تاریخ : 1400,دوشنبه 04 بهمن05:30
کد خبر : 421913 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

گزارشی از جلسه علنی مجلس؛

تخلف هیئت رئیسه مجلس/ تهدید نماینده تهران به استیضاح قالیباف +فیلم

روح الله امینی نماینده مردم تهران در مجلس در تذکری شفاهی مخالفت خود را به این اقدام رئیس مجلس اعلام کرده و گفت: امروز تخلف آشکار رئیس و هیئت رئیسه ادامه داد و طرحی که راگیری شد رای نیاورد در بین دستور سوم بدعت ایجاد شد. اگر دستگاه عده ای مشکل داشت باید به موقع اعلام میکردند و همان موقع ضمن رای گیری اعلام میکردند و دستور توقف می دادند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ نمایندگان در نشست علنی دیروز (یکشنبه 3 بهمن) مجلس شورای اسلامی به بررسی طرح حمایت از کارخانجات و واحدهای صنعتی و تولیدی، پرداختند.

تخلف هیئت رئیسه مجلس/ تهدید نماینده تهران به استیضاح قالیباف +فیلم

اما چیزی که بیش از هرمورد دیگری نشست علنی دیروز را متمایز می کند این است که این طرح ابتدا رد و سپس تایید می شود که جزئیات بیشتر را در ادامه میخوانید. در ابتدا موافقین و مخالفین این طرح به سخنرانی پرداختند و هرکدام نظرات خود را بیان کردند.

مخالفین

مالک شریعتی نیاسر در مخالفت با کلیات طرح دو فوریتی حمایت از کارخانجات و واحدهای صنعتی و تولیدی، گفت: کمیسیون صنایع و طراح این طرح نیت بسیار خوبی برای حمایت از کارخانجات داشتند اما در جزئیات توجهی به تولید نشده است و ابهامات متعددی دارد که مصلحت نیست کلیات آن رأی بیاورد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس ادامه داد: در سال 1343 قانون حمایت از واحدهای صنعتی و جلوگیری از تعطیلی کارخانجات مصوب شده است که در مواد 2 و 5 آن مفاد دقیق تر و قوی تری وجود دارد، همچنین ماده 114 آئین دادرسی و قانون رفع موانع تولید در همین راستا وجود دارد. از سوی دیگر طرح هایی در مجلس برای حمایت از کارخانجات دیده شده است که در کمیسیون قضایی طرحی در حال تدوین است که حمایت قبل، حین و بعد از دادرسی دیده شده است.

وی بیان کرد: طرح مذکور بی اعتمادی به زنجیره تولید را منجر می شود و تعیین نکرده است اگر 2 تولید کننده به اختلاف نظر بخورند و به دادگاه بروند باید چگونه با آن برخورد کرد همچنین شرایط برای بازپس گیری تسهیلات ارائه شده بسیار سخت است و عملا بانک ها دیگر تمایلی به ارائه تسهیلات به واحدهای تولیدی را نخواهند داشت.

در ادامه احمد امیرآبادی فراهانی در مخالفت با کلیات طرح حمایت از کارخانجات تاکید کرد: برخلاف اسم زیبای طرح مذکور بندهای ضد تولید دارد و ابهاماتی در آن دیده می شود. مصونیتی که برای اشخاص فعال در واحدهای تولیدی دیده شده است فسادآور است، همچنین عدم بازداشت مدیران واحدهای تولیدی تا قطعی شدن حکم باعث می شود فرد اسناد را از بین ببرد و حتی ممکن است فرد جاسوس و اقدامی خلاف امنیت ملی انجام داده باشد که بازداشت آن را ممنوع کرده اند.

نماینده مردم قم در مجلس تاکید کرد: در طرح مذکور دیده نشده است که اگر فردی طلبکار باشد باید چه اقدامی برای دریافت اموال خود از واحد تولیدی داشته باشد و حتی باعث می شود واحدهای تولیدی دیگر زمین بخورند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، گفت: طرح حمایت از کارخانجات باعث هرج و مرج در جامعه می شود و زمانی که افراد نتوانند طلب خود را از واحد تولیدی دریافت کنند راسا اقدام کرده و باعث توسعه شر خری در جامعه می شود و شاهد افزایش پرونده های قضایی خواهیم بود.

موافقین

مهرداد گودرزوندچگینی در موافقت با کلیات این طرح با بیان اینکه برخی واحدهای تولیدی به دلیل ناتوانی در بازپرداخت بدهی های خود، توقیف شده و یا در خط تولیدی آنها اخلال ایجاد شده است، گفت: حمایت از تولید یعنی اجازه ندهیم صنایع به دلیل بدهی به تعطیلی کشیده شود، چرا که اگر یک کارخانه تعطیل شود کل منطقه آن دچار مشکل خواهد شد.

نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه برخی واحدهای تولیدی برای حل مشکل خود تجهیزات و حتی ساختمان های خود را به فروش می رسانند، اظهار داشت: تعطیلی یک خط تولیدی بسیاری از مشاغل وابسته به خود را به تعطیلی کشانده لذا این طرح به سرمایه گذاری در کظور و فعال شدن اقتصاد کمک خواهد کرد.

