تاریخ : 1400,سه شنبه 17 اسفند17:53
کد خبر : 426451 - سرویس خبری : آخرین اخبار زنان

برگزاری نشست تخصصی «حقوق بشر و کرامت گمشده زنان معاصر»

نشست تخصصی «حقوق بشر و کرامت گمشده زنان معاصر» در یادمان شهدای هفتم تیر مجموعه سرچشمه با حضور فعالان حوزه زنان و علاقه مندان برگزار شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، در ابتدای این نشست زینب شریعتمدار مسئول بین‌الملل بنیاد خاتم الاوصیا خواهران با اشاره به روز جهانی زن گفت: نگاه دنیا به زن امروز خیلی واضح شده و بعد از جریان هند و اوکراین دوگانه‌ها و چندگانه‌های دنیای غرب به وضوح آشکار شده است و خودشان هم نمی‌توانند حقیقت را کتمان کنند.

وی در ادامه با اشاره به سخنانی از امام خمینی رحمت الله علیه که زن را مبدأ همه خیرات می‌دانند به معرفی مهمانان برنامه پرداخت.

کل نگاه غرب به زن باید کنار گذاشته شود

در این جلسه سوده مهتاب پور فعال زنان و خانواده گفت: حضرت آیت الله خامنه‌ای درباره مسئله زنان امروز غرب به بحران اشاره می‌کنند که عبارت تعجب آوری است و متأسفانه تفکر غرب در مورد زنان آن‌چنان سایه انداخته است که حتی زنان مذهبی ما هم در پارادایم غربی فکر می‌کنند و تبلیغات مدرن هم به این پارادایم دامن می‌زند .

وی افزود: تا ما از حجاب یا پوشش زنان سخن به میان می‌آوریم افرادی با عناوین عدالت، آزادی و هویت زنان، حجاب را زیر سؤال می‌برند و ما هم سریع به موضع دفاع و انفعال می‌رویم.

این فعال حقوق زنان اظهار داشت: به نظر من ما به جای دفاع  و موضع انفعالی باید برای مردم تعریف کنیم که آزادی در دین اسلام چه تعریفی دارد، عدالت و مصادیق آن در مورد زن چیست و  زن به چه جایگاهی می‌تواند برسد. متأسفانه هیچ یک از این کارها انجام نشده است.

مهتاب پور گفت: حضرت آقا در موضوع زنان سخن عجیبی دارند ایشان می‌گویند در موضوع زنان باید کل غرب را کنار بگذارید و خودتان آگاه باشید و این مسئله را از نو بسازید .ایشان در هیچ یک از بخش‌های دیگر مدیریتی چنین رویکردی ندارند و بنده امیدوار هستم با رجوع به مبانی دینی و با یک ذهن باز شاخص‌های هویت زنانه را تعریف و فرهنگ‌سازی کنیم و مطمئناً برای اینکه این تفکر ، گفتمان  غالب برای زنان و مردم جامعه ما شود راه طولانی را در پیش داریم اما می‌توان با تعیین اهداف کوچک به سوی آن حرکت کرد.

خطر فمینیست‌های مسلمان!

سخنران دیگر این برنامه مهدیه شادمانی استاد دانشگاه و فعال حقوق بشر بود. وی در این برنامه گفت: ما در ابتدا باید جایگاه زن را در نگاه سنتی و مدرن غرب بررسی کنیم . زن در تفکر سنتی غرب یک موجود تحقیر شده است. ارسطو تولد دختر را به ضعف جسمانی مرد نسبت می‌دهد و طبیعتاً در این تفکر زن جایگاهی برای احترام ندارد. پس از آن عصر رنسانس پیش آمد و برای اینکه زن ارزشمند شود، ابزاری برای جلب نظر مردان شد. اینجا هم باز نگاه مردسالار و جنسیتی به زن‌ها وجود دارد منتها با رویکرد دیگر.بحث لیبرالیسم و لذت گرایی نظام غرب امروز پررنگ است آن‌ها مادری را از بحث زن بودن جدا می‌کنند و جایگاه مادری را تزلزل می‌دهند.

شادمانی اظهار داشت: در دیدگاه امروز غرب به زن  گرچه ادعای برابری زن و مرد وجود دارد اما در واقع زن تحقیر شده است  و به او نگاه جنسی می‌شود.

این فعال حقوق بشر گفت: اسلام به تفاوت بین زن و مرد توجه کرده و بر اساس آن ارزشمندی زن را مد نظر قرار داده است. نگاه اسلامی یک نگاه ساختارگرا است و به کرامت ذاتی و ارزشی زن توجه دارد. متأسفانه در مسائل حقوق بشری به کرامت ذاتی زن توجهی نمی‌کنند و گمان می‌کنند اگر چهارچوبی برای زن قرار بدهند یعنی او را محدود کرده‌اند و آن‌ها دنبال زنی بی چارچوب در جامعه هستند .

