تاریخ : 1401,یکشنبه 25 ارديبهشت18:30
کد خبر : 432557 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

تمدید ثبت‌نام پذیرش حوزه‌های علمیه

معاون آموزش حوزه‌های علمیه از تمدید مهلت ثبت‌نام پذیرش حوزه‌های علمیه برادران تا پایان اردیبهشت‌ماه خبرداد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی رستم‌نژاد، معاون آموزش حوزه‌های علمیه، در جمع خبرنگاران تصریح کرد: با توجه به درخواست­های مکرر در خصوص تمدید ثبت‌نام پذیرش حوزه‌های علمیه برای سال تحصیلی 1402-1401، سامانه ثبت‌نام تا پایان اردیبهشت 1401 همچنان فعال خواهد بود.

وی افزود: بنابراین داوطلبان محترم از کلیه مقاطع تحصیلی متوسطه اول (با حداقل قبولی پایه هشتم) و نیز متوسطه دوم و مقاطع دانشگاهی، که به دلایل مختلف موفق به ثبت‌نام و یا تکمیل ثبت‌نام خود نشده­اند می­توانند با مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی پذیرش به آدرس www.paziresh.ismc.ir  ثبت­نام خود را انجام و یا تکمیل نمایند.

رستم‌نژاد اظهار کرد: با توجه به ضرورت شایسته گزینی در حوزه­های علمیه، ابعاد شخصیتی، تربیتی و علمی داوطلبان، طی فرایندی مشخص مورد بررسی و ارزیابی قرار می­­گیرد و داوطلبان محترم پس از ثبت‌نام و طی موفقیت‌آمیز مراحل پذیرش و کسب امتیازات لازم در تمامی مراحل، به عنوان طلبه رسمی در یکی از مدارس علمیه سراسر کشور، پذیرش و مشغول به تحصیل خواهند شد.

وی ادامه داد: در اولین مقطع تحصیلی حوزوی، طلاب همراه با تربیت و تهذیب نفس، مرحله آشنایی با علوم پایه و معارف اسلامی بر اساس قرآن و مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام را طی خواهند کرد. این دوره به طور متوسط بین 3 تا 6 سال طول می­‌کشد.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه خاطر نشان کرد: طلاب در ادامه فراگیری علوم و معارف اسلامی، می­توانند متناسب با علاقه و استعداد خود، تحصیلات تکمیلی خود را در یکی از رشته­های تخصصی و گرایشی علوم اسلامی در سطوح 2، 3 و 4 (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) ادامه دهند.

وی ادامه داد: این رشته­های تخصصی و گرایشی در 16 حوزه دانشی و بیش از 400 رشته و گرایش ضمن درختواره دانشی رشته‌­های تخصصی حوزه‌های علمیه تعریف و مطابق با نقشه اجرائی آن در سطح کشور در حال گسترش و اجراست.

رستم‌نژاد افزود: هر یک از طلاب با گذراندن تحصیلات تکمیلی حوزوی می­توانند در راستای مأموریت­های حوزوی در یکی از شئون روحانیت در عرصه­های مختلف همچون تعلیم و آموزش، تربیت و اخلاق،  تبلیغ و هدایت، اجتهاد، مدیریت و غیره در پاسخگویی به نیازهای حوزه، جامعه در سطح ملی و بین‌­الملل ایفای نقش نمایند.

وی با اشاره به شرایط عمومی داوطلبان حوزوی بیان داشت: برخورداری از صلاحیت‌­های اعتقادی، اخلاقی و اجتماعی، اعتقاد و التزام به ولایت‌فقیه و نظام مقدّس جمهوری اسلامی ایران، تابعیت جمهوری اسلامی ایران، برخورداری از سلامت جسمی و روحی و  نداشتن منع قانونی از نظر نظام وظیفه است.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه افزود: حفظ قرآن کریم، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه، خانواده ایثارگران، رتبه‌های برتر علمی کشوری، از جمله ویژگی­هایی است که دارای امتیاز بوده و داوطلب گرامی در اولویت پذیرش قرار می‌گیرد.

رستم‌نژاد ابراز داشت: به منظور شایسته گزینی، پذیرش داوطلبان طی فرایندی مشخص انجام می­شود که این فرایند شامل مصاحبه، مشاوره، تحقیقات میدانی، آزمون ورودی، دوره­های میثاق تربیتی و آموزشی و سنجش سلامت از ابتدای ثبت‌نام شروع و تا آغاز سال تحصیلی (مطابق تقویم پذیرشی) ادامه دارد که این فرایند به دلیل حساسیت و لزوم دقت در آن، بیش از 6 ماه طول می­کشد.

وی تأکید کرد: زمان‌بندی و برنامه‌ریزی انجام این مراحل توسط مدیریت­های استانی و در هر منطقه و استان متناسب با اقتضائات همان منطقه صورت گرفته و توسط مدارس علمیه انجام می­شود.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه تصریح کرد: ارزیابی علمی داوطلبان از طریق بررسی سوابق تحصیلی چند سال گذشته آنان و همچنین آزمون ورودی متمرکز که در تاریخ 31/04/1401 در بیش از 50 مرکز آزمون  در سراسر کشور برگزار می­شود صورت می­پذیرد. نتایج آزمون در تاریخ 22/05/1401 از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی سنجش و پذیرش حوزه­های علمیه به اطلاع داوطلبان رسانده می­شود.

وی ادامه داد: آخرین مرحله از مراحل پذیرش برگزاری دوره میثاق آموزشی است که با شروع سال تحصیلی آغاز می­شود. با پایان پذیرفتن این دوره، داوطلبانی که موفق به گذراندن تمام مراحل پذیرش و کسب امتیاز لازم از تمام مراحل شده‌اند به عنوان طلبه رسمی شناخته شده و مطابق ضوابط به تحصیلات خود ادامه داده و از خدمات حوزوی بهره­مند می­شوند.

 رستم‌نژاد در پایان گفت: داوطلبان می­توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به پایگاه اطلاع‌رسانی سنجش و پذیرش حوزه­های علمیه، مراجعه کنند؛ همچنین می­توانند جهت دریافت پاسخ سؤالات خود و یا راهنمایی و مشاوره به مدیریت­های استانی و مدارس علمیه سراسر کشور مراجعه نمایند.

خاطرنشان می‌شود، علاقه‌مندان به حوزه‌های علمیه می‌توانند برای کسب اطلاع کامل از شرایط ثبت‌نام و مراحل پذیرش، به مدیریت‌های استانی و مدارس علمیه تحت پوشش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در سراسر کشور و یا پایگاه اطلاع‌رسانی پذیرش حوزه­های علمیه به نشانی اینترنتی (www.paziresh.ismc.ir) یا کانال پذیرش در ایتا به نشانی اینترنتی  https://eitaa.com/pazireshhowzeh مراجعه کنند.