تاریخ : 1401,یکشنبه 11 ارديبهشت18:21
کد خبر : 431372 - سرویس خبری : فناوری اطلاعات

مبتنی بر عملیاتی سازی، تجاری سازی و درآمدزایی در حوزه اقتصاد دانش بنیان،

شانزدهمین مسابقات ربوکاپ دانشگاه آزاد برگزار می‌شود

شانزدهمین مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران ۲۰۲۲ با تاکید بر فعالیت های علمی مبتنی بر عملیاتی سازی، تجاری سازی و درآمدزایی در حوزه اقتصاد دانش بنیان در واحد علوم و تحقیقات برگزار می‌شود.

به گزارش سرویس فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات، جمشید صباغ زاده قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این واحد دانشگاهی در خصوص مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران ۲۰۲۲ که به همت واحد علوم و تحقیقات، واحد قزوین، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان وکمیته ملی ربوکاپ، از تاریخ ۱۴ الی ۱۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در واحد علوم و تحقیقات برگزار می‌شود، گفت: شانزدهمین دوره مسابقات ربوکاپ آزاد ایران ۲۰۲۲ (IranOpen RoboCup) با هدف فرهنگسازی علم رباتیک در قشر جوان و نوجوان برگزار می شود.

وی با بیان این مطلب که به دلیل پاندمی کرونا تقریبا با ۳ سال تاخیر این مسابقات برگزار می‌شود، ادامه داد: به دلیل شرایطی که بیماری کرونا در جهان رقم زد، حضور تیم‌های خارجی در این دوره از مسابقات کمرنگ‌تر از دوره‌های پیشین است.

به گفته صباغ زاده، آنچه از اهمیت ویژه‌ای در برگزاری این رویداد علمی برخوردار است، دسترسی به علم هوش مصنوعی و رباتیک به عنوان یکی از مهمترین علوم آینده در قالب مسابقات ربوکاپ است.

وی با بیان این مطلب که واحد علوم و تحقیقات به عنوانی یکی از بزرگترین واحد های دانشگاه آزاد اسلامی دارای رشته‌های مرتبط با علم رباتیک در مقاطع مختلف است، افزود: یکی از اهداف برگزاری این رویداد علمی، آشنایی بیشتر دانشجویان با علم رباتیک و سمت و سو دادن دانشجویان به فعالیت‌های علمی در این حوزه است، تا در کنار فراگیری مبانی نظری علم رباتیک به مباحث عملیاتی ساخت ربات، بیش از پیش ورود کنند.

صباغ زاده با بیان این مطلب که برگزیدگان و برترین‌های این مسابقه از سوی دانشگاه آزاد اسلامی حمایت مادی و معنوی می شوند، ادامه داد: در دانشگاه به دنبال عملیاتی کردن مباحث نظری رباتیک جهت خدمات به بخش‌های مختلف کشور از جمله صنعت و کشاورزی هستیم. سعی داریم از طریق توجه به محتوای فنی این فعالیت و علاقمند کردن دانشجویان با مباحث رباتیک، واحدهای فناور مرتبط با این علم، تشکیل و با تزریق آن به مراکز رشد واحد علوم و تحقیقات، شاهد تولد شرکت‌های دانش بنیان در این حوزه باشیم.

به گفته قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در واحد علوم و تحقیقات، شلوغ ترین بخش این دوره از مسابقات را لیگ دانش آموزی به خود اختصاص داده است. یکی از اهداف مورد توجه در این دوره از مسابقات، علاقمند کردن دانش آموزان برای برنامه ریزی جهت فعالیت علمی در حوزه های علم رباتیک در مقاطع بالاتر در دانشگاه آزاد اسلامی است.  

صباغ زاده تصریح کرد: این مسابقات برای دانشگاه آزاد اسلامی که به عنوان قطب رباتیک کشور شناخته می‌شود، حائز اهمیت است و در این دانشگاه برای مانایی و رشد در این حوزه، برنامه های منسجمی وجود دارد.

شانزدهمین دوره از مسابقات ربوکاپ آزاد ایران با حضور بیش از ۱۰۵ تیم از دانشگاه‌ها و مدارس و حدود ۸۰۰ شرکت کننده، برگزار خواهد شد.

براساس این گزارش، شانزدهمین دوره مسابقات ربوکاپ آزاد ایران ۱۴۰۱ در ۹ لیگ از جمله لیگ‌های دانش آموزی، فوتبالیست، امدادگر،دموی دانش اموزی وکواسپیس وربات های سرویس‌رسان در کار، ربات پرنده، خودرو خودران و دموی بزرگسال برگزارخواهد.

این دوره از مسابقات طی سه روز از روز چهارشنبه مورخ ۱۴ اردیبهشت تا ۱۶ اردیبهشت ماه در ساختمان کتابخانه و مرکز اسناد زنده یاد دکتر حبیبی واحد علوم و تحقیقات برگزار خواهد شد.