تاریخ : 1400,سه شنبه 05 بهمن07:28
کد خبر : 422022 - سرویس خبری : کتابخانه دانشجویان ایران

گزارشی از روز اول نمایشگاه مجازی کتاب تهران؛

معرفی ۱۲ کتاب برتر روز اول در نمایشگاه مجازی کتاب تهران +جزئیات

امسال نیز طبق سال گذشته بن‌های خرید کتاب برای دانشجویان، طلاب و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در نظر گرفته شد. بن کتاب دانشجویان و طلاب مبلغ ۲۵۰ هزار تومان با سهم مشارکت ۱۰۰ هزار تومانی از طرف برگزارکنندگان، تعیین شده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ تداوم روزهای کرونایی کشور به سال ۱۴۰۰ باعث شد تا در این سال نیز برای دومین سال پیاپی برنامه‌ای برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران به صورت حضوری تهیه و تدوین نشود. مسئله تغییر دولت نیز در اواسط امسال پیش آمد و محمدمهدی اسماعیلی جایگزین سیدعباس صالحی شد. مدیران فرهنگ در دولت جدید برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب را راهکار مناسبی برای جبران عدم برگزاری نمایشگاه فیزیکی دانستند. به نظر می‌رسد که رویکرد این دولتمردان به حفظ نمایشگاه مجازی باشد تا نمایشگاه فیزیکی کتاب تهران به عنوان مهم‌ترین رویداد فرهنگی کشور در قالب نمایشگاه و (نه صرفاً یک فروشگاه بزرگ کتاب) برگزار شود.

معرفی ۱۲کتاب برتر روز اول در نمایشگاه مجازی کتاب تهران +جزئیات

امسال نیز طبق سال گذشته بن‌های خرید کتاب برای دانشجویان، طلاب و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در نظر گرفته شد. بن کتاب دانشجویان و طلاب مبلغ ۲۵۰ هزار تومان با سهم مشارکت ۱۰۰ هزار تومانی از طرف برگزارکنندگان، تعیین شده است. یعنی دانشجویان و طلاب می‌توانند با پرداخت ۱۰۰ هزار تومان بن خرید ۲۵۰ هزار تومانی را تهیه کنند.

در ادمه این گزارش با 12کتاب برتر روز اول در نمایشگاه مجازی کتاب تهران آشنا می شوید.

1- هر دو درنهایت می‌میرند

معرفی ۱۲کتاب برتر روز اول در نمایشگاه مجازی کتاب تهران +جزئیات

«هر دو درنهایت می‌میرند» داستانی است الهام‌بخش، احساسات‌برانگیز و خیره‌کننده که یادآوری می‌کند بدون مرگ، زندگی و بدون غم، عشق و دوستی معنایی ندارد و می‌شود حتی در یک روز هم که شده زندگی و دنیایمان را عوض کنیم. ناشر این اثر در معرفی این کتاب عنوان کرده است: پنجم سپتامبر، کمی بعد از نیمه‌شب، از قاصد مرگ با متیو تورز و روفوس امتریو تماس گرفته می‌شود تا خبر بدی به آن‌ها داده شود: آن‌ دو قرار است امروز بمیرند. متیو و روفوس با هم کاملاً غریبه‌اند اما به دلایل مختلف و متفاوتی هر دویشان در روز آخر زندگی‌شان به دنبال پیدا کردن دوست جدیدی هستند و این شروعی است برای یک پایان پر از ماجراجویی و هیجان.

2- دختر خوب، خون بد

معرفی ۱۲کتاب برتر روز اول در نمایشگاه مجازی کتاب تهران +جزئیات

«دختر خوب، خون بد» رمان جنایی جذاب دیگری است که در آن رازهای تاریک بیشتری فاش می‌شوند. پیپ دیگر کارآگاه نیست. پادکست پروندۀ قتلی را منتشر کرده که سال پیش آن را حل کرده‌اند و حالا اصرار دارد روزهای کارش به پایان رسیده، ولی یکی از نزدیکانش، جیمی رینالدز، گم می‌شود و او مجبور می‌شود قولش را زیر پا بگذارد.
پیپ باید آستین‌ بالا بزند و در این مسیر رازهای تاریک پرشماری را کشف کند… این بار همه به حرف‌هایش گوش می‌کنند. آیا قبل از آنکه زیادی دیر شود می‌تواند جیمی را پیدا کند؟

