تاریخ : 1401,شنبه 24 ارديبهشت15:53
کد خبر : 432421 - سرویس خبری : آخرین اخبار فناوری اطلاعات و ارتباطات

مزایای استفاده از نرم افزار خزانه داری چیست؟

یک سیستم‌ خزانه‌داری خوب، از فراموش کردن سر رسید پرداخت ها جلوگیری کرده و مطالباتی که موعد پرداخت آنها گذشته است را شناسایی می کند و همچنین گزارش‌های لازم را برای بهینه‌سازی وجوه نقد، کنترل حساب‌های بانکی، مدیریت نقدینگی، ارائه انطباق، و نظارت بر سرمایه‌گذاری‌ها، بدهی‌ها و وام‌ها به مدیران مالی ارائه می‌دهد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، سیستم خزانه داری یک نرم افزار سازمانی است که به خودکارسازی فرآیندهای دستی این حوزه کمک می کند. با خودکارسازی این مراحل، مدیران مالی می‌توانند در عین کنترل حساب‌های بانکی، حفظ انطباق، و مدیریت تراکنش‌های بانکی و مالی داخلی، دید بیشتری نسبت به نقدینگی کسب کنند و در نتیجه با جمع آوری و گزارشات صحیح از اطلاعات مالی بتوانند تصمیم گیری مناسبی برای آینده در زمینه امور مالی سازمان داشته باشند.

یک سیستم‌ خزانه‌داری خوب، از فراموش کردن سر رسید پرداخت ها جلوگیری کرده و مطالباتی که موعد پرداخت آنها گذشته است را شناسایی می کند و همچنین گزارش‌های لازم را برای بهینه‌سازی وجوه نقد، کنترل حساب‌های بانکی، مدیریت نقدینگی، ارائه انطباق، و نظارت بر سرمایه‌گذاری‌ها، بدهی‌ها و وام‌ها به مدیران مالی ارائه می‌دهد.

بدون استفاده از نرم افزار خزانه داری، دانستن وضعیت نقدینگی سازمان، دشوار خواهد بود. یعنی باید ساعت ها صرف شود تا با استفاده از ابزارها و منابع داده متفاوت، وضعیت کنونی شناسایی شود البته که این فرآیند دستی مستعد خطای انسانی نیز می باشد ولی یک سیستم دریافت و پرداخت مناسب، دید کافی برای گرفتن تصمیمات مالی حیاتی و اهداف استراتژیک تجاری را فراهم می کند

نرم افزار خزانه داری می تواند آماده سازی و تطبیق وضعیت نقدی روزانه یک سازمان را قبل از شروع روز کاری به طور خودکار انجام دهد. دانستن وضعیت نقدی مجموعه باعث می شود که همیشه دید درست و بروزی از وضعیت مالی کنونی سازمان وجود داشته باشد لذا تجزیه و تحلیل های مالی و در نتیجه تصمیم گیریها، دقیق خواهند بود.


مزیت های نرم افزار خزانه داری

آگاهی از نقدینگی و شناسایی ریسکها: نرم افزار خزانه داری گزارشی دقیق از وضعیت جاری نقدینگی ارائه می دهد در نتیجه میزان ریسک کاهش یافته و توانایی انجام برنامه ریزی استراتژیک و پیش بینی بهبود می یابد

انطباق با استانداردها و انتخاب بهترین روش ها: یک نرم افزار خزانه داری بهترین شیوه‌ها از جمله اتخاذ شیوه‌های عملیاتی برتر، پیروی از سیاست‌ها و رویه‌های شرکت و انطباق با استانداردهای نظارتی فعلی را پیشنهاد می دهد می‌کند.

اتوماسیون و مقیاس پذیری: با توجه به اینکه نرم افزار خزانه داری باعث خودکار شدن بسیاری از فرآیندهای مربوط به دارایی ها، بدهی ها و ... می شود لذا باعث افزایش کارایی، کاهش هزینه، بهبود کیفیت، زمان پاسخگویی و بهره وری می شود.

مدیریت ریسک: یک نرم افزار خزانه داری با عملکرد کامل، مدیریت ریسک را فراهم می‌کند و به طور فعالانه ریسک‌های عملیاتی، مالی و اعتباری را مدیریت، نظارت و گزارش می دهد.

تجزیه و تحلیل پیشرفته: با خودکارسازی فرآیندهای اصلی خزانه‌داری، تجزیه و تحلیل داده ها و پیش بینی های آینده دقیق تر شده، هزینه ها کاهش می یابد، ابزارهایی برای تعیین بهترین روش ها و ابزار برای تامین مالی، پوشش ریسک و سرمایه گذاری فراهم شده و بازگشت سرمایه افزایش می یابد.

از جمله امکاناتی که یک نرم افزار خزانه داری باید دارا باشد عبارتند از : مدیریت ضمانت نامه های بانکی، مدیریت تنخواه، انتقال خودکار اسناد به دوره مالی جدید، مدیریت چک ها، گزارشات دقیق و جامع، مدیریت تسهیلات بانکی، مدیریت اسناد و ...