تاریخ : 1401,سه شنبه 03 خرداد18:46
کد خبر : 433319 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

دانشجویان در دیدار با رئیس رسانه ملی چه گفتند؟

پیمان جبلی رییس صداوسیما امروز سه شنبه سوم خرداد همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر به دانشگاه صنعتی شریف رفت تا به پرسش‌های دانشجویان این دانشگاه پاسخ دهد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، در این مراسم که با استقبال دانشجویان همراه شد، نمایندگان تشکل‌های دانشجویی به طرح دیدگاه‌های انتقادی خود نسبت به عملکرد رسانه ملی پرداختند.

نسل جدید کمتر از گذشته با رسانه ملی ارتباط می‌گیرد

عباس جعفری دبیر انجمن مستقل دانشجویان شریف اولین سخنران این مراسم بود که در سخنانی عنوان کرد: در سال‌های گذشته درخواست‌ها برای حضور روسای صداوسیما در دانشگاه بی نتیجه مانده بود. ریاست سازمان صداوسیما، اکنون که با شما صحبت می‌کنیم مخاطبان رسانه ملی در کمترین میزان خود در سال‌های گذشته است. پلتفرم‌ها و محتوای رسانه‌ای در کل دنیا انحصار صداوسیما را شکسته است، نسل جدید جوانان سرزمین بسیار کمتر از گذشته با تولیدات سازمان ارتباط می‌گیرند، عدم درک مخاطب و عدم واکنش مناسب از سوی دیگر مردم را ناامید کرده است با قیچی کردن تولیدات رسانه‌های دیگر نمی‌توان آن‌ها را بومی سازی کرد. کپی سازی از برنامه‌های دیگر هم با فرهنگ ما تناقض دارد.

وی اضافه کرد: علاج واقعه پیش از وقوع باید باشد. در پوشش سخنان مردم باید صبر کرد تا دیگران مدعی نشوند. بیایید مردم را همیشه ببینیم و بشنویم نه فقط آنجا که به آن‌ها نیاز داریم.

این فعال دانشجویی افزود: شفافیت حلقه مفقوده حکمرانی کشور در همه دوران‌هاست. سال‌هاست جنبش دانشجویی به دنبال تحقق این‌ها بوده است. درخواست داریم اگر ادعای تحول را دارید در این امر پیش قدم شوید. صداوسیما باید تریبون همه آحاد ملت باشد. اجازه دهیم همه اندیشه‌ها به طور برابر و بدون هزینه به گفتگو بنشینند.

فرماندهی واحد در عرصه رسانه یک ضرورت است

در ادامه ضیایی نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه شریف نیز در سخنانی ضمن قرائت بیانیه خود و گفت: امید است با همکاری هم فضای سیاسی دانشگاه را زنده کنیم. امروز هدف اصلی تحلیل آسیب‌ها و ارائه راهکارهای پیش روی رسانه است. مخاطب همه اعتبار و سرمایه یک رسانه است.

وی با طرح نکاتی گفت: امروز صداوسیما دارای ساختار غیرچابک، عریض و طویل است. ۳۶ هزار نیروی انسانی، ۲۰ شبکه اصلی و شبکه‌های رادیویی و برون مرزی دارد. در برخی رخدادها این سازمان عریض و طویل مخاطب را به یک کانال تلگرامی باخته است و این میزان شبکه باعث هدر رفت سرمایه شده است. راهکار ما شکل‌گیری شبکه‌های موضوع محور است. امروز در عرصه رسانه فرماندهی واحد یک ضرورت است.

این فعال دانشجویی با اشاره به سرفصل «تامین مالی» در صداوسیما افزود: وابستگی بیش از حد سازمان به بودجه دولتی زمینه را برای دخالت سازمان‌ها فراهم می‌کند. به عنوان مثال برنامه «ثریا» و دخالت دولت قبل در سرنوشت این برنامه از همین نمونه است. حرکت به سمت استقلال مالی رسانه ملی از ضرورت‌هاست.

ضیایی ادامه داد: در فضای سیاسی صداوسیما باید صداوسیمای مردم باشد و دغدغه‌های مردم را نمایندگی کند. روزهای اولیه حضور شما نویدبخش این مهم بود اما انگار رفته‌رفته شما هم تغییر کردید. پیمان جبلی مورد انتظار ما همان جبلی پوشش‌دهنده ماجرای زاینده‌رود و کمبود بنزین است، نه کسی که گزارش‌های سخیف درباره یارانه‌ها ارائه می‌کند!

