه اوکراین روز چهارشنبه در کنفرانس خبری مشترک با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی خود گفت: کمک نظامی آمریکا به تقویت توانایی‌های دفاعی اوکراین کمک می‌کند. ما همچنین قرار است با چندین کشور دیگر همکاری داشته باشیم.

کولبا ادامه داد: تنها راه‌حل برای این اختلافات و درگیری‌ها، راه‌حل دیپلماتیک است. روسیه باید در زیر چتر فرمت نرماندی در گفت‌وگوهای دیپلماتیک شرکت کند.

وزیر خارجه اوکراین در ادامه عنوان کرد که این کشور برای فعالیت‌های جنگ طلبانه و نظامی برنامه‌ریزی نمی‌کند.

کولبا افزود که انتظار دارد واشنگتن و شرکای اروپایی در صورت لزوم تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال کنند.

همچنین آنتونی بلینکن در کنفرانس خبری مشترک با همتای اوکراینی خود عنوان کرد که ایالات متحده جمعه هیچ پاسخ کتبی به روسیه درخصوص تضمین‌های امنیتی ارائه نخواهد داد.

بلینکن در این رابطه بیان کرد: من هیچ برگه‌ای به وزیر خارجه روسیه ارائه نخواهم داد. ما باید ببینیم کجا هستیم و آیا فرصت‌هایی برای مسیر و گفت‌وگوهای دیپلماتیک - که خود این گزینه را ترجیح می‌دهیم - وجود دارد یا نه.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه تاکید کرد که برخی درخواست‌های روسیه در این پیشنهادات از جمله آن‌هایی که شامل عدم عضویت دیگر کشورها در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) می‌شود، منطقی نیستند.

بلینکن افزود: ما طرف اوکراینی را در جریان نتیجه نشست در ژنو خواهیم گذاشت و درخصوص گام‌های آتی صحبت خواهیم کرد.

این مقام ارشد آمریکایی همچنین گفت که «ایالات متحده از هیچ تلاشی برای رسیدن به راه‌حلی درست در زمینه این بحران از طریق مسیر دیپلماتیک دریغ نخواهد کرد».

بلینکن امروز (چهارشنبه) با مقامات ارشد اوکراین از جمله رئیس‌جمهوری این کشور دیدار کرد. او سپس در برلین با آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان ملاقات دارد و در نشست چهارجانبه ترانس‌آتلانتیک با حضور ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و آلمان حضور خواهد داشت.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است، بخشی از این رایزنی‌ها روی آمادگی در میان متحدان برای اعمال "تبعات سنگین و هزینه‌های اقتصادی سنگین" علیه روسیه متمرکز خواهد بود.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین در بحبوحه نگرانی اوکراین و متحدان غربی بر سر حضور ده‌ها هزار نظامی روس در نزدیکی مرز اوکراین به ژنو می‌رود.

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در پی دیدار با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفت که از وی بابت مشارکت در تنش‌زدایی در شرایط پیرامون اوکراین تشکر کرده است و از تقویت همکاری اقتصادی و مالی میان دو کشور استقبال می‌کند.

زلنسکی در پی این دیدار در توییتی نوشته است: ما گفت‌وگویی را با آنتونی بلینکن انجام دادیم. من از شراکت شخصی شما در تنش‌زدایی در اوکراین استقبال می‌کنم و از حمایت امنیتی و سیاسی موثر ایالات متحده قدردانم. امیدوارم که تقویت همکاری اقتصادی و مالی انجام بگیرد.


کد خبرنگار : 91