3- باشگاه پنج صبحی‌ها

معرفی ۱۲کتاب برتر روز اول در نمایشگاه مجازی کتاب تهران +جزئیات

کتاب «باشگاه پنج صبحی‌ها» اثر «رابین شارما» بانام اصلی The 5 AM Club: Own Your Morning. Elevate Your Life روایت داستان دو غریبه است که با یک فرد بسیار پولدار آشنا می‌شوند. آن‌ها از آموزه‌ها و دستورالعمل‌های فرد پولدار استفاده می‌کنند تا مسیر موفقیت را بپیمایند. نویسنده در این اثر از اهمیت پنج صبح بیدار شدن می‌گوید، او از این زمان به‌عنوان ضربان تپنده‌ی جهان یاد می‌کند و به همه‌ی افرادی که به‌دنبال موفقیت هستند پیشنهاد می‌کند سحرخیز باشند. او معتقد است در این زمان افراد از هوشمندتر هستند و بدنشان نسبت به زمان‌های دیگر روز از انرژی بیشتری برخوردار است. هدف اصلی این کتاب از نامش مشخص است، شامل آموزه‌هایی است که به شما کمک می‌کند تا میزان بهره‌وری‌تان با برنامه‌ی صبحگاهی افزایش یابد. با داشتن برنامه‌ی منظم و سحرخیزی افراد می‌توانند در کار، زندگی شخصی و روابطشان موفق‌تر عمل کنند و از زمانشان به نحو احسن استفاده کنند. نکات ارائه شده در این اثر ساده و آسان است و هر فرد می‌تواند آن‌ها را عملی کند.

4- نجواگر

معرفی ۱۲کتاب برتر روز اول در نمایشگاه مجازی کتاب تهران +جزئیات

نجواگر رمانی پلیسی، مخوف و هیجان انگیز از نویسنده ای مرموز با نام مستعار الکس نورث است. نویسنده ای که با اولین کتابش مخاطبان را حسابی شگفت زده کرده است. این داستان روایت گر زندگی چند نسل است، داستان پدر و پسری که در شهری کوچک در گیرودار تحقیقات برای دستگیری قاتلی زنجیره ای گرفتار می شوند، سرشار از کابوس و دلهره اما در عین حال پر از عشق، غم، فقدان و شروع دوباره.

5- مانیفست قهرمان هر روزه

معرفی ۱۲کتاب برتر روز اول در نمایشگاه مجازی کتاب تهران +جزئیات

اثری حیرت‌آور برای آشکار کردن ظریف‌ترین استعدادهایتان.... اسطوره‌ی کتاب‌های خودیاری، رابین شارما، در کتاب مانیفست قهرمان هر روز با مطرح کردن بحث‌هایی کاربردی به شما کمک می‌کند تا سطح زندگی خود را ارتقاء بخشید، نگرشتان را تغییر دهید و انقلابی برای خود رقم بزنید.

6- جزیره درختان گمشده

معرفی ۱۲کتاب برتر روز اول در نمایشگاه مجازی کتاب تهران +جزئیات

یک درخت انجیر شاهد ملاقات‌های عاشقانه‌ی دو نوجوان است، پسری مسیحی و دختری مسلمان که مخفیانه اوقاتی را با هم سپری می‌کنند. اما جنگ آغاز می‌شود و همه‌چیز دگرگون می‌شود. الیف شافاک در کتاب جزیره درختان گمشده از تعلق، هویت و عشق سخن می‌گوید. الیف شافاک (Elif Shafak) در این کتاب، به‌طرزی هنرمندانه، زیبایی و خشونت را در کنار هم قرار می‌دهد. رمان جزیره‌ی درختان گمشده در زمان و مکان به جلو و عقب می‌رود و به سه روایت تقسیم می‌شود. بخشی از روایت را همان درخت انجیر برایمان تعریف می‌کند، درختی که تمام این سال‌ها شاهد بی‌طرف وقایع بوده است، قسمتی از داستان هم در اواخر دهه‌ی 2010 در لندن می‌گذرد که از زبان راوی دانای کل نقل می‌شود. راوی سوم شخص دیگری نیز اتفاقات سال 1974 قبرس را روایت می‌کند.

