تاریخ : 1401,پنجشنبه 29 ارديبهشت23:44
کد خبر : 432916 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

در جلسه ای با سخنگوی کمیسون اصل ۹۰ مطرح شد؛

انتقاد فعالان دانشجویی از گرانی‌ها/ کمیسیون اصل ۹۰ به موضوع جذب برخی اساتید مسئله‌دار ورود کند

دانشجویان اعتقاد داشتند که کمیسیون اصل ۹۰ به موضوع جذب برخی اساتید مسئله دار در انتهای دولت دوازدهم ورود کرده و موضوع را در وزارت علوم در دولت جدید پیگیر و مانع از انجام این امور در دانشگاه ها از جمله دانشگاه تهران شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ جلسه فعالان تشکل های دانشجویی دانشگاه های تهران با علی خضریان عضو هیات رئیسه و سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی پیرامون موضوعات و همفکری در خصوص مسائل اصلی کشور در کمیسیون اصل 90 برگزار شد.

در ابتدای این جلسه دانشجویان نکاتی را در خصوص موضوعاتی چون سیاست ارزی کشور و حذف ارز ترجیحی، مذاکرات هسته ای در وین و احیای برجام، مسئله اقتصادی کشور، ضرورت اصلاح ساختار بودجه، اعلام آمادگی برای کمک دانشگاه به مجلس در حوزه اصلاح ساختار بودجه، مسائل مربوط به دانشگاه آزاد و ضرورت قانونمندسازی این دانشگاه، قاچاق کالا و ارز و سوال پیرامون وضعیت رسیدگی این پرونده در کمیسیون اصل 90 و سامانه جامع تجارت، جمعیت و فرزندآوری و لزوم نظارت مجلس بر اجرای درست این قانون، انتقاد به وضعیت خودرو در کشور و قول عمل نشده وزیر صمت در خصوص کنار گذاشتن قرعه کشی خودرو، تحول در آموزش و پرورش که طی سال های گذشته به دفعات رخ داده اما به دلیل عدم جامعیت منجر به تغییر هویت جمعی در کشور شده و درخواست دانشجویان مبنی بر نظارت دقیق مجلس بر تغییر کتب درسی در دوره جدید که تا به صورت جامع انجام شود و تغییرات در بازه زمانی طولانی ماندگار باشد تا هویت جمعی کشور با تغییرات مداوم دچار آسیب نشود، مطرح کردند.

همچنین دانشجویان نسبت به گرانی ها انتقاد کردند چرا که بر خلاف آنچه گفته شده بود محدود به چند قلم کالا نبود و طیف گسترده ای از کالاها را شامل شده که لازم است مجلس و دولت با هماهنگی درست مانع افزایش فشار اقتصادی بر مردم شوند.

دانشجویان اعتقاد داشتند که کمیسیون اصل 90 به موضوع جذب برخی اساتید مسئله دار در انتهای دولت دوازدهم ورود کرده و موضوع را در وزارت علوم در دولت جدید پیگیر و مانع از انجام این امور در دانشگاه ها از جمله دانشگاه تهران شود.

از سوی دانشجویان موضوع لزوم بررسی سفرهای خارجی مسئولان در شرایط جنگ اقتصادی و تیم همراه ایشان مطرح شد. آنها تاکید کردند لازم است افراد ضروری در این سفرها حضور داشته باشند و بعضا سفرها بیش از تعداد ضروری بوده و پرداخت حق ماموریت های ارزی در این سفر حکایت از ریخت و پاش مسئولین در حوزه اجرایی و تقنینی بود. موضوع نهاده های دامی و ایده دانشجویان در این جلسه برای تولید و خودکفایی که می تواند کشور را در موضوع دامپروی یک گام رو به جلو ببرد مطرح شد.

در این جلسه بعد از اینکه نکات مطرح شد و مورد بحث و گفت‌وگوی دانشجویان قرار گرفت علی خضریان ضمن تشکر از دانشجویان برای ارائه طرح ها و ایده ها، قول پیگیری مواردی که به کمیسیون اصل 90 مربوط می شد را داد و به دانشجویان پیشنهاد شد مسائلی که به طرز کار قوا مربوط می شود را در قالب شکایت در کمیسیون اصل 90 ثبت کنند. همچنین در مواردی تقنینی مطرح شده مقرر شد جمعی ازدانشجویان به همراه تعدادی از نمایندگان جلساتی را با کارشناس مرکز پژوهش ها برای بررسی ایده ها و نظرات برگزارشود.

خضریان همچنین قول پیگیری داد که از وزارت امور اقتصادی و جهادکشاورزی برای تشکیل جسله ای با دانشجویان زمان بگیرد تا دغدغه های اقتصادی و مردمی سازی یارانه ها با مسئولان اجرایی در میان گذاشته شود و بتوانند بی واسطه صحبت ها و نظرات خود را منتقل کنند.

در خصوص مذاکرات هسته ای نیز سخنگوی کمیسیون اصل 90 ضمن توضیح روند مذاکرات وین از دولت گذشته تا به امروز به دانشجویان توصیه کرد ضمن اینکه نسبت به منافع ملی در حوزه سیاست های خارجی قرابت های سیاسی و فکری خود را در گیر این موضوع نکنند بلکه نسبت به منافع ملی بر مبنای آنچه در حال رقم خوردن است دغدغه های خود را حفظ کنند. خضریان توصیه کرد با توجه به اینکه غرب در طرف مقابل مذاکرات چه در دولت گذشته  و دولت کنونی تغییری نکرده است لذا هوشیاری نسبت به روند مذاکرات برای حفظ منافع ملی را مدنظر داشته و پیگیر باشند. این نماینده نسبت به ارائه متن پیش نویس مذاکرات وین و طرح مطلب آن با دانشجویان پرداخت و با اشاره به اینکه برای ارزیابی نتایج مذاکرات باید بر روی متن متمرکز بود تا افراد مذاکره کننده در دولت قبل و این دولت. خضریان متن پیش نویس مذاکرات وین تا به امروز را نگران کننده و فاقد شرایط مناسب جهت رسیدن یک وتوفق منافع ملی و انتفاع اقتصادی دانست.

خضریان در بحث قاچاق کالا و ارز را با ارائه گزارشی از اقداماتی که در کمیسیون اصل 90 شروع شده، توضیح داد که با توجه به اینکه قاچاق یکی از مسائل مهم کشور برای حمایت از تولید و همچنین به ثمر رسیدن جراحی اقتصادی درست در کشور است ارائه گزارشی از اقدامات میدانی و نظارت های صورت گرفته و پیگیری از دستگاه های اجریی وزارت اقتصادی، وزارت صمت و گمرک ارائه کرد و با اشاره به جلسه اخیر هیات رئیسه کمیسیون با رئیس قوه قضاییه در این خصوص، همکاری دستگاه قضایی برای به ثمر رسیدن این موضوع را بیان کرد و با توجه به مواضع رئیس قوه قضایی هم افزایی کمیسیون اصل 90 و دستگاه قضایی برای به ثمر رسیدن این موضوع را خبر داد.