تاریخ : 1400,پنجشنبه 30 دي13:04
کد خبر : 421585 - سرویس خبری : آخرین اخبار فرهنگی اجتماعی

فنلاند: عضویت در ناتو بسیار محتمل است

نخست‌وزیر فنلاند گفت که کشورش برنامه‌ای برای پیوستن به ناتو در آینده نزدیک ندارد، اما آمادگی دارد تا در صورت حمله روسیه به اوکراین، در کنار متحدان اروپایی‌ خود و ایالات متحده تحریم‌های سختی را علیه مسکو وضع کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایسنا، سانا مارین، نخست‌وزیر فنلاند به خبرگزاری رویترز گفت: این تاثیر بسیار مهمی خواهد داشت و تحریم‌ها بسیار سخت خواهند بود.

او همچنین احتمال ارائه درخواست کشورش برای عضویت در ناتو حین نخست‌وزیری خودش را "بسیار محتمل" خواند.

این کشور منطقه نوردیک، ۱۳۴۰ کیلومتر مرز مشترک و یک تاریخ پر تنش با روسیه و شوروی داشته و از جمله در جنگ جهانی دوم با آن درگیر بوده است، اما به جای پیوستن به ناتو تصمیم گرفت تنها با این ائتلاف امنیتی غربی همکاری داشته باشد.   

روز سه‌شنبه جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در تماس تلفنی با سائولی نینیسته، رئیس‌جمهوری فنلاند برای دومین بار طی یک ماه با او درباره "اهمیت شراکت دفاعی نزدیک فنلاند با ایالات متحده و ناتو" به رایزنی پرداخت.

نخست‌وزیر فنلاند گرچه در این رابطه اظهارنظری نکرد، اما گفت به اعتقاد او دیگر کشورها این حقیقت را ستایش می‌کنند که فنلاند روابط "عملی" بلند مدت با روسیه را حفظ کرده است. سانا مارین گفت، فنلاند همچنان بر موضع پیشین خود تاکید دارد که اگر روزی خواست به ناتو ملحق شود، حق انجام چنین کاری را در اختیار دارد.

او افزود: هیچکس نمی‌تواند بر ما نفوذ داشته باشد، نه ایالات متحده، نه روسیه و نه دیگران. در مجموع، معتقدم بحث ناتو در سال‌های آینده افزایش خواهد یافت.


کد خبرنگار : 91