تاریخ : 1401,یکشنبه 11 ارديبهشت22:35
کد خبر : 431412 - سرویس خبری : آخرین اخبار زنان

طرح بیمه زنان خانه دار مورد استقبال قرار نگرفت

فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در نامه ای به رئیس جمهور تاکید کردند: سهم زنان در برخورداری از بیمه تأمین اجتماعی بسیار اندک است و با توجه به بالابودن نرخ حق بیمه، طرح بیمه زنان خانه دار مورد استقبال قرار نگرفته است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایرنا، در نامه فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی خطاب به آیت الله سید ابراهیم رئیسی آمده است: به رغم ضرورت همگانی‌بودن بیمه‌های اجتماعی برای آحاد جامعه از جمله زنان، نظام تأمین اجتماعی کشور تاکنون نتوانسته پوشش بیمه‌ای خود را به همه اقشار تسری دهد و در این میان، سهم زنان در برخورداری از تأمین اجتماعی به عنوان بیمه ‌شده اصلی بسیار اندک است. این در حالی است که طرح بیمه زنان خانه ‌دار از سال ۱۳۸۷ از سوی سازمان تأمین اجتماعی اجرا شده اما با توجه به بالابودن نرخ حق بیمه، اختیاری‌بودن، نداشتن تمکن مالی زنان و... چندان مورد استقبال جامعه زنان قرار نگرفته است.

در این نامه آمده است: این شرایط در سال ۱۴۰۱ و با افزایش ۵۷ درصدی حداقل دستمزد از سوی شورای عالی کار، بغرنج‌تر شده و افزایش ناگهانی حق بیمه، موجب شده است بسیاری از زنانی که پیش از این از بیمه زنان خانه‌دار استفاده می‌کردند، اکنون استطاعت ادامه پرداخت حق بیمه خود را نداشته باشند و به اجبار از پوشش این بیمه خارج شوند.  مطابق بند (ب) ماده ۱۰۳ قانون برنامه ششم توسعه، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف شده است ساز و کار قانونی برای بیمه زنان خانه‌دار دارای حداقل سه فرزند را ارائه کند.

در این نامه با اشاره به ماده ۲۱ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب ۱۴۰۰ آمده است: دولت مکلف است در راستای اجرای این بند از قانون برنامه ششم توسعه، با تقویت صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر نسبت به بیمه مادران خانه‌دار دارای سه فرزند و بیشتر اقدام کند به طوری ‌که براساس بند الف ماده مذکور مادران غیرشاغل دارای سه فرزند و بیشتر ساکن مناطق روستایی و عشایری از صد درصد کمک دولت در پرداخت حق بیمه برخوردار شوند.

فراکسیون زنان مجلس در این نامه با اشاره به آمار پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان در مورد زنان خانه دار آمده است: که بیش از سه میلیون و ۱۳۷ هزار زن خانه‌دار دارای حداقل سه فرزند بین سنین ۱۸ تا ۵۰ سال در کشور وجود دارند که فاقد بیمه اصلی بوده و بیش از یک میلیون و ۱۹۷ هزار تن آن‌ها ساکن مناطق روستایی و بیش از یک میلیون و ۹۴۷ هزار تن آن‌ها ساکن مناطق شهری هستند.  مقتضی است اقدامی عاجل در راستای اجرایی‌شدن بند (ب) ماده ۱۰۳ قانون برنامه ششم توسعه و ماده ۲۱ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت صورت گیرد.