تاریخ : 1400,چهارشنبه 06 بهمن14:42
کد خبر : 422161 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

جدایی فرایند آموزش پزشکی از عرصه های آموزش به نفع کشور نیست

دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی گفت: جدایی فرایند آموزش پزشکی از عرصه های آموزش در شرایط فعلی، هزینه بالایی خواهد داشت و قطعا به نفع کشور نیست.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، دکتر غلامرضا حسن زاده در یک برنامه تلویزیونی گفت: همراهی آموزش و پژوهش با ارائه خدمات سلامت در دانشگاه‌های علوم پزشکی، زمینه ساز ارتقاء سطح خدمات ارائه شده به مردم است.

وی با بیان اینکه هدف از تاسیس وزارت بهداشت در سال ۱۳۶۴ استفاده بهتر از عرصه‌های آموزش بوده که خوشبختانه انجام شده است گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی ضمن ارائه خدمات سلامت به آموزش و پژوهش نیز می پردازند که دستاورد آن ارتقاء سطح خدمات ارائه شده به جامعه است.

دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی یادآور شد: لذا این موضوع کار بزرگ و ارزشمندی است که به حمایت بیشتری نیاز دارد و برنامه هایی نیز در راستای ارتقاء آموزش پزشکی در وزارت بهداشت تدوین شده است.

وی با اشاره به تعداد مصوب سرانه پزشک در شورای انقلاب فرهنگی که از سرانه ۱۰ پزشک در ۱۰ هزار نفر باید به ۲۰ پزشک ارتقا یابد خاطرنشان کرد: قطعا افزایش سرانه پزشکی رخ خواهد داد اما فرآیند آموزش پزشکی و عرصه های آموزش که شامل مکان های ارائه خدمات درمانی هستند، جدایی ناپذیرند و اگر این اتفاق رخ بدهد هزینه بسیار زیادی به کشور تحمیل خواهد شد.

حسن زاده گفت: این موضوع یک بازگشت به عقب است لذا باید هنگام تصمیم گیری برای انجام هر کاری، هزینه اثربخشی آن را در نظر داشت.

وی تاکید کرد: بحث تعارض منافع در وزارت بهداشت مطرح نیست و این یک تفکر ناعادلانه است و اگر بخواهیم فقط بر اساس یک شاخص و مولفه تصمیم بگیریم به بیراهه خواهیم رفت بنابراین باید عوامل متعدد و مولفه های مختلفی که بر تربیت پزشکان و نیازهای کشور تاثیر دارد مورد بررسی واقع شود.

دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی گفت: بند ۸ بیانیه ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری در رابطه با سلامت به این موضوع پرداخته است و ما موظف به اقدام و عمل بر اساس اسناد بالادستی هستیم.

وی گفت: لذا انتظارمان این است که در شرایط کنونی کشور، مجلس شورای اسلامی، همکاران وزارت علوم و سایر مسئولین قانونگذار به این موضوع و هزینه‌های اثربخشی و کارایی توجه داشته باشند زیرا جدایی فرایند آموزش پزشکی از عرصه های آموزش در شرایط فعلی، هزینه بالایی خواهد داشت و قطعا به نفع کشور نیست.


کد خبرنگار : 91