تاریخ : 1401,سه شنبه 27 ارديبهشت11:59
کد خبر : 432712 - سرویس خبری : آخرین اخبار اقتصادی

ترموود چیست؟

ترموود طبق تعریف یک سایت راهنمای بین المللی مربوط به چوب ترمو به آن نیز چوب گرم گفته می شود. این چوب ماده ای پایدار و زیبا از الوار است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، ترموود طبق تعریف یک سایت راهنمای بین المللی مربوط به چوب ترمو به آن نیز چوب گرم گفته می شود. این چوب ماده ای پایدار و زیبا از الوار است که از طریق عملیات حرارتی بدون استفاده از مواد شیمیایی به مرحله تولید می رسد. مردم مدام به دنبال راه هایی بودند که مقاومت چوب را در برابر شرایط جوی در محیط های باز افزایش دهند. بنابراین در راستای بالا بردن مقاومت چوب، در کشورهای مختلف تحقیقات گسترده ای در این زمینه آغاز گردید. بالاخره فنلاند توانست با بکارگیری روش های مهندسی و همچنین فراوری مناسب بعد از سال ها آزمایش، عمر چوب را بالا ببرد. در نهایت نتیجه این آزمایش ها و تحقیقات کشور فنلاند به تولید چوب ترمو منجر شد.

ترموود چگونه تولید می شود؟

چوب نرم اسکاندیناوی یا همان ترموود طی یک سری عملیات در دمای 180 الی 230 درجه به مدت 96 ساعت در کوره های مخصوص محفظه حرارت داده می شود. بخار موجود در این کوره ها نقش گاز محافظتی دارد. بنابراین از آسیب دیدن و شکافتن چوب در طی عملیات حرارتی جلوگیری می کند.

مشخصات و کیفیت ترموود

اجرای عملیات حرارتی باعث ایجاد یکسری تغییرات ساختاری و شیمیایی در الوار می شود. در نتیجه کیفیت و برخی از خصوصیات چوب را تغییر می دهد. حال برخی از خصوصیات و ویژگی ها که چوب ترموود را محبوب کرده شامل موارد زیر می باشد:

سازگار با محیط زیست

چوب نرم به کار رفته جهت تولید ترموود از محیط زیست و جنگل های مدیریت شده با گواهینامه PEFC به دست می آید. همچنین هیچ نوع مواد خارجی یا ماده شیمیایی در پروسه تولید دخالت ندارد. در نتیجه این ماده با محیط زیست سازگار می باشد. البته نحوه تولید این نوع چوب فقط از طریق روش های طبیعی صورت می گیرد.

مقاومت بالا در برابر پوسیدگی و قارچ ها

ترموود چیست؟

مشخصات و کیفیت ترموود

زمانی که فرایند گرم شدن الوار صورت می گیرد، چوب مواد مغذی جهت رشد و نمو، قارچ ها و پوسیدگی را از دست می دهد. در نتیجه پروسه تولید ترموود به گونه ای است که دیگر مواد مغذی جهت تغذیه قارچ ها و پوسیدگی در چوب باقی نمی ماند.

افزایش طول عمر ترموود

زمانی که هدف تولید ترموود باشد، بایستی چوب با حرارت بالا تولید شود. درنتیجه طول عمر طولانی تری به همراه خواهد داشت. البته طول عمر ترمو به حرارت دقیق چوب بستگی دارد که چقدر زنده بماند. در حالت کلی با افزایش درجه حرارت، طول عمر چوب نیز بیشتر می شود. همچنین گرمای شدیدی که ترمو در پروسه تولید و در معرض آن باید قرار گیرد، عمق هسته چوب را خشک می نماید. سپس رزین و تمام رطوبت از الوار پاک می گردد. در نتیجه ترمو به اندازه الوار های تصفیه نشده در مقابل تغییرات رطوبت از خود واکنش نشان نمی دهد. این نوع چوب به علت عملیات فرآوری شده، خطر تورم، جمع شدگی و ترک خوردگی را کاهش می دهد. ناگفته نماند شکل خود را بهتر حفظ می نماید و در دمای بالا رزین ترشح نمی کند.