وی افزود: در این طرح به بدهکاران صنایع، فرصت بازپرداخت بدهی ها داده می شود تا با رفع موانع تولید، خطوط تولیدی به کار خود ادامه دهند و به این شیوه جلوی خودتحریمی گرفته شود.

عبدالناصر درخشان نیز در موافقت با این طرح با بیان اینکه بنگاه های تولیدی، خدماتی و کارخانجات نقش اصلی را در اقتصادهای قدرتمند ایفا می کنند در حالی که در کشور ما به آن توجه نشده، گفت: صنایع تولیدی، ضربان اقتصاد کشور هستند و نباید به خاطر بدهی تعطیل شوند. آنها مدت ها متعلق به کارفرمایان و سرمایه گذاران نیست بلکه متعلق به اقتصاد کل جامعه است.

نماینده مردم ایرانشهر، دلگان، بمپور، سرباز، لاشار، راسک، فنوج و بخش های بنت، آشار و آهوران در مجلس شورای اسلامی در ادامه تأکید کرد: باید با نگاهی توسعه محور و اقتصادی به این طرح رأی مثبت داد تا مجلس در کنار فعالان اقتصادی کشور قرار گیرد.

تخلف هیئت رئیسه مجلس/ تهدید نماینده تهران به استیضاح قالیباف +فیلم

قالیباف: طرح حمایت از کارخانجات و واحدهای صنعتی و تولیدی رای نیاورد

سپس در ادامه باحضور 241 نماینده در صحن، نمایندگان به رای گیری پرداختند و با کسب 115 رای موافق و 47% آرا، توسط رئیس جلسه اعلام شد که طرح حمایت از کارخانجات و واحدهای صنعتی و تولیدی رای نیاورد و از دستور کار مجلس خارج شد و دستورات بعدی را بررسی کرد.

از این رو بلافاصله در بسیاری از رسانه ها اعلام شد که طرح حمایت از کارخانجات و واحدهای صنعتی و تولیدی رای نیاورد و مجلس آن را از دستور کار خود خارج کرد.

قالیباف: اشتباه شد کلیات طرح رأی آورده است

اما کار به همینجا ختم نشد و در ادامه در صحن بعد از دستور دوم و میانه بررسی دستور سوم مجلس اعلام شد که با طرح حمایت از کارخانجات و واحدهای صنعتی و تولیدی موافقت شده و به کمیسیون صنایع و معادن ارجاع داده می شود.

در این نشست، محمدباقر قالیباف در توضیحاتی درباره رأی‌گیری کلیات طرح دو فوریتی حمایت از کارخانجات و واحدهای صنعتی و تولیدی گفت: زمانی که کلیات این طرح را به رأی گذاشتیم حاضرین جلسه 241 نفر بودند و در زمان رأی‌گیری چند نفر به خصوص آقای فرهنگی و علیزاده اعلام کردند چند دستگاه رأی‌گیری خراب است که من گفتم اشکالی ندارد اما انفورماتیک باید آن را بررسی کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طبق بررسی‌های صورت گرفته در زمان رأی‌گیری دستگاه 6 نفر یعنی آقایان فرهنگی، قاضی‌زاده، نیک‌بین، علیزاده، رئیسی و قادری خراب بوده و آرای مثبت آنها به صورت کتبی اعلام شد؛ از این رو این 6 رأی به علاوه 115 رأی دریافت شده جمعاً 121 رأی موافق می‌شود که بنابراین کلیات طرح رأی آورده است.

تهدید نماینده تهران به استیضاح قالیباف

کار به همین جا نکشید و نمایندگان مجلس برای این اقدام هیئت رئیسه مجلس شروع به اعتراض کردند تا جایی که محمدمهدی مفتح، نماینده مردم تویسرکان در تذکری گفت: طبق ماده 196 آئین نامه داخلی وقتی رئیس مجلس نتیجه مذاکرات را اعلام می کند این نتیجه قابل تغییر نیست.

ماده 196 آئین نامه داخلی مجلس می‌گوید: اخطار و تذکر پس از رای گیری در مجلس درباره موضوع رای گیری شده پذیرفته نمی شود و مصوبات مجلس قابل تغییر یااصلاح یا ارجاع به کمیسیون نیست و باید مراحل تعیین شده در این آیین نامه اجرا شود.

بسیاری از نمایندگان به این اقدام هیئت رئیسه مجلس اعتراض کرده و معتقد بودند که هیئت رئیسه مجلس از اجرای آیین نامه داخلی مجلس تعدی کردند. تا جایی که روح الله امینی نماینده مردم تهران در مجلس در تذکری شفاهی مخالفت خود را به این اقدام رئیس مجلس اعلام کرده و گفت: امروز تخلف آشکار رئیس و هیئت رئیسه ادامه داد و طرحی که راگیری شد رای نیاورد در بین دستور سوم بدعت ایجاد شد. اگر دستگاه عده ای مشکل داشت باید به موقع اعلام میکردند و همان موقع ضمن رای گیری اعلام میکردند و دستور توقف می دادند.

امینی در ادامه گفت: این بدعت باید رفع شود وگرنه طبق ماده 24 باید رئیس و هیئت رئیسه مجلس را استیضاح کرده یا به کمیسیون اصل نود شکایت شود.

در ادامه فیلم سخنان نماینده مردم تهران را در مجلس مشاهده می کنید:


کد خبرنگار : 93