تاریخ : 1401,سه شنبه 06 ارديبهشت21:48
کد خبر : 430949 - سرویس خبری : آخرین اخبار فناوری اطلاعات و ارتباطات

فیبر نوری، نسخه شفابخش برای حل مشکلات اینترنت کشور

مطالبه عمومی برای اینترنت باکیفیت بر بستر فیبرنوری شکل‌ گرفته است و وزارت ارتباطات دولت دوازدهم هم تاکید دارد که نسخه شفابخش حل مشکل اینترنت کشور، توسعه فیبر نوری است. تاکنون یک میلیون و ۴۰۰ هزار پورت فیبرنوری راه‌اندازی شده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، این روزها درباره توسعه شبکه فیبر نوری و ضرورت آن زیاد می شنویم. زیرا مدتی است که به گفته مسوولان وزارت ارتباطات بهبود وضعیت اینترنت کشور به توسعه فیبر نوری گره خورده است.

از اواخر سال قبل وضعیت اینترنت در کشور دست خوش فراز و نشیب هایی شد و افت کیفیت و سرعت اینترنت در بخش ثابت و سیار صدای مشترکان را درآورد.

اگرچه این بحران تا حدی سپری شد اما مسوولان هشدار دادند که وضعیت شبکه از نظر ظرفیت به حالت هشدار درآمده است و باید امروز برای نیاز آینده فکری کرد که در غیر این صورت دیگر نمی توان مشکل اینترنت را حل کرد.

فیبر به مناطق بیشتری برسد

اما این مطالبه کاربران جدید هم نیست. پیش از این هم کاربران اینترنت به ویژه مشترکان اینترنت مخابرات که درخواست استفاده از سرویس فیبر نوری این شرکت را داشتند با مشکل نبود زیرساخت های فیبر نوری مواجه بوده اند.

وزارت ارتباطات برای توسعه اینترنت فیبر نوری چه برنامه ای دارد؟

در شرایطی که مطالبه عمومی برای اینترنت با کیفیت بر بستر فیبر نوری در حال شکل گیری است، وزارت ارتباطات دولت دوازدهم هم تاکید دارد که نسخه شفابخش حل مشکلات اینترنت کشور توسعه فیبر نوری است.

این وزارتخانه از انتهای سال پیش برای ایجاد 20 میلیون پورت فیبر نوری در سراسر کشور برنامه ریزی کرده است و قرار است برنامه خود را در 3 سال اجرایی کند.

در تازه ترین اطلاعات هم عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با ارائه گزارشی، اقدامات این وزارتخانه برای توسعه فیبر نوری در کشور را تشریح کرد و گفت: بسته حمایت از اپراتورها برای ورود به بازار فیبر نوری تهیه شده است.

وی ادامه داد: همچنین علاوه بر اپراتورهای ثابت به اپراتورهای تلفن همراه هم اجازه داده شده که خدمات اینترنت ثابت مبتنی بر فیبرنوری ارائه کنند.

زارع پور افزود: از سوی دیگر، در بخش همراه با موافقت دولت مقرر شده که بخشی از سهم دولت از درآمد اپراتورهای تلفن همراه صرف توسعه اینترنت ثابت فیبرنوری شود.

وزیر ارتباطات گفت: در بخش ثابت هم، با موافقت دولت مقرر شده که شرکت هایی که پورت فیبر نوری راه‌ اندازی می کنند، سه درصد از درآمد خود را که به‌عنوان حق السهم به دولت می پردازند به مدت پنج سال پرداخت نکنند. 

زارع پور افزود: تاکنون یک میلیون و 400 هزار پورت مبتنی بر فیبر نوری راه‌اندازی شده است.