وی افزود: با توجه به نگاه غنی اسلام به زن و منابع قرآن و حدیث فراوان در این باره و وجود انقلاب اسلامی که ظرفیت فراوانی برای زنان به وجود آورده است اما همچنان دچار خلاء و ضعف هستیم و متأسفانه خطری که جامعه امروز ما را تهدید می‌کند فمینیست اسلامی و زنان محجبه هستند که رفتار و دیدگاهی مخالف نظر اسلام دارند و هر کس به رأی خود به راهی می‌رود. اگر ما به شبهات پاسخ ندهیم، بحرانی که دختران جوان ما دچار آن شده‌اند برای ما مشکلات فراوانی را ایجاد خواهد کرد.

شادمانی گفت: متأسفانه  هم اکنون در کشور ما هم تمام شاخص‌ها برای سنجش پیشرفت دختران و زنان همان شاخص‌های غربی است .

این استاد دانشگاه تأکید کرد : ما اصلاً دنبال مرد ستیزی نیستیم و در کنار بها دادن به زن جایگاه مرد را نیز باید به خوبی تبیین کرد. اما نکته اینجا است که با بررسی بحران‌های به وجود آمده در حوزه زنان باید خطرات و تهدیدها را شناخت و زنان را به جایگاه والایی که انقلاب اسلامی برای آن‌ها در نظر گرفته است، رساند.

هنوز موانع جدی زیادی بر سر فعالیت‌های اجتماعی ما قرار دارد

سخنرانی دیگر این مراسم دکتر حسنیه علی لو عضو شورای مرکزی کانون فرهنگی بانو امین بود. این پژوهشگر و استاد دانشگاه گفت: در یک نگاه منظومه‌ای وقتی از کرامت  زن  صحبت می‌کنیم به3 جایگاه می‌پردازیم. جایگاه اول ، بودن و هستی یک زن است که او یک تصور بدیهی از هستی خود دارد و هر چه که وجود دارد طبیعتاً کرامت هم دارد. دوم کرامت انسانی است و به خاطر کرامت دوم، شامل برخورداری از حقوق بشر و حقوق انسانی می‌شود و اعلامیه حقوق بشر و حقوق بشر اسلامی در همین راستا تعریف شده است که حق حیات شایسته اصل آزادی و آزادی بیان برای زنان و مردان در نظر گرفته شده است. بحث سوم بحث جنسیت است که انسان‌ها به هر حال یکی از دو جنس را دارند در زن تجلی رحمانیت خداوند است و بر این اساس نیز حقوقی بر مبنای جنسیت او تعریف می‌شود.

وی افزود: چیزی که من به عنوان یک زن فعال در جامعه مسلمان از آن گله مندم این است که هنوز برای زنان مسلمان کشور ما حقوقی با توجه به نقش جنسیتی و جایگاه‌های مادری و همسری و دختری آن‌ها در نظر گرفته نشده است و ما به عنوان کسانی که فعالیت اجتماعی داریم بارها بین خانه و نقش اجتماعی خود بر سر دوراهی قرار گرفته‌ایم چون موانع جدی بر سر فعالیت اجتماعی ما قرار دارد .

علی لو گفت: مثلاً حق غیبت من به عنوان یک طلبه زن فرقی با مردان ندارد و بدون توجه به وظایف خانه مادری و همسری است و بسیاری از زنان به خاطر همین موضوع نمی‌توانند ادامه تحصیل که کمترین فعالیت اجتماعی است، بدهند. در مورد قوانین کار هم همین طور است چون ما بهترین زمان عمرمان را باید صرف تربیت فرزندانمان کنیم. جزئیات زیادی درباره فعالیت اجتماعی زنان وجود دارد که هنوز هم که هنوز است بعد از ۴۰ سال از حاکمیت اسلام در کشورمان، آن‌ها حل نشده‌اند و بسیاری از زنان یا مجبور هستند از موقعیت اجتماعی خود صرف نظر کنند یا فرزندان خود را تنها رها کنند.

وی افزود: من از قانون‌گذاران تقاضا دارم این تعارض‌ها،  دوراهی‌ها و فشارهایی را که بر سر زنان فعال در اجتماع ما وجود دارد حذف کند و ما را در دینداری زنانه خود و فعالیت در اجتماع  یاری کنند.

