تاریخ : 1401,سه شنبه 20 ارديبهشت18:36
کد خبر : 432131 - سرویس خبری : آخرین اخبار فرهنگی اجتماعی

نسخه آزمایشی دانشنامه تخصصی "ویکی حقوق" بر روی اینترنت قرار گرفت

در حال حاضر محور اول این پروژه که پیرامون دانشماد ‌نگاری بوده در قسمت قوانین مادر حقوق خصوصی و قوانین مادر حقوق جزا رو به اتمام است. با این توضیح که در بخش حقوق خصوصی، نگارش تمامی مواد قانون مدنی و قانون آیین دادرسی مدنی و بیش از نیمی از مواد قانون تجارت انجام شده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، نسخه آزمایشی دانشنامه تخصصی ویکی حقوق به نشانی، به عنوان اولین و تنها دانشنامه مجازی حقوقی به همت پژوهشکده حقوق و قانون ایران بر روی اینترنت قرار گرفت. این دانشنامه که با شعار «حقوق را جدی بگیریم» در حال فعالیت است، در صدد است تا دانشنامه ای جامع و رایگان را با هدف توسعه اطلاعات حقوقی برای آحاد جامعه فارسی‌زبان تهیه کند.

ویکی حقوق محدوده فعالیت خود را پیرامون ۶ محور تعیین کرده‌است. این محورها عبارت است از:

۱. تدوین مقالات دانشنامه‌ای بر اساس شماره مواد قانونی

۲. تدوین مقالات دانشنامه‌ای برای اصطلاحات تخصصی حقوقی

۳. معرفی اطلاعات شناسنامه ای کتب مرجع حقوقی

۴. معرفی نام آوران حقوق ایران و بین‌الملل (اساتید، قضات، وکلا و پژوهشگران برجسته)

۵. معرفی سارمان‌های حقوقی و قضایی اعم از دولتی و خصوصی

۶. معرفی دانشکده‌های حقوق ایران و جهان

در حال حاضر محور اول این پروژه که پیرامون دانشماد ‌نگاری بوده در قسمت قوانین مادر حقوق خصوصی و قوانین مادر حقوق جزا رو به اتمام است. با این توضیح که در بخش حقوق خصوصی، نگارش تمامی مواد قانون مدنی و قانون آیین دادرسی مدنی و بیش از نیمی از مواد قانون تجارت انجام شده است. در بخش دانشماده نگاری قوانین مادر حقوق جزا نیز، تمامی مواد قانون مجازات سال ۱۳۹۲ و کتاب تعزیرات قانون مجازات ۱۳۷۵ و بیش از نیمی از مواد قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ نیز نگارش شده که بخش باقیمانده از این مواد نیز هم اکنون توسط تیم پژوهشگران پژوهشکده حقوق و قانون ایران در خال نگارش است. به گفته محمد جواد درویش زاده، مدیر پروژه ویکی حقوق، در بهار ۱۴۰۱ نگارش دانشماده‌های گرایش حقوق عمومی با تمرکز بر قانون اساسی، قانون مالیات های مستقیم و قانون مدیریت خدمات کشوری نیز آغاز خواهد شد.

محورهای دیگر فعالیت ویکی حقوق نیز نظیر " تدوین مقالات دانشنامه‌ای برای اصطلاحات تخصصی حقوقی" در همین مدتی که این دانشنامه به صورت آزمایشی با نشانی wikihoghoogh.net بر روی اینترنت قرار گرفته، توسط پژوهشگران پژوهشکده حقوق انجام خواهد شد.