تاریخ : 1400,چهارشنبه 06 بهمن15:25
کد خبر : 422178 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

دانشجومعلمان دانشگاه شهید رجایی برای ترم جدید و چگونگی آموزش حضوری

کرونا در کنار تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها را هم به تعطیلی کشاند و همین ماجرای حضور اجباری و اختیاری همچنین زیرساخت دانشگاه‌ها برای آموزش حضوری در دوران کرونا روند آموزش حضوری در این فضاهای آموزشی را هم دچار چالش کرد و دانشگاه‌های وابسته به آموزش و پرورش هم با وجود مسئولیت خطیر تربیت معلم از این قاعده مستثنی نبودند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»،

دانشجومعلمان دانشگاه شهید رجایی برای ترم جدید و چگونگی آموزش حضوری

حمیدرضا عظمتی رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی درباره روند آموزش در این دانشگاه برای ترم جدید با اشاره به اینکه طی مدت ورود کرونا به کشور، دانشگاه هیچگاه تعطیل نبوده و فعالیت‌ها جریان داشته است، اظهار کرد: مبنای کار در ترم جدید این بود که آموزش حضوری باشد و با تدکید دولت بر این موضوع، کار را به طور جدی‌تر دنبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: ضمن اینکه کلاس‌ها حضوری است، ساعات تدریس و تعداد کلاس‌ها را هم افزایش دادیم اما اینها باز هم کفایت نمی‌کند و دچار مشکل هستیم چراکه باید شیوه‌نامه‌های بهداشتی مشخص شود.

به گفته رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، چالش پیش‌ِ رو در آموزش حضوری به طور کامل در همه دانشگاه‌ها و نه فقط دانشگاه ما، شیوه‌نامه‌‌های بهداشتی موجود است که با شرایط دانشگاه‌ها تطبیق ندارد؛ به عنوان مثال  بنا بر شیوه‌نامه‌های بهداشتی موجود، تعداد دانشجویان در هر خوابگاه با میزان فضای فعلی تناسبی ندارد، هرچند که اگر شیوه‌نامه‌ها هم به درستی اجرا نشود و دچار آسیب به دانشجو یا استاد شود؛ مشکل آفرین است.

عظمتی اضافه کرد: امیدواریم ستاد کرونا برای آموزش حضوری به طور کامل در رعایت شیوه‌نامه‌ها به گونه‌ای تجدیدنظر کنند که ضمن حفظ سلامت دانشجویان، حضور آنها را هم شاهد باشیم و تحقق این موضوع جز با اطلاعات دقیق و دانش متخصصان امر بهداشت و درمان امکان‌پذیر نیست.

نوآوری در روش‌های موثر آموزش از راه دور

وی درباره روند آموزش در ترم‌های گذشته بیان کرد: با توجه به شرایط کرونا، آموزش از راه دور را با روش‌هایی موثر و کارآمد دنبال کردیم که در کمتر دانشگاهی چنین روش‌هایی به کار گرفته شده است.

رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی افزود: در این حوزه‌ها تصمیم‌هایی اتخاذ کردیم تا دانشگاه ما که دانشگاهی فنی و مهارتی است دچار افت در روند آموزش نشود بنابراین کلاس‌های آزمایشگاهی و کارگاهی مفید برای دانشجویان در نظر گرفته شد و این تأثیرگذاری به چند شکل اتفاق افتاد اول آنکه یکی از بستر نرم‌افزارهای آموزش از راه دور برای آزمایشگاه‌ها استفاده شد، همچنین بنا شده بود برخی از مواردی که استادان تدریس می‌کنند به طور عملی از سوی دانشجویان انجام شود و فیلم آن را ضبط کرده و برای استاد ارسال کنند.

عظمتی بیان کرد: در کنار این موارد هم برای برخی واحدهای عملی دعوت حضوری از دانشجویان داشتیم.

وی با اشاره به اینکه در مجموع حدود 40 درصد آموزش‌ها به طور عملی و با روش‌های مذکور انجام شد، گفت: درس‌های تئوری و عمومی هم از بستر آموزش الکترونیکی که معمولا متداول است، دنبال شد.