این فعال دانشجویی در مبحث «آزاداندیشی» هم تأکید کرد: صداوسیما وظیفه دارد برای اندیشه واقعی شرایط را تغییر دهد. به طور خاص از شما خواهان بازگشت حبیب رحیم‌پور ازغدی به برنامه «زاویه» و همچنین بازگشت برنامه «شوکران» به آنتن هستیم.

وی اضافه کرد: یک چالش بزرگ سازمان، مدیریت سلبریتی هاست. کسانی که خود صداوسیما آن‌ها را چهره می‌کند اما بعد از مدتی حاشیه‌ساز می‌شوند. سازمان سکوی پرتاب این سلبریتی ها به شبکه‌های خارجی می‌شود. از طرفی با چهره‌های محبوبی همچون عادل فردوسی‌پور نیز به بدترین شکل ممکن تعامل می‌کند.

ضیایی در پایان سخنانش عنوان کرد: آقای جبلی برای آنکه این بذر رشد کند باید در مقابل طوفان مراقبت کنید. پشتوانه مردمی ایجاد کنید. جریان دانشجویی از هرگونه تحول شما حمایت می‌کند اما از هرکدام این خطوط عدول کنید پیمان جبلی با علی عسکری فرقی ندارد. پس از ناهمواری‌ها نترسید.

صداوسیما که هیچ، ماهواره هم جایگاه خود را از دست داده است

حسین نیکدل دبیر تشکل جامعه اسلامی دانشگاه شریف سخنران بعدی بود که در ادامه با تسلیت به مردم ایران بابت جان باختن هموطنان در حادثه متروپل آبادان صحبتش را شروع کرد و خواستار برخورد با عاملان شهادت شهید صیاد خدایی شد.

وی اضافه کرد: امروزه صداوسیما که هیچ، ماهواره هم جایگاه خود را از دست داده است و اثرگذاری به شببکه‌های اجتماعی و اینستاگرام و … رسیده است.

نیکدل درباره عملکرد ساترا در حوزه نظارت بر پلتفرم‌های مجازی هم گفت: ساترا معنای تنظیم گری را عوض کرده و فقط برای شرکت‌ها مانع می‌تراشد.

وی تصریح کرد: در چند سال اخیر مواردی دیده‌ایم که رسانه ملی رسانه همه نیست. قدرت‌هایی که مدار را به شکلی ترسیم می‌کنند که عادل فردوسی‌پور از مدار خارج می‌شود. صداوسیما حتی نمی‌تواند فرزندان خود را که در آن بزرگ شده‌اند برگرداند؛ فردوسی پور، حیاتی، طهماسب و عطاران از این‌ها هستند.

این فعال دانشجویی با طرح این سوال که چرا کوچک‌ترین تغییر در روند اخبار بیست و سی مشاهده نمی‌شود گفت: تغییر نکردن مدیر شبکه سه شایبه های زیادی را پیش آورده است.

نیکدل گفت: اگر باز هم حادثه اوکراین پیش آید صداوسیما چه می‌کند آیا صداقت را پیش می‌گیرد یا بی وقفه دروغ می‌گوید؟ امروز همه ما نگرانیم پورنگ هم نتواند در مدار حرکت کنند. در آن صورت بچه‌ها باید شاهد کودکانی باشند که لباس نظامی پوشیده‌اند و سلام فرمانده می‌خوانند. برنامه کودک در جایگاهی است که می‌تواند از خانواده بگوید و این اطمینان به خانواده را آموزش دهد. نکته‌ای که در این سال‌ها به انیمیشن‌های خوب منجر شده است اما شبکه پویا در این سال‌ها ترجیح داده است «شهر موشکی» بسازد!

وی با اشاره مجدد به تغییر رویکردها در بخش‌های خبری عنوان کرد: اصلاحات شما چرا در بیست و سی و شبکه سه اعلام نمی‌شود؟

روابط عمومی «نظام دیوان‌سالاری» نشوید!

سعید خلیفه نماینده جنبش عدالت‌خواه دانشجویی هم در ادامه پشت تریبون قرار گرفت و گفت: آقای جبلی شما گفتید ما روابط عمومی مستضعفان نظام هستیم با رویکردی که پیش گرفته‌اید بیم آن می‌رود که به جای مستضعفان، روابط عمومی نظام دیوان سالاری شوید.

وی با اشاره به گفتگوی تلفنی بیست و سی درباره هدفمندی یارانه‌ها با یکی از مردم از چنین گزارش‌های انتقاد کرد.

این دانشجو ادامه داد: این بازگشت‌های به عقب یا نشان از ترسیدن دارد یا توجیه شدن و بدانید این رویکردها از آن همان کسانی است که نمی‌خواستند شما روی کار بیایید.