تاریخ : 1400,پنجشنبه 30 دي15:38
کد خبر : 421610 - سرویس خبری : آخرین اخبار فرهنگی اجتماعی

واشنگتن به کشورهای بالتیک مجوز ارسال سلاح‌ به اوکراین داد

کاخ سفید به استونی، لیتوانی و لتونی برای ارسال تسلیحات مرگبار ساخت آمریکا به اوکراین به منظور ایجاد بازدارندگی مقابل تهاجم ادعایی روسیه چراغ سبز داد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایسنا، سه منبع آگاه با این تصمیم گفتند، وزارت امور خارجه آمریکا ارسال موشک‌های ساخت آمریکا و سایر تسلیحات از  لیتوانی، لتونی و استونی به اوکراین را تایید کرده است،

بر اساس مقررات کنترل صادرات، کشورها باید قبل از انتقال هر گونه سلاحی که از ایالات متحده دریافت کرده‌اند، تأییدیه وزارت امور خارجه آمریکا را دریافت کنند. یکی از منابع گفت، قراردادهای انتقال شخص ثالث به استونی اجازه می‌دهد موشک‌های ضد تانک جاولین را به اوکراین منتقل کند، در حالی که لیتوانی اجازه ارسال موشک‌های استینگر را خواهد داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تایید کرد که ایالات متحده انتقال شخص ثالث را تأیید کرده بود که به استونی، لتونی، لیتوانی و بریتانیا اجازه می‌داد تجهیزات ساخت آمریک را  به اوکراین ارائه کنند، اما جزئیاتی در مورد اینکه کدام سلاح ارسال می‌شود، ارائه نکرد.

این سخنگو گفت: آمریکا و متحدان و شرکای آن در کنار هم ایستاده‌اند تا کمک‌های امنیتی به اوکراین را تسریع بخشند. ما با شرکای اوکراینی خود و متحدان ناتو خود در تماس نزدیک هستیم و خلاقانه از همه ابزارهای همکاری امنیتی موجود برای کمک به اوکراین برای تقویت دفاع از خود در تجاوز فزاینده روسیه استفاده می‌کنیم.

اخبار مربوط به انتقال تسلیحات پس از آن منتشر شد که بایدن در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که روسیه در صورت حمله به اوکراین هزینه گزافی را پرداخت خواهد کرد. مقامات روسی بارها برنامه‌ریزی برای حمله به اوکراین را رد کرده‌اند، اما کرملین حدود 100 هزار سرباز را در نزدیکی مرزهای اوکراین جمع‌آوری کرده است، که غرب می‌گوید این تجمع برای جنگی آماده می‌شود تا از پیوستن اوکراین به ائتلاف امنیتی غربی ناتو جلوگیری کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که دولت بایدن در ماه دسامبر 200 میلیون دلار کمک امنیتی دفاعی اضافی به اوکراین و 60 میلیارد دلار تجهیزات کشنده و غیرکشنده از سوی ایالات متحده را تصویب کرد.


کد خبرنگار : 91