عایق بندی خوب

چوبی که عملیات حرارتی روی آن صورت گرفته باشد نسبت به چوب تصفیه نشده بسیار متخلخل تر خواهد بود. درنتیجه خاصیت عایق بندی ترموود به طور چشمگیری بهبود می یابد.

قابل بازیافت بودن ترموود

یکی از مزایای ترموود، قابلیت بازیافت چوب است که به حفظ محیط زیست کمک شایانی می کند. از این نوع چوب بر عکس چوب های آغشته به فشار، می توان یک محصول تصفیه نشده دوباره بازیافت کرد.

قابل استفاده در نمای خارجی و داخلی ساختمان جهت هماهنگی

ترموود را می توان در نمای داخلی و خارجی ساختمان استفاده کرد تا اصول طراحی به شکل منسجم در تمام بخش های ساختمان رعایت شود. سپس یک سیستم هماهنگ در تمام ساختمان ایجاد کرد. اصلاح حرارتی چوب به غیر از ظاهر جذاب و زیبا، خطر انتشار مضر همچون فرمالدئیدها را از بین خواهد برد. درنتیجه چوب خالص، بهداشتی و ایمن می شود. سپس استفاده از آن در محیط های داخلی برای افراد مستعد واکنش های مختص به چوب، بهداشتی است.

ویژگی های منحصر به فرد ترموود

ظاهر ترمو با گره های پروانه ای صوتی، رایحه و لحنی غنی گرم است. همچنین سطح ابریشمی و صاف این نوع چوب برای لمس بسیار دلپذیر می باشد. خواص ضد باکتریایی این نوع چوب آن را به ماده دلپذیر جهت استفاده در هر کاری تبدیل کرده است. بنابراین خصوصیات برجسته ترمو همان چیزی می باشد که به عنوان لوکس طبیعی از آن نام برده می شود.

مزایای ترموود

ترموود چیست؟

مزایای ترموود

فرآوری طبیعی به صورت 100%، بدون افزودنی مواد شیمیایی، قابل بازیافت و تجزیه زیست محیطی

صدور گواهینامه همان شخص ثالث زیر نظر FSC، حضانت یا زنجیره PEFC یا هر دو قابلیت ردیابی کل مواد اولیه جهت نمایش استفاده از جنگل های پایدار

به دلیل عملیات حرارتی خاص، دارای عملکرد مناسب در فضای بیرونی، داخلی و یا در شرایط مختلف جوی

دارای یکنواختی رنگ، مقاوم در مقابل پوسیدگی، دوام زیاد، ثبات ابعاد بالا

بدون نشت دارای رزین و قابلیت رنگ آمیزی به آسانی

معایب ترمووود

در حالت کلی هیچ گونه وسیله یا متریالی بدون ایراد و نقص نمی باشد. بنابراین قیمت نسبتا زیاد ترموود یکی از بزرگترین ایرادهای آن نسبت به دیگر متریال ها است. از دیگر معایب این چوب عدم استفاده از آن در اجسام منحنی شکل می باشد. زیرا با ترمو نمی توان اشکال و اجسام منحنی را رسم نمود. در نتیجه اکثر مراحل پروژه ها با این محصول تکمیل نمی گردد. همچنین سازه های دوار، استادیوم ها و ساختمان های گرد قابلیت پیاده سازی با چوب ترمو را ندارند.

نحوه نگهداری ترموود

انتظار از چوب ترموود وجود عمر طولانی است که نتیجه آن عدم نیاز به درمان سطحی می باشد. برخی از افراد جهت غنی سازی رنگ چوب، آن را رنگ می نمایند. ولی اگر چوب در حالت نرمال بماند، رنگ خود را به رنگ خاکستری نقره ای شبیه چوب درخت کاج یا سرو تغییر می دهد.

روکش ترموود

رنگ چوب ترموود در محیط مورد استفاده تحت تاثیر دمای همان محیط قرار می گیرد. همچنین مدت زمان قرار گیری در گرما نیز رنگ آن را تغییر می دهد. به علت تراکم های متعدد چوب نرم، مقدار کمی واریانس در رنگ مشاهده خواهد شد. اما در حالت کلی هر چه قدر الوار در معرض دمای بالاتری قرار گیرد، ترمو تیره تر به نظر می رسد.


منبع : https://iusnews.ir/fa/news-details/432712/