7- جبران می کنم

معرفی ۱۲کتاب برتر روز اول در نمایشگاه مجازی کتاب تهران +جزئیات

سوفی کینسلا در کتاب جبران می‌کنم، با زبان طنزآمیز و دلنشین خود، داستان دختری را روایت می‌کند که میان زندگی خانوادگی و زندگی‌ای که آرزویش را دارد در کشاکش است. در این کتاب پرفروش نیویورک تایمز و ساندی تایمز، ما تلاقی عشق و قدرت را در دختری جوان مشاهده می‌کنیم. «خانواده مهم‌ترین چیزه.» این شعار پدر فیکسی است، پدری که مدتی‌ست از دنیا رفته و مسئولیت فروشگاه خانوادگی را روی دوش فیکسی گذاشته است. اما این تنها مشکل قهرمان این داستان نیست؛ فیکسی، همانند اسمش، عادت دارد همه‌چیز را فیکس و روبه‌راه کند. او توجه وسواس‌گونه‌ای به مشکلات دارد. رمان جبران می‌کنم (I Owe You One) ماجرای فیکسی و شرایطی است که باید با آن دست‌وپنجه نرم کند.
سوفی کینسلا (Sophie Kinsella) گره دیگری را نیز به داستان اضافه می‌کند. وقتی یک غریبۀ خوش‌تیپ در یک کافه از فیکسی می‌خواهد که مراقب لپ‌تاپش باشد، فیکسی با اخلاق همیشگی‌اش به او نه نمی‌گوید و لپ‌تاپ سباستین را از فاجعه‌ای احتمالی نجات می‌دهد. و با همین اتفاق به‌ظاهر ساده، سباستین، که مدیر سرمایه‌گذاری است، به فیکسی وعده می‌دهد که محبتت را «جبران می‌کنم».
رمان جبران می‌کنم، با سبک کمدی‌رمانتیک و روایت اول شخص خود، فضای صمیمانه‌ای را برای مخاطبان خود فراهم می‌کند تا به‌راحتی بتوانند با شادی‌های این دختر جوان بخندند و با ناراحتی‌هایش همدلی کنند. کینسلا بار دیگر توانسته، با به کار گرفتن نثر پرشیطنت خود، کتابی بنویسد که جزو پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز جای بگیرد.

8- رادیو سکوت

معرفی ۱۲کتاب برتر روز اول در نمایشگاه مجازی کتاب تهران +جزئیات

فرانسیس تمام مدت مشغول درس خواندن است. آلد پسر ساکتی است که همیشه نمره‌های عالی می‌گیرد. اگر کتاب دیگری بود، آن‌ها عاشق همدیگر می‌شدند، اما در کتاب رادیو سکوت نوشتۀ آلیس آزمن آشنایی آن‌ها به رابطه‌ای عاشقانه ختم نمی‌شود، بلکه آن‌ها با همکاری یکدیگر پادکست می‌سازند. این رمان متفاوت در سال 2017 برندۀ جایزۀ اینکی شده است.
این رمان، که آن را «ناطور دشت» عصر دیجیتال می‌نامند، در قالب داستانی جذاب روابط انسان‌ها در دنیای مجازی را به تصویر می‌کشد و دربارۀ هویت، خانواده و نظام آموزشی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. برخلاف باور عمومی که فناوری را امری منفی و مضر می‌داند، آزمن در این کتاب تصویری از فناوری ارائه می‌دهد که به کمک آن می‌توان دوستی‌هایی ایجاد کرد که فراتر از دوستی‌های معمول در جهان واقعی‌اند. این کتاب همچنین نظام آموزشی را به چالش می‌کشد و برای نوجوانانی که درگیر رقابت‌های تحصیلی هستند و گمان می‌کنند نمره همه‌چیز زندگی است حرف‌هایی برای گفتن دارد.
شیوۀ روایت این داستان نیز منحصربه‌فرد است؛ بخشی از داستان شامل گپ‌های افراد در فضای مجازی است که حال‌وهوای این رمان را بیشتر به دنیای نوجوانان نزدیک می‌کند. فصل‌بندی کتاب نیز شکل ویژه‌ای دارد، به‌طوری که ما می‌توانیم گذر زمان را از عناوین متوجه شویم و از زوایای مختلف داستان را بخوانیم.
رمان رادیو سکوت، که بر زندگی نوجوانان متمرکز است، توانسته در سال 2017 برندۀ جایزۀ ادبی اینکی شود.

9- آخرین چیزی که به من گفت

معرفی ۱۲کتاب برتر روز اول در نمایشگاه مجازی کتاب تهران +جزئیات

داستانی خانوادگی که به معمایی مهیج بدل می‌گردد... کتاب آخرین چیزی که به من گفت به قلم لورا دیو رمانی جذاب و رازآلود است که به روایت زندگی هانا و خانواده‌اش می‌پردازد. همسر هانا به ناگهان ناپدید شده و تنها یک نوشته از خود به جای گذاشته است:‌ «از او محافظت کن». هانا دقیقاً‌ می‌داند که مخاطبِ این یادداشت مرموز کیست؛ بیلی، دختر شانزده‌ساله‌اش! پرفروش‌ترین اثر نیویورک‌تایمز از جمله افتخاراتی‌ست که این رمان موفق به کسب آن شده است.