می‌خواهیم با حجاب به مدرسه برویم

در ادامه این برنامه خانم رئیسا، استاد جامعه الزهرا و از مبلغان دینی از کشور هندوستان برای این نشست سخنرانی کرد. وی در این سخنان با اشاره به آشوب‌های جدیدی که در کشور هندوستان به وجود آمده گفت: هم اکنون موانع زیادی برای مسلمانان هند ایجاد شده است. گروهی افراطی در هند به وجود آمده‌اند و متأسفانه دولت ما از آن‌ها حمایت می‌کنند و آتشی به وجود آمده که محصول سفرهای افسران اسرائیلی به هند و سخنرانی ترامپ در جمع هندوها و تحریک آن‌ها علیه مسلمانان است .

وی افزود: متأسفانه دولت فعلی هند با گروه‌های افراطی همکار و همراه است و به جای اینکه جلوی درگیری‌ها را بگیرد مساجد را قفل و مناره‌ها را تخریب کردند و مسلمانان هند را از پخش اذان منع می‌کنند. پرچم هندوها روی مناره‌ها مساجد بالا رفته است و وقتی اذان پخش می‌کنیم ترانه هندوها را نیز پخش می‌کنند تا صدای اذان شنیده نشود.

این مبلغ دینی اظهار داشت: در قانون اساسی هند همه هندی‌ها در دین و مذهب آزاد شناخته شده‌اند اما امروز به شدت از این قوانین غفلت شده و بهانه سازی می‌شود تا مسلمانان را تحت فشار قرار دهند .پیش از این در هند هر کس با هر پوششی به هرجا می‌رفت اما  متأسفانه حمایت از گروه‌های افراطی باعث شده است که حتی دختران ما از حضور با حجاب در مدارس منع شوند.

ما باید از غرب طلبکار باشیم

سخنران دیگر این مراسم طیبه میرزا اسکندری فعال رسانه‌ای در حوزه زنان و خانواده بود. وی با اشاره به اینکه زمان ما زمان رسانه‌هاست و در دنیای امروز هر حرکتی که همراه با موج رسانه نشود انگار وجود ندارد گفت: متأسفانه کم‌کاری گریبان رسانه‌های انقلاب را گرفته است و نه تنها در جهان بلکه در داخل جامعه‌مان هم تعریف درست و جامعی از زن مسلمان نداریم .ما باید در موضع طلبکار نسبت به غرب باشیم و پرچم اسلام را در دست بگیریم تا تمام زنان آزاده جهان زیر آن جمع شوند .

میرزا اسکندری افزود: ما باید الگوی تعریف شده از زن توحیدی  و الهی که خداوند برای ما خواسته است را به زنان جهان و در محافل بین المللی معرفی کنیم. ما پرچمی بلند کرده‌ایم که این دین مهربانی آشتی و صلح است و اتفاقاً این الگو برای زنان و دختران ما انسانیت، هویت و زنانگی را به همراه دارد اگر دختران جوان برای خودشان زیبایی و جذابیتی در الگوی زن مسلمان نبینند بدیهی است که جذب اندیشه‌های دیگر شوند.

متأسفانه ما حتی در انتقاد از غرب در حوزه زنان هم با نگاه غربی به آن‌ها نگاه می‌کنیم. ما باید در عرصه معرفی و شناخت زنان صادق کامل و با علم وارد شویم و نسخه جایگزینی در مقابل غرب معرفی کنیم که زیبا جذاب و کامل باشد و باید برای رسیدن به این نقطه کار زیادی انجام دهیم.

نیازمند جهاد تبیین و گفتمان سازی هستیم

سخنران دیگر این مراسم سمیه سادات حسنی وکیل دادگستری، مشاور حقوقی و عضو کانون فرهنگی حقوقی زنان و خانواده بود. وی در این مراسم گفت: زن تا قرن ۱۸ میلادی در اروپا و غرب بسیار مظلوم و از حقوق اساسی خود محروم بود در قرن ۱۹ و ۲۰ زنان به حقوقی مثل حق رأی حق مالکیت و دریافت حقوق می‌رسند. هنوز عده‌ای باور نمی‌کنند که تا ۲۰۰ سال پیش در اروپا زن شوهردار حق مالکیت نداشت ولی ۱۴۰۰ سال پیش پیامبر عزیز ما همه این‌ها را برای زنان به ارمغان آورد.

وی افزود: غربی‌ها به اسم تساوی و آزادی و حقوق بشر به درصدی از خواسته‌های خود رسیدند اما توجه کنید که در کجای دنیا زنان وظیفه اقتصادی ندارند و در مقابل حق شیر، مهریه  و نفقه برای آن‌ها تعیین شده است؟ زنان هویت مستقل خود را در نظام اسلامی دارند و در کنارش می‌توانند فعالیت و مشارکت کنند.

حسنی اظهار داشت: ما از خودمان هم مطالبه داریم. دین ما به زیبایی حقوق زنان را تعریف کرده است امام خمینی و رهبر انقلاب بسیار کامل و جامع به حقوق زنان پرداخته‌اند اما متأسفانه در داخل کشور خودمان هم خیلی‌ها این سخنان را نمی‌دانند ما نیازمند جهاد تبیین و گفتمان سازی هستیم.