10- ماده تاریک

معرفی ۱۲کتاب برتر روز اول در نمایشگاه مجازی کتاب تهران +جزئیات

«از زندگیت راضی هستی؟»

این ها آخرین کلماتی اند که جیسون دسن به خاطر دارد. قبل از اینکه فرد ناشناسی که ماسک به صورت دارد او را برباید، قبل از اینکه به هوش بیاید و متوجه شود دست و پایش به تخت چرخ داری بسته شده و تعدادی غریبه دور وبرش را گرفته اند، و قبل از اینکه شخص ناشناسی به او لبخند بزند و بگوید: «خوش اومد ، رفیق قدیمی»
اما این تمام داستان نیست. زندگی جیستون با قبل فرق کرده, همسرش در واقع همسرش نیست. پسرش هرگز متولد نشده است. خود جیسون هم دیگر یک استاد معمولی فیزیک نیست، بلکه دانشمند باهوش و معروفی است که موفق به کشف خارق العاده ای شده است.(کشفی محیر العقول).آیا جیسون عقلش را از دست داده است؟ آیا خواب می بیند؟ اگر چیزی که جیسون میداند حقیقت دارد، پس چرا نمی تواند دلیلی برای اثباتش پیدا کند؟ چرا یک شبه تمام چیزهایی که می دانسته و می شناخته او را ترک کرده اند؟
بلیک کراوچ نویسنده مجموعه پر فروش ویوارد پاینز، با شاهکار جدیدی بازگشته است: ماده تاریک، رمانی درباره انتخاب ها، راه های نرفته و امیال و آرزوهای سرکوب شده....

11- یکدیگر را همان‌طور که هستیم بپذیریم و دوست داشته باشیم

معرفی ۱۲کتاب برتر روز اول در نمایشگاه مجازی کتاب تهران +جزئیات

لیز بوربو، با محوریت قرار دادن کلمه‌ی «پذیرش»، به ما می‌آموزد تا عشقی بی‌حدومرز به خود داشته باشیم و با خود و دیگران به صلح برسیم. کتاب یکدیگر را همان طور که هستیم بپذیریم و دوست داشته باشیم ما را با روش معجزه‌آسایی آشنا می‌کند که زندگی‌مان را دگرگون خواهد کرد. برای اینکه خواندن این کتاب ساده‌تر و جذاب‌تر باشد، لیز بوربو (Lise Bourbeau) خانواده‌ای خیالی و غیرواقعی را محور قرار می‌دهد که هر کدام از اعضای آن مشکلات متنوعی در زمینه‌ی پذیرش خود دارند؛ زنی سی‌وهشت‌ساله و مردی پنجاه‌ودوساله که دختری چهارده‌ساله دارند. بوربو متذکر می‌شود که تمامی مشکلات مطرح‌شده حاصل 25 سال تجربه‌اش از تدریس در حوزه‌ی عشق بی‌قیدوشرط هستند.
بوربو به ما وعده می‌دهد که هر آنچه در این کتاب پیشنهاد می‌شود اجرایی و امکان‌پذیر است، فقط در صورتی که تصمیم بگیریم تجربه‌اش کنیم، و به ما قول می‌دهد هرچه بیشتر تمرین کنیم، این موضوع راحت‌تر و سریع‌تر پیش می‌رود.

12- فهرست مهمانان

معرفی ۱۲کتاب برتر روز اول در نمایشگاه مجازی کتاب تهران +جزئیات

یک جشن عروسی رویایی تبدیل به کابوسی بی‌پایان می‌شود! کتاب فهرست مهمانان نوشته‌ی لوسی فولی که یکی از پرفروش‌ترین‌های نیویورک تایمز و آمازون محسوب می‌شود به ماجرای قتلی پیچیده در بحبوحه‌ی یک مراسم عروسی باشکوه می‌پردازد. تمام میهمانان، اسرار، حسادت‌ها و کینه‌های خاص خود را دارند که در طول داستان به آن‌ها پی خواهید برد و متوجه می‌شوید که پشت چنین جشن‌هایی چه امیالی نهفته است. رمان فهرست مهمانان داستان خود را با خونسردی کامل پیش می‌برد، شما را با شخصیت‌های مهم آشنا می‌کند و درست زمانی که کیک عروسی بریده می‌شود یکی از پیشخدمت‌ها جسدی را می‌یابد. لوسی فولی (Lucy Foley) قدرت نویسندگی خود را در این اثر با بیان رازها و امیال حقیقی تک تک مهمان‌ها برای‌تان به نمایش می‌گذارد و شما داستانی را می‌خوانید که از نظر ارزش ادبی با بهترین کلاسیک‌های جنایی برابری می‌کند.

گزارش از شکوفه راشدی


کد خبرنگار : 92