وی افزود: و من به عنوان یک وکیل که با مشکلات زنان و خانواده‌های امروزی مواجه هستم  به همه می‌گویم که باید معنویت و اخلاق را گسترش دهیم تا به آن حال خوب برای زنان و مادران برسیم. ما هم در قانون اساسی و هم در اسناد بالادستی خلائی نداریم اما باید به عنوان زنان دغدغه من عجله کنیم و بدون سیاه نمایی مشکلات را مطرح و برای حل آن‌ها تلاش کنیم.

هشت مارس روز جشن زنان نیست

سخنران دیگر این مراسم رکسانا الیزابت از آرژانتین بود. وی از فعالان جدی تبلیغ دین در آرژانتین است که در یک گفتگوی ویدیویی گفت : ۸ مارس روز جشن برای زنان نیست. روز یک تذکر است تذکری درباره مبارزات زنان در کارخانه‌های صنعتی برای احقاق خود انجام دادند. روز مادر هم نیست چون خیلی از زنان غرب مادر نیستند. در این روز درباره خشونت علیه زنان صحبت می‌شوند و اینکه زنان می‌خواهند حقوق برابری با مردان داشته باشند اما همه این‌ها ربطی به زنان مسلمان ندارد چون مسائلی که برای زنان غربی مطرح هست برای بسیاری از زنان مسلمان مطرح نیست.

وی افزود: از زمان انقلاب صنعتی این مسئله مطرح شد که زن می‌تواند برای خودش حقوق داشته باشد اما ما در اسلام می‌بینیم که حق ارث برای زنان از زمان پیامبر وجود داشته است به عنوان مثال در انگلیس از سال ۱۸۸۲ حق ارث در نظر گرفته شد و این که زنان می‌توانند خودشان حقوق داشته باشند .این چه آزادی در غرب است و چگونه به خود حق می‌دهند که علیه زنان مسلمان سخن بگویند که آن‌ها مظلوم هستند در حالی که زنان غربی تحت ستم بیشتری هستند.

الیزابت اظهار داشت:ما مسلمانان مشکلاتی مانند غرب را نداریم و برای اینکه به مشکلات آن‌ها دچار نشویم باید ارزش‌های اسلامی را حفظ و ترویج کنیم .اتفاقاً اسلام الگویی برای زنان غرب است و نگاهی که به تفاوت‌های زن و مرد دارد باعث ایجاد تعادل در خانواده می‌شود. روز مخصوص زن برای ما ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها است که ابعاد یک زن کامل را هم از بعد مادری، دختری و همسری نشان می‌دهد اگر امروز می‌بینیم که زنان بسیاری در جهان دچار مشکل شده‌اند به خاطر این است که قانون الهی را رعایت نکرده‌اند . فکر می‌کنند آزاد هستند اما از حق واقعی خود محروم شده‌اند.

زنان بزرگ ادیان ابراهیمی را به جهان معرفی کنیم

آخرین سخنران این مراسم النا لاویان فعال حقوق بشر و از کلیمیان ایرانی بود. وی در این مراسم گفت: از نظر من اسلام دین رحمت و مودت است و از همه می‌خواهم راجع به اسلام پژوهش کنند. زن سالم، خانواده سالم و به دنبال آن جامعه و جهان سالم را به ارمغان می‌آورد .من فعال صلح و حقوق بشر هستم و در این سال‌ها با عشق از اسلام دفاع کرده‌ام .

وی افزود: اولین سؤال من درباره این روز این است که زنان غربی چه آزادی به دست آورده‌اند آن‌ها از چه اسارت ای رها شده‌اند که به این روز، روز آزادی میگویند ؟ در جامعه برای آن‌ها تعریف شده که برای ملکه زیبایی بودن باید برهنه بود. مردان و زنان به راحتی خیانت می‌کنند و  بیشترین توزیع کنندگان مواد مخدر در غرب زنان هستند.

لاویان گفت: ما به عنوان یک ملت ابراهیمی باید به خودمان برگردیم و تفکر کنیم و ببینیم چه شخصیت‌های بزرگی هم در اسلام و هم در ادیان دیگر ابراهیمی داریم شخصیت‌هایی مانند حضرت زهرا خدیجه زینب و ام البنین چه کردند؟ سارا صفورا دینا و دبورا در آیین موسی الگوی زنان موفق بودند. حضرت فاطمه خطبه می‌گفتند مقاله می‌نوشتند شاعر بودند و در عین حال همسر و مادر نمونه‌ای بودند ما حضرت زینب و حضرت خدیجه را می‌توانیم به عنوان الگوی زن ابراهیمی به دنیا معرفی کنیم.